پرونده یک سایت؛ گشتی در سایت اینترنتی کاخ موزه سعد آباد

علی زمانی
علی زمانی پنجشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
پرونده یک سایت؛ گشتی در سایت اینترنتی کاخ موزه سعد آباد

سرویس جدیدی به نام « پرونده یک سایت» در سایت کجارو ایجاد شده است تا به‌صورت روزانه، به معرفی و بررسی سایت‌های اینترنتی فعال در عرصه گردشگری ایران و جهان بپردازیم و در این راستا، بهترین سایت‌های گردشگری، سفر و تفریح را به علاقه‌مندان این صنعت معرفی کنیم. کجارو در این مقاله به سایت اینترنتی کاخ موزه سعد آباد می‌پردازد.

هدف اصلی این سرویس جدید، علاوه بر معرفی سایت‌های فعال در عرصه گردشگری ایران‌، ارائه توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای تقویت ساختارهای اطلاعاتی،‌ طراحی و فنی این پرتال‌ها است که می‌تواند برای فعالان حقوقی عرصه گردشگری ایران نیز بسیار مفید و آموزنده باشد. نکاتی که در معرفی و تحلیل سایت‌های فعال گردشگری ایران در سرویس پرونده یک سایت ارائه می‌شود‌،‌ تلاشی است برای بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی در عرصه گردشگری مجازی ایران که به‌زودی،‌ به‌عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری در قاره کهن،‌ مورد توجه جامعه جهانی قرار خواهد گرفت. پرتال کجارو در راستای ماموریت خود در اطلاع‌رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت‌ها و بسترهای گردشگری ایران به‌خصوص در فضای مجازی،‌ از طریق این سلسله مطالب روزانه می‌کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران‌،‌به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه،‌ همواره نکات ارزنده‌ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و همچنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم. نخستین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی کاخ موزه سعدآباد اختصاص داده ایم که یکی از پر بازدید ترین پرتال های موزه‌ایی و گردشگری پایتخت است. کاخ موزه فرهنگی و تاریخی سعد آباد تهران،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقه‌مندان سفر و گردش از ایران و اقصی نقاط جهان است. محیط دل‌باز و معماری جالب و چشمگیر کاخ سعدآباد که امروزه محفلی برای ارائه و نمایش برترین هنرهای دستی و تجسمی هنرمندان ایران زمین نیز شده ،‌همواره یکی از نقطه های گردشگری شهر را در شمال تهران به خود اختصاص داده است. به همین دلیل،‌ سایت اینترنتی کاخ موزه سعدآباد،‌ یکی از بهترین روش ها برای دریافت اطلاعات مختلف مالتی مدیا از ظرفیت ها و امکانات در دسترس گردشگران برای دریافت اطلاعات مربوطه از این مجموعه ارزنده گردشگری و تاریخی ایران است. 1-1 سایت کاخ موزه سعد آباد در نشانی http://www.sadmu.ir قرار دارد که روی پسوند ملی ایران یعنی .ir طراحی و راه‌اندازی شده است. البته این دامنه خیلی به نسبت پرتال کاخ گلستان که در نشانی اینترنتی http://www.golestanpalace.ir قرار دارد‌، حس معنی داری به مخاطب درباره پرتال رسمی کاخ سعدآباد نمی دهد و بیشتر‌،‌ اختصاری از برگردان انگلیسی کاخ موزه سعدآباد است. بنابراین توصیه می‌شود که دامنه های جایگزین دیگری نیز مانند saadabadpalace.ir برای این پرتال در نظر گرفته شود تا اگر فردی بدون ورود به موتورهای جست وجوی اینترنتی،‌ خواستار حدث زدن نام پرتال و ورود به آن شد‌،‌ بتواند در کم ترین زمان،‌ وارد ایندکس سایت شود. به هر حال این روش،‌ یکی از روش‌های خوب برای معرفی سایت به موتورهای جست وجو نیز است که در افزایش مخاطب پذیری پرتال نیز نقش بسزایی دارد.

کاخ سعد آباد در یک نگاه

ایندکس پرتال کاخ موزه سعدآباد به زبان فارسی است. یعنی وقتی شما وارد سایت می شوید،‌ ابتدا بخش فارسی زبان سایت را مشاهده می‌کنید. البته این پرتال بخش انگلیسی زبان نیز دارد که پیشنهاد می‌شود برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی و تعامل بیشتر با گردشگران حرفه ای خارجی،‌ بخش عربی و فرانسوی نیز به ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی سایت سعد آباد اضافه شود. وقتی کاربر وارد صفحه نخست می‌شود،‌ با مجموعه‌ای از لینک های مرتبط به قسمت های گوناگون مواجه می‌شود که وی را درباره گشتن اینترنتی در کاخ یاری می‌کند. این لینک ها در سمت راست پرتال قرار داده شده است. بخش اخبار و نگاهی به تحولات روزانه و ماهانه ای که در ماه اتفاق می افتد،‌ موردیاهست که در وسط ایندکس در اختیار مخاطبان است. این بخش دارای مجموعه اخبار جالبی است که علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند هر از گاهی به آن مراجعه کرده و در چند و چون تحولات و رویدادهای فرهنگی و هنری و نشست‌های تخصصی که توسط ارگان های دولتی و خصوصی کشور در کاخ انجام می‌شود، قرار بگیرند. مثلا چندی پیش،‌ نمایشگاه پوشاک اقوام ایرانی در کاخ موزه سعد آباد برگزار شد. چنین اطلاعات و اخباری معمولا در سایت‌های رسمی خبری کشور،‌ یا دیر منتشر می‌شوند یا به واسطه خبرهای بسیار سیاسی و ورزشی،‌ زیاد به چشم نمی آیند که البته فعالان گردشگری کشور می‌توانند چنین پرتال هایی را بوک مارک کرده و در موقع لزوم،‌ از تحولات آن اگاه شوند. ساعت و تاریخ و عنوان اصلی و فرعی هر بسته خبری که در سایت کاخ موزه سعدآباد منتشر می‌شود،‌ در پایین هر مطلب خبری نمایش داده می‌شود که کار ارزشمندی هست. کل اخبار سایت توسط روابط عمومی کاخ سعدآباد تهیه و در پرتال منتشر می‌شود. البته کل اخبار سایت سعد آباد را می‌توانید در نشانی اینترنتی به آدرس http://www.sadmu.ir/cat/306 دنبال کنید. یعنی اگر خواستید صفحه ای را book mark‌کنید،‌ از این صفحه استفاده کنید. در بالای ایندکس سایت،‌ لینک هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها،‌ به تاریخچه کاخ سعد آباد می‌پردازد که جالب توجه است. در بخشی از سایت آمده:

در پهنه پر طراوت کوهپایه‌های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل می گیرد که مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است. سعدآباد که از شمال با کوه‌های البرز, از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.پس از کودتای 1299, در وسعتی تازه و الحاق باغ‌های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافته,کاخ و کوشک هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای‌جای این پهنهء برتافته از درختان کهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چهارده کاخ کوچک و بزرگ, هرکدام به سبک و شیوه ای در معماری رسیده است.

حاج آقا رضا رفیع در خاطرات خود می نویسد:

من سعدآباد را از ابوالفتح سردار اعظم- پسر بانو عظمی خواهر ظلل السلطان به مبلغ چهارصد هزارتومان با مهر حاج آقا نورا… و کلباسی برای رضاخان سردار سپه خریداری کردم. ....

به هر حال کاخ سعد آباد در محیط ۱۰۰ هکتاری در شمال تهران واقع است و ده‌ها کاخ از کاخ شهوندٰ یا کاخ موزه سبز فعلی تا کاخ اشرف و کاخ غلامرضا و کاخ رضا پهلوی در آن وجود دارد که البته بخش هایی از آن‌ها در اختیار نهادهای دولتی است و بازدید عمومی ندارد. مثلا کاخ اختصاصی،‌ که همان موزه تاریخ طبیعی سابق است در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد. البته اگر درباره موزه‌هایی که در این مجموعه تاریخی و گردشگری وجود دارد،‌به‌دنبال اطلاعات هستید، توصیه می‌کنیم به نشانی http://www.sadmu.ir/cat/307 مراجعه کنید که اطلاعات کامل و جامع به‌صورت عکسی و متنی درباره ظرفیت‌های موزه های جالب این کاخ در اختیار عموم قرار گرفته است. بهتر است این بخش به‌صورت مالتی مدیا باشد تا گشت اینترنتی کاربران ایرانی و خارجی علاقه‌مند به موزه های کاخ سعد آباد به آسانی و راحتی صورت بگیرد. اگر قصد دارید برای گردش در این کاخ مراجعه کنید. پیش از عزیمت به بخش امکانات پرتال که در نشانی اینترنتی به آدرس http://www.sadmu.ir/cat/51 قرار دارد مراجعه کنید. کتابخانه و مرکز سلامت و بخش های دیگری در کاخ موزه سعدآباد آماده پذیرایی از علاقه‌مندان است.

گشتی مجازی در کاخ سعد آباد

گردشگری مجازی در وب‌سایت کاخ سعد آباد،‌ یکی از دلپذیرترین کارهایی هست که می‌توان انجام داد و قطعا مخاطبان زیادی هم در اختیار دارد. این بخش در نشانی http://www.sadmu.ir/cat/65 قرار دارد. در بخش گردشگری مجازی سایت سعد آباد، می‌توان‌بخشی از کاخ موزه های آن را به‌صورت اینترنتی و طبقه به طبقه مشاهده کرد. تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید،‌ تصویری زیبا از اتاق خواب رضا شاه است. 2-2 یا مثلا این تصویر مربوط به اتاق ناهار و تشریفات است که بهتر است توضیحات تکمیلی درباره مبلمان،‌طرح اروپایی و ساختارش در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. 3-3 البته بهتر است برای افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مخاطبان،‌ این بخش علاوه بر قسمت تصویری،‌بخش ویدئویی هم داشته باشد که در قالب یک فیلم مستند یا زیرنویس چند زبانه،‌ مخاطبان درباره بخش های مختلف کاخ سعد آباد کسب اطلاع کنند. کاخ موزه سعدآباد دارای نشریات داخلی است که اطلاعات ان از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ در سایت در اختیار مخاطبان است و در نشانی اینترنتی http://www.sadmu.ir/cat/158 ارائه شده است. دسترسی به مقالات پژوهشی که توسط محققان درباره کاخ موزه سعد آباد و مجموعه آثار گران قدر مربوطه تالیف و منتشر شده و قریب به ۲۰۰ سند است، در نشانی http://www.sadmu.ir/cat/283 در دسترس است. پاسخ به پرسش های متداول بازدیدکننده گان نیز در آدرس http://www.sadmu.ir/cat/178 معرفی شده است که باید کامل‌تر از وضع کنونی باشد و مجموعه گسترده تر از پرسش های مخاطب را پوشش دهد. بخش انگلیسی سایت به‌جای آن که طراحی انگلیسی زبان پرتال باشد،‌ از مترجم google استفاده می‌کند که خیلی کاربردی نیست وترجمه سلیس و مطلوبی ندارد . بهتر است به روز رسانی شود. بخش انگلیسی زبان پرتال باید دقیقا نسخه فارسی زبان باشد و البته بهتر است برای کاربردی تر شدن سایت، بخش های دیگری نیز به ان افزوده شود.

مهم‌ترین بخش‌های کاخ سعدآباد

اگر به این سایت و کاخ سعدآباد مراجعه کردید،‌توصیه می‌کنیم این بخش ها را از ذهن دور نکنید. کاخ های سعدآباد هیجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارند که چون در نظر است در شماره های آینده این نشریه , درباره هر یک از آن‌ها به‌صورت مشروح , مطالبی آورده شود در این شماره فقط به ذکر نام آن‌ها بسنده می‌کنیم . ۱- کاخ احمدشاهی (در اختیار بسیج خواهران) ۲- کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی) ۳- کاخ سفید (کاخ موزه ملت) ۴- کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری) ۵- کاخ اسود (سیاه) موزه هنرهای زیبا فعلی 6- کاخ شمس (موزه مردم شناسی) 7- کاخ اشرف (موزه ظروف و صنایع دستی) 8- کاخ غلامرضا (ساختمان تبصره 36) 9- کاخ ملکه مادر (ســــاختمان جمهوری) 10- کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد) 11- ساختمان عبدالرضا (امور اداری سعدآباد) 12- کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (ساختمان یونسکو) 13- کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی) 14- کاخ فریده دیبا (موزه آفرینشهای هنری) 15- کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد) 16- کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه سابق و در اختیار نهاد) 17- کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه( موزه خط و کتابت میرعماد). 18- کاخ لیلا (موزه آبکار) علاوه بر کاخ های مذکور و چندین ساختمان قدیمی دیگر , تاسیسات و امکانات دیگری همچون : سالن های مرغداری و گاوداری , موزستان و گلخانه های گوناگون , استخرهای مختلف , چشمه سارها , زمین های تنیس و سالن بولینگ , سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه 110 هکتاری وجود دارند.

۱۰ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی کاخ موزه سعد آباد می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد. ۱.بررسی ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۱۷۰۰ پرتال اینترنت، دامنه کاخ موزه سعد آباد را در پرتال خود معرفی کرده‌اند. این به‌معنای اهمیت پرتال سعد آباد و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی هست که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در شمال شهر تهران هستند. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. ۲.پرتال کاخ موزه سعد آباد باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بیننده و پر بازدید کشور،‌ بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی و فارسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند. دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند. سوم آن که بخش های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. ۳.ایندکس سایت، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک هلندی به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. معمولا قرار دادن یک intro که با flash طراحی شده و به‌صورت مالتی مدیا در چند ثانیه کاخ و سایت را معرفی می‌کند،‌می‌تواند حرکت مطلوبی باشد. برخی از سایت‌های کاخ موزه نیز از چنین روشی برای طراحی ایندکس استفاده می‌کنند. ۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های کاخ و موزه ها و آثار آنْ‌به‌دنبال موضوعاتی برای تحقیق هستند و این فایل ها می‌تواند کمک شایان باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده هست،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. ۵.اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر هست که این موضوع را نیز باید سایت سعدآباد در نظر بگیرد. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف کاخ و موزه های آن،‌از طریق فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش های موزه و کاخ را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری هست که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه شود. ۶.ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش های مختلف کاخ موزه ارزشمند سعد آباد تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. ۷.طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن‌ْ‌، موضوعی هست که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. ۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش کاخ موزه سعدآباد در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود. ۹.اگر بخش های مختلف سایت کاخ موزه سعدآباد در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی محترم کاخ موزه سعدآباد توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این کاخ برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار کاخ در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کم تر دیده شدن را دارد. ۱۰.یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت قرار بگیرد تا اگر فردی بخواهد درباره رضا پهلوی یا فرح دیبا اطلاعاتی به دست آورد،‌ این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مرااجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی هست. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان نیز چیز زیادی نمی داند. ۱۱.فروش اینترنتی بلیط در کاخ موزه سعد آباد مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. ۱۲. پرتال تلاش کند بخش هایی که اطلاعات خوب و غنی درباره ان در اختیار ندارد و در حال ساخت است،‌لینک ندهد و همواره به موضوع پرینت گرفتن محتوای اطلاعاتی و تصویری که در پرتال ارائه می‌کند نیز توجه داشته باشد تا برای مخاطبان علاقه‌مند، مشکل ایجاد نشود.

سایت در یک نگاه

• نام دامنه :‌sadmu.ir • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی کاخ موزه سعد آباد • زبان سایت:‌فارسی و انگلیسی • ارتباط با ما :‌دارد • بخش خبری :‌دارد • نقشه سایت:‌ ندارد • آدرس: خیابان ولیعصر - خیابان شهید فلاحی ( زعفرانیه ) - انتهای خیابان شهید کمال طاهری • شماره تماس: 9-22752031 تهیه شده در کجارو

عکس کاور از گوگل مپ (عکاس: محمد ایوبی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه