گشتی در سایت اینترنتی کاخ موزه نیاوران؛ پرونده یک سایت

علی زمانی
علی زمانی چهار شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
گشتی در سایت اینترنتی کاخ موزه نیاوران؛ پرونده یک سایت

روزهای گذشته به معرفی پرتال های کاخ سعد آباد و کاخ گلستان تهران پرداختیم و نکاتی را در توسعه اطلاع‌رسانی دیجیتالی آن‌ها بیان کردیم. با کجارو همراه باشید تا به معرفی کاخ موزه نیاوران بپردازیم.

پرتال کجارو در راستای ماموریت خود در اطلاع‌رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت ها و بسترهای گردشگری ایران به‌خصوص در فضای مجازی،‌ از طریق این سلسله مطالب روزانه می کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران‌،‌به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه،‌ همواره نکات ارزنده ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و همچنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم. سومین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی کاخ موزه نیاوران اختصاص داده ایم که یکی از پر بازدید ترین پرتال های موزه ایی و گردشگری پایتخت است. کاخ موزه فرهنگی و تاریخی نیاوران تهران،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقه‌مندان سفر و گردش از ایران و اقصانقاط جهان است. یکی از موارد جالب‌توجه درباره کاخ نیاوران، حضور فعال زنان کارشناس در سطوح مدیریتی این مجموعه فرهنگی گردشگری در تهران است که مدیریت موفق بانوان در امر میراث فرهنگی و گردشگری کشور را نشان می‌دهد.

1

(تصویر ایندکس پرتال کاخ نیاوران)

محیط دل‌باز و معماری جالب و چشمگیر کاخ نیاوران که امروزه محفلی برای ارائه و نمایش برترین هنرهای دستی و تجسمی هنرمندان ایران‌زمین نیز شده ،‌همواره یکی از نقطه های گردشگری شهر را در شمال تهران به خود اختصاص داده است. به همین دلیل،‌ سایت اینترنتی کاخ موزه نیاوران،‌ یکی از بهترین روش ها برای دریافت اطلاعات مختلف مالتی مدیا از ظرفیت ها و امکانات در دسترس گردشگران برای دریافت اطلاعات مربوطه از این مجموعه ارزنده گردشگری و تاریخی ایران هست. بیش از ۶۷ هزار نتیجه جست وجو درباره کلید واژه Niavaran Palace در اینترنت ارائه می‌شود که فایل های ویدئویی و اطلاعاتی جالب را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. ویدئوهای زیادی درباره کاخ نیاوران ارائه می‌شود که اکثریت آن‌ها غیررسمی است و اهمیت تولید ویدئوهای با کیفیت زیر نویس دار را توسط پرتال رسمی کاخ نیاوران دو چندان می‌کند.

2

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در نشانی www.niavaranmu.ir ارائه شده و به‌دلیل آن که این مجموعه، فعالیت های هنری و فرهنگی متعددی را در طول ماه برگزار می‌کند، ایندکس پرتال به اطلاع‌رسانی خبری فعالیت ها اختصاص داده شده است. وقتی مخاطبان وارد ایندکس پرتال می‌شوند، تصویری که در بالای صفحه قرار گرفته مرتبا تغییر می‌کند و تصاویری از بخش های گوناگون مجموعه فرهنگی نیاوران به نمایش در می‌آید. یکی از اشکالات عمده پرتال کاخ نیاوران، تک زبانه بودن آن هست که با وجود مراجعات زیاد گردشگران خارجی به آن، بخش انگلیسی یا فرانسوی زبان ندارد که باید در دستور کار وب مستر پرتال قرار بگیرد. سایت دارای ۵ بخش اصلی به نام های معرفی مجموعه، گالری عکس، اخبار، گزارش تصویری و مقالات است که هر یک به زیر بخش هایی تقسیم‌بندی می‌شود. مثلا در بخش معرفی مجموعه، بخش هایی چون موزه های کاخ، بخش مرمت و مرکز اسناد در اختیار بازدیدکننده پرتال قرار گرفته است که بهتر است برای رونق این بخش ها، طراحی مالتی مدیا در دستور کار قرار بگیرد. قریب به ۱۰۰ عکس در بخش گالری تصاویر پرتال کاخ نیاوران ارائه شده است که جالب‌توجه هست. این بخش را در نشانی www.niavaranmu.ir/cat/156 دنبال کنید.

3

(تصویر بخش گالری پرتال کاخ نیاوران)

درباره کاخ نیاوران

در بخش معرفی کاخ آمده است :

مجموعه فرهنگی

تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است. بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به‌جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به‌دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده اش ساخته شد. اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و گلخانه ها است. البته این اطلاعات با محتوای تصویری یا صوتی و حتی ویدئویی همراه نیست که بهتر است این موارد نیز به بخش معرفی کاخ اضافه شود. تصاویر این بخش باید از کیفیت بالا برای منظورهای مختلف خبری و رسانه ای ارائه شود که توسط کاربران قابل دانلود باشد.

4

مرکز اسناد کاخ نیاوران

مرکز اسناد کاخ نیاوران برای خیلی از مخاطبان می‌تواند جالب‌توجه باشد و بهتر است این پرتال، دسترسی الکترونیکی خوبی را در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ معاصر کشورمان قرار بدهد. در بخش اسناد آمده است: اسناد به‌جای مانده در میان اموال و آثار کاخ های نیاوران، به‌دلیل نزدیکی و روایت بخش هایی از رویدادهای بیرونی و درونی دربار شاهنشاهی که مرتبط با تاریخ معاصر ایران بوده است، ارزش خاصی دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. از همین رو در برنامه توسعه مجموعه فرهنگی – تاریخی نیاوران بخشی از ساختمان کاخ نیاوران که پیش از انقلاب محل استقرار مستخدمان بوده و بعد از انقلاب به انبار تعدادی از اموال موزه ای تبدیل شده بود، مرمت و به‌منظور ایجاد مرکز اسناد کاخ های نیاوران احیا و آماده شد. این مرکز در تاریخ دوم خرداد ماه ۱۳۸۳ هم‌زمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی افتتاح شد. در این مرکز مجموعه ایی از اسناد تاریخی معاصر از کاخ های نیاوران گردآوری شده است که عبارت‌اند از:

  •  آلبوم های عکس نگاتیو، اسلاید: مجموعه‌ای از آلبوم های متنوع عکس که بیشتر آن‌ها متعلق به دوره پهلوی دوم و تعدادی نیز از دوره، پهلوی اول است و موضوعاتی همانند شخصیت ها، خانواده پهلوی، مراسم های رسمی، تاج‌گذاری، تشریفات، ابنیه تاریخی و …. را در بر می‌گیرند.
  • اسناد: این آثار دست‌نوشته های مشخص خانواده پهلوی دوم و همچنین مدارک مربوط به امور داخلی دربار را شامل می‌شود. امیدواریم این اسناد با نسخه الکترونیکی و اطلاعات تکمیلی دو زبانه در آینده ای نزدیک در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد و سایت کاخ نیاوران یک پرتال پر بیننده تر از قبل شود.

نگاهی به سایت کاخ نیاوران

سایت کاخ نیاوران روی پس زمینه سیاه طراحی شده است که شاید برای مخاطبان خیلی حس خوبی را القا نکند و البته کپی و پرینت مطالب را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند. بهتر است، طراحی مجدد روی پس زمینه سفید قرار بگیرد تا سهولت و راحتی بررسی مطالب را برای مخاطبان داخلی و بین‌المللی راحت کند.

سایت تلاش زیادی کرده تا بخش‌های متنوعی داشته باشد و از این جهت، باید این ماموریت را مورد ستایش قرار داد. اما به‌دلیل معروفیت کاخ نیاوران و نگاه بین‌المللی به آن، انتظار داریم که کاخ نیاوران اطلاعات را به‌صورت مالتی مدیا در اختیار مخاطبان قرار دهد. در بخش موزه ها، ۷ موزه این کاخ ارائه شده است که در نشانی www.niavaranmu.ir/cat/141در دسترس است.

کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه سلطنتی، موزده خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ موزه کتیبه ها، از جمله مواردی هست که در پرتال به آن اشاره شده است.

اگر بخواهیم در سایت کاخ نیاوران درباره کاخ صاحبقرانیه اطلاعاتی کسب کنیم، باید به نشانی اینترنتی به آدرس www.niavaranmu.ir/detail/1014مراجعه کنیم. تنها چند پاراگراف به زبان فارسی و ۱ عکس در اختیار مراجعه‌کننده قرار می گیرد که به نظر نمی رسد کفایت کند.

بخش خبری پرتال در آدرس www.niavaranmu.ir/cat/139 قرار دارد که تاکنون صدها خبر درباره فعالیت های فرهنگی و هنری برگزار شده یا در حال برگزاری در کاخ نیاوران منتشر کرده است. برای هموطنان تهرانی که در مناطق شمالی شهر قرار دارند، استفاده از برنامه‌های فرهنگی این کاخ توصیه می‌شود.

یکی از بخش های جالب سایت، بخش گزارش تصویری هست که نگاهی دارد به مجموعه فعالیت های فرهنگی و هنری کاخ نیاوران در قاب تصاویر. این بخش نیز باید اطلاعات تکمیلی دو زبانه در اختیار مخاطبان داخلی و بین‌المللی قرار دهد. برای اطلاعات بیش تر به www.niavaranmu.ir/cat/149مراجعه کنید.

5

(بخش گالری تصاویر در پرتال کاخ نیاوران)

بخش مقالات در پرتال کاخ نیاوران، باید اطلاعات بهتر و تکمیلی در اختیار متقاضیان قرار دهد به‌گونه‌ای که برای محققان تاریخ معاصر ایران، محفلی قابل استناد و ارزشمند باشد. یکی از بخش های ارزنده پرتال، معرفی آثاری هست که در موزه های کاخ نیاوران به نمایش در آمده است. این بخش در آدرس www.niavaranmu.ir/cat/146 قرار دارد و حاوی اطلاعات متنی و تصویری درباره ده ها اثر به نمایش درامده در موزه جهان نما و کتابخانه اختصاصی نیاوران هست. اگر قصد دارید تا از کاخ نیاوران بازدید کنید، توصیه می‌کنیم بلیط ان را از طریق پرتال http://eticketad.ichto.ir خریداری کنید.

۱۵ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی کاخ موزه نیاوران می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱.بررسی ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۳۰۰ صفحه در اینترنت، دامنه کاخ موزه سنیاوران را در پرتال خود معرفی کرده‌اند. این به‌معنای اهمیت پرتال نیاوران و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی هست که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در شمال شهر تهران است. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود.

۲. پرتال کاخ موزه نیاوران باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بیننده و پر بازدید کشور،‌ بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی و فارسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال کاخ نیاوران، انتظار به حقی هست که باید به آن توجه داشت.

۳. ایندکس سایت کاخ نیاوران، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. معمولا قرار دادن یک intro که با flash طراحی شده و به‌صورت مالتی مدیا در چند ثانیه کاخ و سایت را معرفی می‌کند،‌می‌تواند حرکت مطلوبی باشد. برخی از سایت‌های کاخ موزه نیز از چنین روشی برای طراحی ایندکس استفاده می‌کنند.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های کاخ و موزه ها و آثار آنْ‌به‌دنبال موضوعاتی برای تحقیق هستند و این فایل ها می‌تواند کمک شایان باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده هست،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد.

۵. اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر هست که این موضوع را نیز باید سایت نیاوران در نظر بگیرد. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف کاخ و موزه های آن،‌از طریق فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش های موزه و کاخ را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری هست که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه گردد.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش های مختلف کاخ موزه ارزشمند نیاوران تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این کاخ هستند، از جمله مواردی هست که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد.

۷. طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن‌ْ‌، موضوعی هست که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت کاخ نیاوران، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش کاخ موزه نیاوران در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود.

۹. اگر بخش های مختلف سایت کاخ موزه نیاوران در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی محترم کاخ موزه نیاوران توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این کاخ برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار کاخ در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت قرار بگیرد تا اگر فردی بخواهد درباره رضا پهلوی یا فرح دیبا اطلاعاتی به دست آورد،‌ این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مرااجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی هست. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان نیز چیز زیادی نمی داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در کاخ موزه نیاوران مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد.

۱۲. پرتال تلاش کند بخش هایی که اطلاعات خوب و غنی درباره ان در اختیار ندارد و در حال ساخت است،‌لینک ندهد و همواره به موضوع پرینت گرفتن محتوای اطلاعاتی و تصویری که در پرتال ارائه می‌کند نیز توجه داشته باشد تا برای مخاطبان علاقه‌مند، مشکل ایجاد نشود.

۱۳. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند کاخ نیاوران مانند تمبر، کتابهای معرفی بخش های کاخ، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در کاخ و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد.

۱۴. بخش‌های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود.

۱۵. فایل‌های ویدئویی که درباره بخش های مختلف کاخ نیاوران در سایت به نمایش در می‌آید، در پرتال‌های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه: www.niavaranmu.ir
  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی کاخ موزه نیاوران
  • زبان سایت:‌ فارسی
  • ارتباط با ما:‌ دارد
  • بخش خبری:‌ دارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • پست الکترونیک: emami@niavaranmu.ir
  • آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • شماره تماس: ۲۲۲۸۷۰۰۴

مطالب مرتبط:

دیدگاه