هفته‌نامه کجارو شماره ۲: از سند گردشگری ایران و فرانسه تا فروش خانه دایی جان ناپلئون

علی زمانی
علی زمانی یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
هفته‌نامه کجارو شماره ۲: از سند گردشگری ایران و فرانسه تا فروش خانه دایی جان ناپلئون

از هفته گذشته، تیم کجارو اقدام به ارائه بسته‌ی خبری کرده که مروری دارد بر مهم‌ترین اخبار و رویدادهای صنعت سفر و گردشگری ایران در هفته ای که گذشت. در این بسته خبری، نگاهی اجمالی داریم بر آنچه در صنعت گردشگری ایران در یک هفته اتفاق افتاده است تا علاقه‌مندان به این صنعت، در چند و چون خبرهای مهم قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین خبرهای صنعت گردشگری ایران در سومین هفته مهر ماه ۹۴، به آماده شدن سند گردشگری ایران و فرانسه بر می ‌گردد که قرار است در سفر حسن روحانی به کاخ الیزه، به امضای مقامات دو کشور برسد. فروش خانه دایی جان ناپلئون توسط شهرداری تهران نیز،‌ از جمله خبرهای جالب توجه دنیای سفر و گردشگری ایران در هفته قبل بود.  با ما همراه باشید و همواره سرویس خبری پرتال کجارو را از عکس‌ها و خبرهای منطقه و شهر خود در عرصه سفر و گردشگری مطلع کنید. برای ارسال نقطه نظرات و گزارش‌ها خود، می‌توانید از بخش ارتباط با ما استفاده کنید.

امضای سند همکاری گردشگری ایران و فرانسه بزودی در کاخ الیزه

هفته پیش،‌ برای گردشگری خارجی ایران، هفته مهمی بود. چراکه نشست مشترک فعالان صنعت گردشگری ایران و فرانسه با حضور مقامات و فعالان صنعت گردشگری فرانسه با فعالان ایرانی برگزار شد. نشست مشترک فعالان صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه عصر سه‌شنبه ۲۱ مهرماه با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مایکل دوریو رئیس بخش گردشگری فرانسه در وزارت امور خارجه، برونو فوشه سفیر فرانسه در تهران، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی در هتل لاله تهران برگزار شد. در این نشست که با خوشامدگویی مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری آغاز و با سخنرانی رئیس بخش گردشگری وزارت امور خارجه و سفیر فرانسه در تهران ادامه یافت، فعالان گردشگری فرانسه به معرفی و تشریح فعالیتهای خود در این حوزه پرداختند.گفتنی است،‌ در این نشست، ۷ میزگرد تخصصی در راستای بررسی همکاری های دو جانبه دو قطب گردشگری دنیا یعنی ایران و فرانسه،‌مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خانه دایی جان ناپلئون به فروش رفت

اوایل هفته بود که خبر دار شدیم که خانه یا باغ «امین‌السلطان» یا «اتحادیه» که با یک کتاب و سریال تلویزیونی به نام‌ «دایی‌جان ناپلئون» به همین نام معروف مانده، بالاخره این هفته جزء مایملک شهرداری تهران شد و قرار است در کمتر از یک ماه دیگر کار مرمت آن شروع شود. این خانه قجری به‌واسطه سریال تاریخی دایی‌جان ناپلئون در حافظه تاریخی مردم تهران جای دارد اما فارغ از این سریال، به‌دلیل موقعیت مکانی بین خیابان فردوسی و لاله‌زار تهران قدیم، محل رفت‌وآمدهای میهمانان خارجی آن روزهای قبل انقلاب و میتینگ‌های سیاسی هم بوده است. بنا به اعلام ایسنا، در این سال‌ها درِ این خانه بسته بود و ورثه به خریداران خانه اعتمادی نداشتند تا نکند خانه تخریب شود. آن‌ها حالا به شهرداری تهران اعتماد کرده‌اند و خانه را فروخته‌اند. بابک اتحادیه با بیان اینکه پیش از این مذاکرات ما با شهرداری منطقه ١٢ انجام می‌شد اما یک‌باره همه‌چیز تغییر کرد و سازمان زیباسازی پای کار آمد، افزود: ما با مسئولان حقوقی زیباسازی صحبت کردیم و قرار شد کارشناس در مورد این خانه قیمت‌گذاری کند و در نهایت روی رقم ٢٨ ‌میلیارد تومان توافق کردیم. شورای شهر تهران، مهر سال ۹۳، شهرداری تهران را مکلف کرد تا باغ – خانه اتحادیه را خریداری کند. خانه دایی‌جان ناپلئون «خانه و باغ اتحادیه» یا «خانه امین‌السلطان» عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در مرکز تهران جای گرفته است. خانه - باغ اتحادیه به‌عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از باارزش‌ترین معماری‌های دوره قاجار شناخته می‌شود. این خانه به‌دلیل موقعیت مکانی بین خیابان فردوسی و لاله‌زار تهران قدیم، محل رفت‌وآمدهای میهمانان خارجی آن روزهای قبل انقلاب و نشست‌های سیاسی هم بوده است. این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما پس از چندی بعد «به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه اتحادیه، (محل ساخت سریال دایی‌جان ناپلئون) به‌همراه خانه پدری پروین اعتصامی از فهرست آثار ملی خارج شده و در خطر تخریب قرار گرفتند». این خانه - باغ زیبا متعلق به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار بوده است، که پس از کشته شدن او، توسط "حاج رحیم اتحادیه" خریداری شد. 22 امیدواریم روند صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی شهر تهران همچنان با دقت بیش تری توسط نهادهای مسئول به‌خصوص شهرداری تهران در دستور کار قرار بگیرد.

باند قاچاق عتیقه متلاشی شد

این هفته، یکی از باندهای قاچاق عتیقه و مومیایی تقلبی توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری کشف و متلاشی شد. سرهنگ محمد کربلائی، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور از دستگیری و متلاشی شدن باند قاچاق اشیاء تاریخی و کشف دوعدد جسد و 1یک دستگاه فلزیاب خبر داد. در پی اخبار ارسال شده از سوی دوستداران میراث فرهنگی استان تهران، مبنی بر فعالیت افراد محلی در زمینه خریدوفروش اشیاء عتیقه با هویت مشخص و معامله مقادیری اشیاء تاریخی در منزل فردی از قاچاقچیان، تحقیقات در این زمینه آغاز و نیروهای یگان حفاظت استان کرمان با هماهنگی یگان تهران و همراهی مامورین پلیس آگاهی استان وارد عمل شدند. نیروهای یگانٰ ، موفق به دستگیری تعداد ۴ نفر قاچاقچی اموال تاریخی و کشف یک جسد و یک دستگاه فلزیاب در مخفیگاه آنان شدند که در پی اعترافات متهمین دومین جسد نیز در اقدام سریع پلیس، پس از چند ساعت در مخفیگاه دیگر این افراد واقع چند کیلومتری استان کشف و ضبط شد. انتظار می‌رود نیروی انتظامی و رسانه ملی، با اطلاع‌رسانی بهتر و وسیع تر وقایع مربوط به قاچاق عتیقه و میراث فرهنگی گشور، اطلاع‌رسانی بهتری را برای مردم و جذب همکاری بیش تر آن‌ها در دستور کار قرار دهند تا حفاظت بیش تر از میراث فرهنگی غنی سرزمین بزرگ پارس به عمل آید.

گردشگری استان اردبیل به پارگ فناوری آمد

این هفته خبر دار شدیم که کمیته راهبری مشترک ما بین اداره کل میراث فرهنگی و پارک علم و فناوری استان ادربیل به‌منظور تقویت و توسعه صنعت گردشگری در این استان پر توان منعقد شد. معاون گردشگری استان در این جلسه راه‌اندازی پارک علم و فناوری را به‌عنوان یک فرصتی مناسب در استان به‌منظور تقویت و شکوفا کردن هرچه بیشتر صنعت گردشگری استان توصیف کرد و گفت: با طراحی و تهیه نرم افزار هوشمند گردشگری یا نرم افزارهای جامع اطلاعاتی و آماری با کمک پارک علم و فناوری استان و بارگذاری این نرم افزارها در موتورهای جستجوی اینترنتی چون google map , google earth یا گوشی های اندروید به‌جای پخش بروشور به‌عنوان روش‌های سنتی تبلیغاتی با هزینه‌های گزاف می‌توان به معرفی جاذبه های گردشگری استان در سطح ملی و بین المللی پرداخت. استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در توسعه صنعت سفر و گردشگری در سراسر کشور، انتظار به جایی هست که مردم از مسئولان و فعالان این صنعت دارند و قطعا ابزارها و فناوری های ارتباطی موجود، ظرفیت گردشگری ایران را صدها برابر افزایش خواهد داد. بخش مقالات و تحقیقات پرتال کجارو، در آینده به معرفی نمونه های موفق بین المللی این حوزه در عرصه گردشگری خواهد پرداخت.

فراخوان همکاری در عرصه گردشگری خارجی

این هفته، خبر دیگری در عرصه گردشگری ایران مطرح شد که اتفاقا در یک نشست فعالان این صنعت ارائه گردید. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی فراخوانی تمامی تشکل ها و فعالان حرفه ای صنعت گردشگری را برای ارائه طرح ها و برنامه در حوزه همکاری گردشگری خارجی دعوت کرد. طبق فراخوان مذکور فعالین صنعت گردشگری کشور می‌توانند علاوه بر ارائه نقطه نظرات خود در راستای تقویت حوزه گردشگری خارجی در بهره مندی هرچه بیشتر از حضور هیئت های مختلف بین المللی گردشگری در شرایط پسا تحریم موثر عمل کنند و با شناخت بسترها و ارائه استراتژی های تخصصی مربوطه، دستاورهای حاصل در بخش گردشگری و نیز نقش خود را در این رابطه ارتقا دهند. علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ارسال کنند. انتظار می‌رود پرتالی جامع برای دریافت طرح ها و حمایت از آن‌ها تعبیه شود و مشوق های شفاف مالی و معنوی برای علاقه‌مندان به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این عرصه اعلام شود و تنها به یک فراخوان معمولی بسنده نشود.

همایش بین المللی میراث زبانی این هفته در تهران

همایش بین المللی میراث زبانی این هفته در تهران با خبر شدیم که همایش بین المللی میراث زبانی به همت پژوهشکده زبان شناسی،کتیبه ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت زبان شناسان و اندیشمندان داخلی و خارجی در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهرماه در سالن اجتماعات موزه ملی برگزار می‌شود. شناساندن وجوه اشتراک بی‌نظیری که در سطح اجتماعات زبانی پراکنده در پهنه کشور عزیزمان ایران، کوشش برای تقویت زبان فارسی به‌عنوان عامل وحدت ملی، متحد کردن فرهنگ‌های به‌ظاهر متفرق ایرانی با از میان برداشتن مرزهای ظاهری اعتبار که در طول قرون مختلف ایجاد شده ،صیانت و حفاظت از آثار ارزشمند زبانی ایرانی اسلامی از اهداف همایش یاد شده است. اخبار این کنفرانس در بخش های خبر کجا رو در هفته جاری به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید. خانم دکتر اسماعیلی، به‌عنوان دبیر علمی کنفرانس معرفی شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.rclit.ir مراجعه کنید.

گردشگران رالی بین المللی کویر، فردا به ایران می آیند

اواسط هفته گذشته بود که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی از برگزاری تور رالی و سافاری گردشگران خارجی در این استان خبر داد و آن را فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان دانست. رالی بین‌المللی کویر حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی این اداره کل با بیان اینکه این گروه با ۱۹ دستگاه خودرو و ۳۰ نفر مسافر با ملیت‌های فرانسوی و پرتغالی و آلمانی در ایران حضور دارند، افزود:

این گروه ۲۸ مهر تا ۲ آبان از کویر دهسلم نهبندان بازدید می‌کنند.

وی ادامه داد:

این گردشگران از مرز بازرگان وارد کشور شده و پس از عبور از استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و یزد وارد استان شده و 9آبان از کشور خارج می‌شوند.

امیدواریم برگزاری این رقابت ها که حضور گردشگران را در معرفی هرچه بیشتر کشور و ترغیب سایر گردشگران برای سفر به ایران نقش موثری دارد، بیش از پیش شاهد باشیم. روستای دهسلم از روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی و از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان است که در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب این شهرستان و همچنین در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد .

خبرهای جدید از موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد

یک خبر جالب براای علاقه‌مندان پوشاک اقوام ایران، این هفته به گوش رسید. نمایشگاه سیر تحول پوشاک درباری و سلطنتی از دوره قاجاره تا پهلوی اول، هفته قبل گشایش یافت. مایشگاه "سیر تحول پوشاک درباری و سلطنتی از دوره قاجار تا پهلوی اول" در دو طبقه این موزه شامل دو بخش مجزا شامل پوشاک دوره قاجار و دوره پلوی به نمایش علاقه‌مندان گذاشته شده است. طبقه اول موزه شامل سیر تحول پوشاک در دوره قاجار است که در چهار گالری شامل دوره آقا محمد خان قاجار تا ناصرالدین شاه ، دوره سوم و دوم قاجار و لباس عامه مردم و اقوام ایران مانند کردها ترک ها لرها گیلک ها مازنی ها ترکمن و نمونه سوزن دورزی های فاخر ایرانی پرداخته شده است. 55 در طبقه دوم موزه، بخش دوم نمایشگاه شامل پوشاک دوره پهلوی اول و دوم است که مربوط به دوره رضاشاه و هم‌زمان با دستور کشف حجاب و در پی آن تحولات پوشاک ایران است و همچنین دوره پهلوی دوم که فرهنگ لباس پوشیدن آمریکایی جایگزین لباس اروپایی شد. گفتنی است ساختمان فعلی موزه پوشاک سلطنتی در واقع کاخ تابستانی شمس پهلوی (خواهر تنی محمد رضا پهلوی ) است که ساخت آن در زمان سلطنت رضا شاه در سال ۱۳۱۴ ه.ش آغاز شد و سال ۱۳۱۸ه.ش به پایان رسید.

نمایشگاه لباس و عروسک‌های سنتی مکزیک هم به کاخ سعد آباد رفت

کاخ سعدآباد هفته گذشته روزهای شلوغی داشت. علاوه بر برگزاری نمایشگاه پوشاک اقوام ایرانی، نمایشگاه لباس و عروسک های سنتی کشور مکزیک نیز به موزه های این مجموعه تاریخی فرهنگی کشور رسید. این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی کودک و هفته ملی کودک و با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مباحث مربوط به میراث فرهنگی کشور مکزیم برپا شد که تا ۲۴ مهر ماه سال جاری نیز ادامه یافت. 66 در راستای تعاملات فرهنگی، تبادلات تجربیات موزه ایی و رویدادهای فرهنگی طی چند ماهه گذشته با سه موزه لوور، بریتانیا و موزه آلمان، تفاهم نامه های فرهنگی دو جانبه در زمینه های مختلف مرمت میراث جهانی و حوزه میراث ملموس و ناملوس (tangible/intangible asset) امضا شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کاخ موزه سعد آباد به نشانی اینترنتی http://www.sadmu.ir مراجعه کنید.

فرودگاه ماکو، این هفته راه‌اندازی می‌شود

هفته پیش خبر دار شدم که قرار است، فرودگاه ماکو این هفته به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شود. دیر عامل سازمان منطقه آزاد گفت: اگر بخواهیم این منطقه را مانند یک منطقه آزاد پیشرفته توسعه بدهیم باید فرودگاه ماکو را راه‌اندازی کنیم و توسعه صنعت گردشگری هم با این عمل رونق خواهد گرفت. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو دهه اول آبان ماه را زمان انجام پرواز آزمایشی در فرودگاه ماکو اعلام کرده و اظهار داشت: با تکمیل عملیات احداث باند فرودگاه ماکو هم‌اکنون پیشرفت قابل توجهی در عملیات احداث فرودگاه ماکو صورت گرفته که بر این اساس در دهه اول آبان ماه نخستین هواپیما به‌صورت آزمایشی دراین فرودگاه به زمین خواهد نشست. احداث فرودگاه های محلی و بین المللی برای نقاط مهم گردشگری ایران، عامل مهمی در توسعه صنعت گردشگری کشور خواهد داشت که امیدواریم در دولت تدبیر و امید به این موضوع اهتمام جدی مبذول شود.

عروسک های تئاتر، صاحب موزه می‌شوند

جهت اطلاع علاقه‌مندان به دنیای عروسک بازی و عروسک گردانی، از این به بعد می‌توانید برای دیدن عروسک های موردعلاقه خود به موزه عروسک ها مراجعه کنید. یهروز غریب پور اعلام کرد: مسئولان با احداث موزه عروسک‌های گروه تئاتر "آران" موافقت کردند. 77 سرپرست گروه تئاتر آران درباره جزئیات تأسیس این موزه گفت: با وجود دشواری‌های گوناگونی که گروه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما خبر خوش اینکه معاون امور هنری هفته گذشته با تاسیس موزه گروه آران برای حراست و نگهداری از ٨٠٠ عروسک خلق شده برای اپراهای ما موافقت کرد. او افزود:

این نشان می‌دهد مواردی هم وجود دارد که مسئولان علاقه‌مند هستند میراث هنری گروه‌هایی مانند "آران" بعد از ١٣ سال کار شبانه‌روزی حفظ شود که جای خوشحالی دارد.

غریب‌پور با بیان اینکه محل موزه در تالار فردوسی تعیین شده، اظهار داشت:

اگر این اتفاق بیفتد با موزه‌ای منحصربه‌فرد در جهان مواجه خواهیم شد که امکان تماشای تمام عروسک‌های گروه تئاتر عروسکی را برای میهمانان و علاقه‌مندان فراهم می‌کند. چون طراحی و خلق این تعداد عروسک بسیار قابل‌توجه است و می‌توان از آن به‌عنوان یک اثر موزه‌ای تمام عیار یاد کرد.

خبرهای تکمیلی در هفته‌های آینده به اطلاع خواننده گان محترم خواهد رسید.

تسهیلات خاص برای زائران ایرانی در اربعین حسینی

هفته قبل خبر دار شدیم که سفارت ایران در عراق قصد دارد تا با همکاری مقامات عراقی، برای رفاه و امنیت صدها هزار زائر ایرانی که قصد دارند با پای پیاده در اربعین ابا عبدالله الحسین علیه السلام به سرزمین نینوا سفر کنند، تسهیلات خاصی تدارک خواهد دید. سال گذشته،‌ قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا، پوشش امنیتی این مراسم بزرگ و عظیم معنوی را عهده دار بود. 88 ستاد مرکزی اربعین با مشارکت حداقل ۲۷ نهاد و ارگان در سازمان حج و زیارت در تهران تشکیل شده و در عراق نیز این کمیته زیر نظر سفیر ایران در بغداد تشکیل شده است که در این کمیته، علاوه بر سفیر، سرکنسول‌های ایران در شهرهای کربلا، نجف و بصره، نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و شرکت عملیات شمسا و همچنین هلال احمر، کمیته امداد و سایر نهادهای ایرانی و مرتبط در عراق حضور دارند و این ستاد، ماموریت هماهنگی با مقامات عراقی و سرپرستی کارهای مربوط به زائران ایرانی در ایام اربعین را عهده دار است.

طرح سفری کنترل آلودگی هوا موسوم به LEZ از این هفته اجرا نمی‌شود

با گذشت یک دهه ازاجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران به‌منظور باز کردن گره کور ترافیک پایتخت و کاستن از آلودگی هوا، برخی متولیان شهرداری تهران معتقدند که این طرح نتوانسته به اهداف تعیین شده خود برسد. به همین سبب طرح جایگزینی در شهرداری تهران تهیه و در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده که بر اساس آن خودروها بر مبنای میزان آلایندگی‌شان اجازه تردد در محدوده تعیین شده به‌عنوان محدود طرح ترافیک را دارند. 99 این طرح با عنوان طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) قرار بود از ابتدای آبان ماه سال اجرایی شود.اما نتیجه جلسه دیروز کمسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر نشان از به تعویق افتادن این طرح دارد.

کاوش در بزرگ‌ترین محوطه های پارینه سنگی انجام شد

برای علاقه‌مندان به کاوش های باستانی نیز خبر جالبی داریم. کاوش در محوطه تاریخی میرک که به‌دلیل نوع و پراکنش دست افزارها و ابعاد محوطه در زمره یکی از بزرگ ترین محوطه های روباز پارینه سنگی در جهان هستٰ، هفته قبل در دستور کار قرار گرفت. محوطه های میرک و دلازیان که بنام تپه های میرک و دلازیان نیز خوانده شده‌اند، نخستین بار در خلال بررسی های باستان شناختی استان سمنان توسط مهریار و کبیری از کارشناسان استان سمنان در سال 1364 خورشیدی شناسایی و معرفی شدند. 1010 گفتنی است، مهم‌ترین ویژگی این دو محوطه وجود پراکنش بسیار گسترده دست افزارهای سنگی روی سطح محوطه بود که مورد توجه هیئت بررسی کننده قرار گرفت و با دعوت از مرحوم عنایت ا... امیرلو تصمیم به مطالعه دست افزارهای سنگی گرفته شد. از دیگر دستاوردهای درخور توجه این کاوش می‌توان به دستیابی به توالی های اقلیمی بر اساس جنس رسوبات اشاره کردبطوریکه با مطالعه دیواره باز شده از نوک تپه تا عمق ۳ متری از سطح زمین توالی های رسوباتی که در محیطهای خشک و مرطوب شکل می‌گیرند مشخص شد.

از گالری‌‌‌های تهران چه خبر؟‌

آخرین خبر هفته نامه خبری کجار رو به جدیدترین گزارش ها برای گالری گرد ها اختصاص داده ایم تا در زمان محرم نیز از فرصت های هنری پایتخت استفاده کنند. گالری‌های تهران نمایشگاه «آسمان حسین» تا ۳۰ مهرماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

فرهنگسرای گلستان

نمایشگاه گروهی عکس ویژه ماه محرم در نگارخانه فرهنگسرای گلستان هم‌زمان با آغاز این ماه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه عکس‌های داوری‌شده‌ی ۱۵ هنرمند عکاس از میان ۱۴۸ نفر انتخاب شده‌اند تا نشانگر سوگواران حسینی و آیین‌های عزاداری در کشور با نگاهی هنری و از درون لنز دوربین‌ها باشند. در این نمایشگاه، ۳۰ عکس هنری و خبری ویژه محرم در ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی‌متر از هنرمندان عکاسی مانند محمدجواد علمی‌نیا، هانیه ابراهیمی، علیرضا حجازی، باران لمعانی‌پور، عطیه معینی‌مهر، فاطمه پورهدایت، ساحل زینالی، ملیکا خسروآبادی، عاطفه دمیرچی، سانیا موسی، شقایق ابراهیم‌پور، مهدیه مسعودی، سولماز اسدی، سیما سلطانی و هنرمند نوجوان ۱۳ ساله مهدی رضازاده رونمایی می‌شود. نمایشگاه عکس ویژه محرم از ۲۳ مهرماه تا ۷ آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در فرهنگسرای گلستان واقع در میدان هلال احمر، نگارخانه گلستان برای عموم علاقه‌مندان برپاست. این نمایشگاه به سرپرستی محمدجواد علمی‌نیا و با همکاری «خانه فیلم و هنر ایرانیان» برگزار می‌شود.

نگارخانه لاله

در آستانه‌ی فرارسیدن ماه محرم پایگاه عکس «چیلیک» نمایشگاهی گروهی از آثار عکاسان را با عنوان «عین عاشورا» برگزار کرده است. این نمایشگاه دربرگیرنده‌ی ۷۲ قطعه عکس از لحظه‌های ناب و روضه‌های تصویری است که با مشارکت بیش از ۶۰ عکاس از مضامین حماسی، عرفانی و عاطفی سوگواران حضرت امام حسین (ع) و یارانش در مناسبت‌هایی مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی ثبت و ارائه شده‌اند. نمایشگاه گروهی عکس «عین عاشورا» از ۲۲ مهر تا ۲۰ آبان‌ماه، هر روز به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ در نگارخانه «لاله» به نشانی ضلع شمالی بوستان لاله در خیابان فاطمی میزبان علاقه‌مندان است. گالری شهر کتاب فرشته ۱۶ هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان «نشانِ بودن» به‌نمایش می‌گذارند. نمایشگاه «نشانِ بودن» از ۲۴ مهر تا ۱۲ آبان‌ماه از ۱۱ تا ۲۰ در نگارخانه شهر کتاب فرشته پذیرای هنردوستان خواهد بود.

موسسه فرهنگی هنری صبا

مجموعه‌ای از آثار نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و نقاشی‏‌های ایرانی بهزاد بزرگی و شاگردانش به‌نمایش گذاشته شده است. این مجموعه شامل ۱۲۸ اثر از بهزاد بزرگی، هنرمند و مدرس باسابقه نقاشی ایرانی و نفر برگزیده گل و مرغ کشور و ۵۰ اثر برگزیده از شاگردان او است که در تکنیک‌های آبرنگ و گواش، ورق طلا، سوخت روی چرم و پتینه و در قاب‏‌های متنوع نقاشی ایرانی از تذهیب، گل و مرغ و نگارگری و نیز آثار تلفیقی با نقاشی مکتب اصفهان ارائه شده است. نمایشگاه «به گذشته‌‏های لاجوردی تکیه می‏‌کنم» در نگارخانه «لرزاده» و «فرشچیان» موسسه صبا به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری حنا

نمایشگاه آثار تجسمی «کبریت‌های نیم‌سوخته» با آثار 28 هنرمند در زمینه هنرهای نقاشی، تصویرسازی، حجم، ویدئوآرت و عکس افتتاح شده است. «کبریت‌ها نیم‌سوخته» سوژه‌ای اجتماعی را دنبال می‌کند. در اینجا کبریت به مثابه یک انسان است و مثل انسان یک‌بار فرصت زندگی دارد و اکنون باید بداند در این مسیر، زندگی‌اش را صرف چه کاری بکند و این موضوعی است که برای هر کس متفاوت است. این نمایشگاه تا ۳۰ مهرماه (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «حنا» به نشانی خیابان دولت، ابتدای بلوار کاوه، خیابان اخلاقی شرقی، جهان‌تاب، بیگلرپور شرقی، شماره ۱۹ میزبان علاقه‌مندان است.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه نقاشی‌های رخساره میرکریمی با به‌نمایش درآمدن ۱۶ اثر افتتاح شده است. این هنرمند متولد ۲۴ بهمن ۱۳۵۰ و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است. نمایشگاه نقاشی‌های میرکریمی در گالری ۲ فرهنگسرای نیاوران از ۱۷ تا ۲۴ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح میزبان علاقه‌مندان است.

گالری گلستان

گالری «گلستان» از ۱۷ مهرماه میزبان مجموعه جدیدی از نقاشی‌های علیرضا اسماعیلی با عنوان «درخت» است. در این نمایشگاه ۳۵ تابلو در ابعاد مختلف به‌نمایش گذاشته می‌شوند. نقاشی‌های این مجموعه با تکنیک‌های اکریلیک روی بوم و پاستل و مداد رنگی روی مقوا خلق شده‌اند. نمایشگاه یادشده تا جمعه ۲۳ مهرماه در گالری «گلستان» به نشانی دورس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ ادامه خواهد داشت.

گالری هپتا

کوروش ادیم، امیر علیمی و اشکان تیرداد در یک نمایشگاه، اتفاق تلخی را که برای درخت‌های توت یکی از مناطق تهران افتاده است، به‌نمایش گذاشته‌اند. در نمایشگاه «دیستوپیای توتستان» عکس‌هایی از یک توتستان در منطقه‌ای از شمال تهران که توسط صاحبان آنجا سوزانده شده‌اند با نگاهی زیست‌محیطی به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۲۴ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری هپتا به نشانی پاسداران‌، اختیاریه جنوبی‌، رازقی شمیرانی‌، شماره ۳۰ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری شکوه

نمایشگاه نقاشی‌های حمید پوربهرامی با عنوان «سالیان گم» با نماهایی از شهر آبادان افتتاح شده است. پوربهرامی در این نمایشگاه ۱۳ اثر رنگ روغن روی بوم را در معرض تماشای عموم گذاشته که ابعاد کوچک‌ترین آن‌ها ۱۰۰ × ۱۰۰ سانتی‌متر و بزرگ‌ترین آن‌ها ۳۰۰×۱۴۰ سانتی‌متر است. این نمایشگاه با نمایشگاه‌گردانی محمدرضا سلطانی برگزار شده است. نمایشگاه نقاشی‌های «سالیان گم» از ۱۷ تا ۲۸ مهرماه در گالری «شکوه» به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ١٩ برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری دفینه

نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» با نمایش ۲۵ اثر هنری از هنرمندان داخلی و خارجی در گالری «دفینه» افتتاح شده است. این نقاشی‌ها متعلق به گنجینه‌ رنگ و نقش مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان هستند. یکی از نکات قابل‌توجه این نمایشگاه، نمایش دو تابلوی نقاشی آبرنگ از آدولف هیتلر و مربوط به قرن ۱۹ میلادی است. در نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» آثاری از اوژن فلاندن، سرگئی کولسنیکوف، مهدی تائب، اسمعیل آشتیانی، گارسیا رودریگز، پی زومر، کرک، یرواند نهاپطیان، هوشنگ سیحون، ماکرولاکیس، آتشزاد، جی.فن گلدرن، ته نت و آدولف هیتلر به‌نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۲۷ مهرماه در گالری «دفینه» به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای بلوار میرداماد، کوچه دفینه، میزبان علاقه‌مندان است.

گالری مس‌نگار

نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن ایران» با هدف نکوداشت بزرگان قلم‌زنی ایران و تحسین هنرمندان جوان برپا شده است. در این نمایشگاه گروهی که به‌مدت دو هفته‌ ادامه خواهد داشت، آثار بسیار نفیس و نادری از هنرمندان نامدار و استادان بزرگ این هنر دیرین، در کنار آثار باشکوهی از چند هنرمند جوان خلاق و پراستعداد به‌نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن» تا ۳۰ مهرماه در گالری «مس‌نگار» به نشانی تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ میزبان علاقه‌مندان است.

موزه عکسخانه شهر

نمایشگاهی از پرتره‌های ۲۸ هنرمند اثر «فخرالدین فخرالدینی» که شامل ۲۸ قطعه عکس سیاه و سفید ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر از چهره‌های هنرمندان در رشته‌های هنری مختلف است، به‌نمایش درآمده است. علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۴ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۸ به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، نبش میدان بهار شیراز، موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه آثار کامبیز درمبخش با عنوان «لطفا لبخند بزنید» برپا شده است. 30 کاریکاتور، 34 فریم عکس و تعدادی از آثار آرت‌ورک (عکس نقاشی) درمبخش در این نمایشگاه روی دیوار گالری رفته است. این نمایشگاه در واقع مجموعه‌ای از سه نمایشگاه است که در آن، مجموعه‌ای از آثار این هنرمند در حوزه‌های مختلف و با موضوع مشترک عکاسی به‌نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه «لطفا لبخند بزنید» از ۲۷ شهریور تا ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «راه ابریشم» به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال، شماره ۲۱۰، طبقه ۴ میزبان علاقه‌مندان است. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری پردیس ملت

سومین نمایشگاه نقاشی «جوانان پیشرو» با ادای احترام به قربانیان «فاجعه منا» در گالری پردیس ملت گشایش یافته‌ است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه تا هشتم آبان‌ماه هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۱ به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند. گالری های فوق الذکر، بهترین تفریح پاییزی برای شهروندان تهرانی هست که به‌همراه دیدن فیلم‌های روی پرده سینماهای پایتخت،‌می‌تواند آبان رنگارنگ زیبایی را برای آن‌ها با خاطرات خوب هنری و گردشگری، به‌دنبال آورد. البته نباید گشتن در موزه های تهران و شهرستان ها که در نیمه دوم سال،‌همواره مملو از نمایشگاه‌های مختلف مراکز استان ها می‌شود را از نظر دور داشت. هفته نامه کجارو برای انعکاس اخبار صنعت گردشگری و رویدادهای تفریحی مراکز استان ها در این بسته خبری، آمادگی دارد و علاقه‌مندان می‌توانند اخبار خود را به نشانی پست الکترونیک پرتال کجارو ارسال کنند. در آخرین هفته مهرماه زیبا،‌ خوش و سلامت باشید و گردشگری را با دوست داشتن طبیعت همراه کنید. تهیه شده در کجارو

عکس کاور از گاردین (عکاس: Roozbeh and Shaya Shahrestani/Tehran Report)

مطالب مرتبط:

دیدگاه