۸ مکان تهدیدآمیز برای زندگی

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۸ مکان تهدیدآمیز برای زندگی

اگر شما در مکانی به دنیا آمده و زندگی می‌کنید که اثری از سونامی، آتشفشان و طوفان در آن وجود ندارد، مطمئن باشید که خوش شانس هستید. متاسفانه برای ساکنان برخی از کشور‌ها، حوادث طبیعی تبدیل به یک رویداد عادی شده‌ است. اکنون مجله Popular Mechanics لیستی از ۸ مکانی که زندگی در آن‌ها بسیار تهدید‌آمیز است را منتشر کرده است. همراه کجارو باشید تا با این ۸ مکان خطرناک آشنا شویم.

۱- The Cold Pole، Verkhoyansk، روسیه

روسیه درون تایگا که در قلب شمال واقع شده، شهری قرار دارد که با مدار قطب شمال مجاور است. در ۹ ماه سال این مکان پوشیده از برف است. بیش از ۳ قرن است که مردمانی در کنار رودخانه یانا (Yana) ساکن هستند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ نفر در Verkhoyansk زندگی می‌کنند. برخی اطلاعات حاکی از آن هستند که Verkhoyansk سردترین شهر جهان است. شاید باورش سخت باشد اما از ماه سپتامبر تا مارس، تنها ۵ ساعت در روز در این مکان خورشید می‌تابد و در ماه‌های ژانویه و دسامبر نیز تقریبا خورشید دیده نمی‌شود. در زمستان دمای میانگین این مکان منفی ۴۷ درجه سانتی‌گراد است. البته اطلاعات حاکی از آن هستند که در اواخر قرن نوزدهم دمای این مکان به زیر ۶۷.۸ درجه زیر صفر نیز رسیده است. دولت روسیه در زمان سزار این شهر را برای تبعید محکومان انتخاب کرده بود، اما در حال حاضر این شهر تلاش می‌کند تا گردشگران بیشتری را به‌سمت خود بکشاند.

۲- کوه Merapi، اندونزی

کوه Merapi نظرتان در مورد یک آتشفشان جذاب در تعطیلات آخر هفته چیست؟ شاید عجیب باشد اما در کوه Merapi، آتشفشان یک رویداد عادی است و در زمان‌هایی هم که فورانی در کار نباشد، دود بسیار بزرگی از آن خارج می‌ِشود که ارتفاع آن از قله، به حدود ۳ هزار متر نیز می‌رسد. از ۵ قرن پیش، کوه آتش (ترجمه نامی است که محلی‌ها برای آن انتخاب کرده‌اند) حدود ۶۰ بار فوران کرده است و سال ۲۰۰۶ نیز ساکنان این مکان یکی از مهیب‌ترین فوران‌ها را مشاهده کردند. پیش از آن نیز در سال ۱۹۹۴ این کوه فوران دیگری داشت و البته گاز داغ آن جان ۶۰ نفر را گرفته است. در سال ۱۹۳۰ نیز حدود ۱۰۰۰ نفر در جریان آتشفشان Merapi از بین رفتند. زمانی که گدازه‌های آتشفشان از این کوه خارج می‌شود تا برد ۱۳ کیلومتری اطراف می‌رسد و زندگی آن قسمت‌ها را دچار مشکل می‌کند. با وجود این تفاسیر، همچنان ۲۰۰ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری این آتشفشان زندگی می‌کنند. البته این موضوع در اندونزی چندان اتفاق عجیبی نیست. زیرا حدود ۱۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور در اطراف ۲۲ کوه آتشفشانی ساکن هستند.

۳- Thunderous Haiti، Gonaives، جزیره Haiti

جزیره Haiti بیایید برای درک میزان حوادث Thunderous Haiti اتفاقات سال ۲۰۰۸ را مرور کنیم: در ۱۶ آگوست یک طوفان گرمسیری با نام Fay آمد و یک هفته بعد از آن نیز ساکنان این مکان شاهد طوفان گوستاو (Gustav) بودند. بعد از این اتفاق نیز جزیره مذکور طوفان‌های Hanna و lke را به خود دید. این شهر ساحلی یکی از پنج شهر بزرگ در جزیره هایتی است. هایتی در کانون طوفان گرمسیری واقع شده است و حدود ۵۰۰ نفر به‌دلیل همین موضوع کشته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز در زیر گل و لای آب گرفتگی‌ها دفن شده‌اند. ۱۰۴ هزار ساکن این شهر، در سال ۲۰۰۴ طوفان Jeanne را مشاهده کردند و این طوفان نیز خسارات جانی و مالی بسیاری را به جا گذاشت. اما چرا Gonaives همیشه در معرض خطر است؟ این شهر در یک منطقه ساحلی واقع شده که رودخانه‌های سیل‌آسای بسیاری نیز در اطراف آن قرار دارند. دلیل دیگر این اتفاقات به خود ساکنان باز می‌گردد، زیرا آن‌ها برای تولید زغال سنگ، از چوب استفاده می‌کنند و این چوب را نیز از جنگل‌های اطراف به دست می‌آورند. همین موضوع باعث سیل و اتفاقات نظیر آن می‌شود. همان طور که می‌دانید درختان و ریشه آن‌ها باعث می‌شود که هر بارانی نتواند باعث ایجاد یک سیل شود و البته در یک منطقه بدون درخت، رانش زمین نیز اتفاقی رایج است.

۴- دریاچه Kivu، جمهوری دموکراتیک کونگو و رواندا

دریاچه Kivu یکی از بزرگترین دریاچه‌های آفریقا در بین جمهوری دموکراتیک کونگو و رواندا واقع شده است. این دریاچه یکی از مخازن متان است و این مخازن در زیر آب آن واقع شده‌اند. زمانی که این گاز به سطح زمین می‌رسد ابری از گاز مرگ‌بار برفراز خانه ۲ میلیون سکنه مستقر می‌شود. البته گویا این یک اتفاق عادی است، زیرا در طول ۸ قرن گذشته چنین اتفاقی در دو دریاچه دیگر آفریقا نیز با همان ترکیب شیمیایی افتاده است. برای مثال در سال ۱۹۸۴ حدود ۳ نفر از ساکنان محلی در دریاچه Monoun که در کامرون واقع شده است کشته شدند و سه سال بعد نیز اتفاقی مشابه در دریاچه Nyos افتاد. گفتنی است که در این کشور حدود ۱۷۰۰ نفر به‌دلیل گاز‌های سمی کشته شده‌اند.

۵- جزیره Ephemeral، مالدیو

مالدیو بعد از سونامی سال ۲۰۰۴ حدود ۱۰ درصد از مالدیو غیر قابل سکونت شد. این سونامی باعث شد که حدود ۸۰ نفر جان خود را از دست دهند و یک سوم ساکنان نیز بی‌خانمان شدند. مالدیو یک کشور با ۱۱۹۰ جزیره در اقیانوس هند است که یک منطقه پرخطر به حساب می‌آید. رئیس‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۸  اعلام کرد که بهتر است زمین‌هایی را خریداری کنند و ساکنان مالدیو به مکان جدید جابه‌جا شوند. حقیقت این است که تغییرات جهانی آب و هوا و گرم شدن زمین باعث شده است که سطح آب‌ها افزایش یابد و این اتفاق خطرات زیادی را برای مالدیو به وجود خواهد آورد. در دهه‌های اخیر هیچ یک از جزایر مالدیو ارتفاعی بیشتر از ۲ متر نسبت به سطح آب دریا نداشته‌اند. شاید بتوان گفت اقتصاد این کشور بر پایه توریسم می‌چرخد. این کشور در حال ایجاد پناهگاه‌های ایمن برای ساکنان است و گفته می‌شود که منطقه در شبه‌قاره هند یکی از اولین‌هایی خواهد بود که تحت‌تاثیر افزایش ارتفاع آب دریا قرار خواهد گرفت.

۶- Grand Cayman

Grand Cayman بسیاری از گردشگران به‌دلیل سواحل دست نخورده و تجربه یک غواصی عالی به جزیره کارائیب می‌آيند. جزیره Cayman قلمرو انگلیسی است که در جنوب کوبا واقع شده است و شاید بتوان این منطقه را یک بهشت گرمسیری نامید. با وجود تمام جاذبه‌های طبیعی در این مکان، پایتخت طوفان جهان نیز همین منطقه است و ساکنان این سرزمین از این موضوع رنج می‌برند. در سال ۲۰۰۴ طوفان lvan اتفاق افتاد که از نوع پنجم بود و حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های شهر را از بین برد و حدود ۴۰ هزار از مردم این شهر نیز برای چندین روز از برق و آب آشامیدنی سالم محروم بودند.

۷- اوکلاهُما، آمریکا

اوکلاهُما بیش از یک میلیون انسان در طول بزرگراه بین‌المللی l-44 آمریکا زندگی می‌کنند. این بزرگراه رابطی بین شهر‌های اوکلاهما و تولسا است. در هر بهار، زمانی که هوای سرد و خشک از کوه‌های راکی به‌سمت هوای گرم اقیانوسی در طول بزرگراه می‌روند، تبدیل به طوفان‌های بزرگی می‌شود. از سال ۱۸۹۰ تاکنون طوفان حدود ۱۲۰ بار شهر اوکلاهما و اطراف آن را درنوردیده است. در سوم مه سال ۱۹۹۹ بود که حدود ۷۰ گردابه در ایالت‌های اوکلاهما، کانزاس و تگزاس اتفاق افتاد. در طوفان‌های این‌چنینی حدود ۱۷۰ خانه و ۶۵۰۰ ساختمان آسیب می‌بینند. البته با وجود سیستم‌های اطلاع‌رسانی و امکانات مدرن، باز هم در طوفان گذشته، حدود ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و خسارت ناشی از این طوفان حدود ۱ میلیارد دلار بود. طولانی‌ترین دوره‌ای که در اوکلاهما طوفانی اتفاق نیافتاد، از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۸ بود. اما بعد از آن، ۱۱ طوفان بزرگ به‌مدت ۱۱ ماه این ایالیت را درنوردید.

۸- طوفان شن، Minquin، چین

طوفان شن یکی از حاصل‌خیزترین مکان‌های چین اکنون شرایط بسیار نا به سامانی دارد. این منطقه که درون بخشی بیابانی قرار گرفته است به‌دلیل ده سال خشکسالی، تمام رودخانه‌های خود را از دست داده است. اکنون از جنوب شرقی و شمال غربی شن و ماسه به‌سمت این محل می‌آید که باعث ایجاد شرایط بسیار بدی شده است. از سال ۱۹۵۰ تاکنون در این منطقه، کویر حدود ۱۶۰ کیلومتر مربع را بلعیده و در همین مدت نیز جمعیت منطقه از ۸۶۰ هزار نفر به بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یافته است. از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیابان هر ساله حدود ۱۰ متر به مردم نزدیک‌تر می‌شود. زمین‌های قابل کشاورزی نیز در این مکان به میزان شش برابر کاهش یافته‌اند. دولت چین نیز درصد است تا کشاورزان را مجبور به اسکان مجدد در این منطقه کند. بدون شک زندگی در چنین شرایطی می‌تواند بسیار دشوار باشد و با نگاه به این هشت منطقه در جهان است که هرچه بیشتر می‌‌توانید به‌خوبی شهر خود پی ببرید. منبع: Travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه