راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت چهارم: آیلتس)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۰
راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت چهارم: آیلتس)

آزمون آیلتس یکی از مشهورترین آزمون‌های معتبر و بین‌المللی زبان است که ارائه مدرک آن به هنگام درخواست پذیرش الزامی است. 

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

کسب حدنصاب قابل‌قبول در آزمون‌ زبان یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج است و ازاین‌رو، سالانه تعداد بسیاری از دانشجویان یا حتی متقاضیان مهاجرت و کار در کشورهای خارجی در آزمون‌های زبان شرکت می‌کنند.

در این رابطه، آزمون‌های زبان از تنوع بالایی برخوردارند و هر یکی از آن‌ها با هدف خاصی برگزار می‌شود، ولی آزمون آیلتس یکی از فراگیرترین، معتبرترین و مشهورترین آزمون‌های زبان خارجی در سطح بین‌المللی است که علاوه بر پذیرش تحصیلی برای امور مهاجرت نیز کاربرد دارد و سالانه صدها هزار نفر در اقصی نقاط جهان در این آزمون شرکت می‌کنند.

ایلتس

آیلتس چیست؟ 

آیلتس (International English Language Testing System) یکی از پراستفاده‌ترین آزمون‌های مهارت‌سنجی زبان انگلیسی است. آیلتس آزمونی اروپایی به شمار می‌رود و مرکز آن در کشور انگلیس قرار دارد، ولی مدرک آن در کلیه کشورهای جهان مورد تائید و پذیرش سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و... است. در این رابطه، مدرک آیلتس برای زندگی، تحصیل و کار در ۱۳۵ کشور جهان مورد پذیرش است و برخلاف آزمون تافل به‌صورت کتبی (paper-based) برگزار می‌شود. البته آزمون آیلتس به‌صورت computer-based نیز در تعدادی از کشورهای جهان برگزار می‌شود، ولی در زمان به‌روزرسانی این مقاله نام ایران در لیست برگزارکنندگان آیتلس به‌صورت computer-based قرار ندارد.

نمره نهائی آزمون آیلتس ۱۳ روز بعد از امتحان با کارنامه‌ای با عنوان فرم گزارش آزمون یا به اختصار (TRF) اعلام می‌شود. پس از آماده‌سازی نهائی نتایج، نسخه کاغذی برای داوطلب ارسال می‌شود، البته امکان پیگیری اینترنتی نتیجه نیز وجود دارد. همچنین، دانشجویان متقاضی برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی در طول یک ماه پس از دریافت مدرک آیلتس خود می‌توانند پنج نسخه از اصل آن را به‌طور رایگان دریافت و ارسال نمره آیلتس را به پنج دانشگاه مختلف پیگیری کنند.

آیلتس دارای چه بخش‌هایی است؟

آزمون آیلتس دارای دو بخش است؛ آیلتس عمومی‌ یا جنرال (General) که برای متقاضیان غیر دانشجویی (کار و مهاجرت) است و آیلتس آکادمیک (Academic) برای آن گروه از متقاضیان است که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را دارند. درمجموع، آزمون آیلتس مانند تافل مهارت‌های چهارگانه داوطلب را در زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می‌دهد.

آیلتس

مهارت نوشتاری (Writing)

در این بخش دانش داوطلب در نوشتن متون تحلیلی عمومی‌ و همچنین تحلیل نمودار ارزشیابی می‌شود. در آیلتس آکادمیک داوطلب باید در مدت ۶۰ دقیقه به دو سوال پاسخ دهد. در چالش اول(task 1) باید بر اساس نمودارهایی که ارائه می‌شود، تحلیل خود را درباره موضوع مورد نظر در مدت ۲۰ دقیقه و در قالب ۱۵۰ کلمه ارائه کند. در چالش دوم (task 2)، از داوطلب خواسته می‌شود تا تحلیل خود را درباره موضوع ارائه شده در قالب ۲۵۰ کلمه و در مدت ۴۰ دقیقه بنویسد.

در‌ آیلتس عمومی نیز مانند آیلتس آکادمیک دو سوال وجود دارد. در سوال اول موقعیتی مطرح می‌شود و از داوطلب خواسته می‌شود نامه‌ای با مضمون درخواست یا شرح وضعیت بنویسد. این نامه ممکن است دارای فرمت شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد. در سوال دوم نیز داوطلبان باید نقطه نظرهای خود را درباره موضوعی ارائه کنند. مجموع زمان پاسخگوئی به این دو سوال ۶۰ دقیقه است.

مهارت گفتاری (Speaking)

در بخش سنجش مهارت گفتاری، دانش داوطلب در گفتار عمومی‌ و موضوعی با مصاحبه‌کننده در ۱۱ تا ۱۴ دقیقه بررسی و ارزشیابی می‌شود. سنجش مهارت گفتاری دارای سه بخش است؛

  • در بخش اول سوالات کلی درباره شخص داوطلب یا موضوع‌های کلی مانند کار، خانواده، تحصیل یا علائق شخصی مطرح می‌شوند.
  • در بخش دوم کارتی به داوطلب به دواطلب داده می‌شود که در آن موضوعی خاص درج شده است. داوطلب معمولا زمانی در حدود دو دقیقه در اختیار دارد تا روی موضوع تمرکز کرده و به یک یا دو پرسش مصاحبه‌کننده پاسخ دهد.
  • در بخش سوم سوالات بیشتری درباره موضوع مطرح شده در کارت بخش دوم توسط مصاحبه‌کننده مطرح می‌شوند و داوطلب این امکان را دارد تا درباره آن بحث کند. مدت زمان این بخش نیز در حدود چهار تا پنج دقیقه است. 

مهم‌ترین عامل موفقیت در این بخش بیان جمله‌های دقیق و بدون ایرادهای گرامری است. تمامی صحبت‌های داوطلب در بخش‌هاس سه‌گانه (شامل پرسش‌های عمومی، گفتار موضوعی و مباحثه با مصاحبه‌کننده) ضبط می‌شود تا توسط دو ممتحن، بررسی و نمره‌دهی شود. مدت زمان کلی سنجش مهارت گفتاری ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است.

مهارت شنیداری (listening)

بخش شنیداری آزمون آیلتس دارای چهار بخش است؛ در هر یکی از این بخش‌ها گفت‌وگو یا مونولوگی پخش می‌شود که توسط گویشور بومی زبان قرائت شده است؛

  • قسمت اول: گفتگویی دو نفره درباره موضوع‌های روزمره
  • قسمت دوم: مونولوگی درباره موضوع‌های روزمره
  • قسمت سوم: گفتگویی چهار نفره درباره موضوع‌های آموزشی
  • قسمت چهارم: مونولوگی درباره یکی از موضوع‌های آکادمیک

کلیه این موارد توسط گویشوران بومی زبان انگلیسی و با لهجه‌های مختلف بریتیش، استرالیایی، نیوزلندی، آمریکایی و کانادایی قرائت می‌شوند. داوطلبان باید در مدت ۳۰ دقیقه به ۴۰ سوال پاسخ دهند؛ سوال‌ها ممکن است به یکی از فرم‌های چهار گزینه‌ای، تطبیقی، تکمیل جاهای خالی و... مطرح شوند. همچنین، ۱۰ دقیقه زمان اضافه برای انتقال جواب‌ها به پاسخ‌نامه در نظر گرفته می‌شود.  

نکته قابل‌توجه اینکه از تاریخ چهارم ژانویه سال ۲۰۲۰ بخش شنیداری دچار تغییرات کوچکی شده است.

مهارت خواندن (Reading)

سنجش مهارت خواندن در آزمون آکادمیک و عمومی متفاوت است. در آیلتس آکادمیک ۴۰ سوال در قالب سه متن برای سنجش مهارت‌های داوطلب در خواندن متون انگلیسی مطرح می‌شوند. این متن‌ها از منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و... با موضوع‌ها و سبک‌های نوشتاری متنوع انتخاب می‌شوند. سوالات ممکن است درباره ایده اصلی متن، جزئیات متن، عقاید نویسنده، هدف متن یا ... مطرح شوند. همچنین، داوطلبان در مدت ۶۰ دقیق به این سوال‌ها پاسخ دهند. نکته قابل‌توجه اینکه سوالات با فرم‌های مختلفی شامل چهار گزینه‌ای، سوالات تحلیلی و... طرح می‌شوند و هر سوال دارای یک نمره است. 

سنجش مهارت خواندن در آیلتس عمومی نیز دارای ۴۰ سوال در قالب سه بخش است که داوطلب همانند آیلتس آکادمیک باید در مدت ۶۰ دقیقه به آن‌‌ها پاسخ دهد. تنها تفاوت این بخش با آیلتس آکادمیک در نوع متن‌هایی است که برای سنجش توانایی دواطلب در مهارت‌های خواندن متون انگلیسی ارائه  می‌شوند؛ به این ترتیب که بخش اول ممکن است دارای دو یا سه متن کوتاه یا از تعداد بیشتری متن‌های کوتاه تشکیل شده باشد. بخش دوم نیز شامل دو متن است و در بخش سوم یک متن بلند ارائه می‌شود.

آیلتس

امتیازدهی آزمون آیلتس چگونه است؟

امتیازدهی این آزمون از ۰ تا ۹ سطح را شامل می‌شود؛ در آزمون آیلتس نمره قبولی وجود ندارد، ولی به‌طور معمول سطح پنج نمره متوسط و ۶ به بالا خوب تلقی می‌شود. در آزمون آیلتس، میانگین چهار مهارت به‌عنوان overall band score در نظر گرفته می‌شود و برای مثال، اگر متقاضی در دو مهارت نمره هفت و در دو مهارت دیگر نمره ۶ کسب کند، نمره میانگین وی ۶.۵ خواهد بود. دانشگاه‌های طراز اول (مانند آکسفورد) نمره هفت را به‌عنوان حدنصاب پذیرش در نظر می‌گیرند؛ ولی برای اغلب دانشگاه‌ها نمره ۶.۵ قابل‌قبول است.

چگونه برای آیلتس مطالعه کنیم؟

در آزمون آیلتس برنامه‌ریزی و انگیزه به‌اندازه منابع از اهمیت بالایی برخوردار است. البته با توجه به گستردگی منابع این امکان وجود دارد تا تشخیص و انتخاب منبع معتبر داوطلبان دچار سردرگمی کند. به همین منظور تعدادی از منابع مورد تائید برای آمادگی آزمون آیلتس در ویدیوی زیر معرفی شده‌اند.

دانلود ویدیو

مراکز معتبر برگزاری آیلتس در ایران کدامند؟

آزمون آیلتس در ۱۱۰۰ موسسه در جهان با تعداد زیادی آزمون در هر سال و در تاریخ یکسانی برگزار می‌شود و عاری از تعصبات فرهنگی است. در ایران نیز سازمان سنجش تنها مرجع صادرکننده مجوز فعاليت جهت برگزاری آزمون‌های بين‌‌المللی است و اسامی مراکز مجاز برگزاری آیلتس در ایران را معرفی کرده است. (مراكز مجاز به برگزاری آزمون آیلتس در ایران) نکته قابل‌توجه اینکه این مراکز محدود به شهر تهران نبوده و دواطلبان می‌توانند در شهر محل زندگی خود یا نزدیک‌ترین شهر برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه