دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش هفتم: حالت‌های فوکوس)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۸
دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش هفتم: حالت‌های فوکوس)

عکاسی. هنر دیدن. هنری که از روز اول پیدایش‌اش پیوندی جدایی ناپذیر با فناوری و علم داشته است. البته در عکاسی، بدون دانش حداقلی از فناوری به کار رفته در دوربین و چاپ، نمی‌توان به بالاترین سطح این هنر رسید. لزوم تسلط بر تمام توانایی‌های دوربین پس از انقلاب دیجیتال و هجوم فناوری‌های پیشرفته و مفید دوچندان شده است. با کجارو همراه باشید تا در چند مقاله‌ی پیوسته با دوربین دیجیتال و اصولی پایه‌ای عکاسی دیجیتال آشنا شویم.

مقاله مرتبط:

حالت‌های فوکوس

focus mode

وقتی که در چشمی دوربینتان نگاه کرده و دکمه‌ی شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید، چندین نقطه‌ی فکوس را می‌بینید که پس از رسیدن به فکوس مناسب چشمک می‌زنند. بسته به مدل و کارخانه‌ی سازنده‌ی دوربینتان ممکن است یک صدای بیپ نیز بشنوید. این نشانه‌ها برای این طراحی شده‌اند که به شما در جهت ثبت تصاویر واضح و شارپ کمک کنند. هرچند اگر در حالت‌های پایه‌ای تنظیمات دوربین ( حالت‌های عکاسی اسپرت، عکاسی منظره، عکاسی پرتره،...) عکاسی می‌کنید، خود دوربین به‌صورت خودکار نقاط فکوس را برای شما انتخاب کرده و از این نقاط برای فکوس بر روی نقاطی که فکر می‌کند شما می‌خواهید، استفاده می‌کند. معمولا این نقاط نزدیک‌ترین نقاط به شما هستند. نقاطی اصلا نمی‌خواستید رو آن‌ها فکوس کنید!

نقاط توجه یا Point of interest

در هر حال یکی از مزیت‌های بی‌شمار استفاده از دوربین DSLR انتخاب جایی از تصویر که می‌خواهید روی آن فکوس شود با استفاده از انتخاب نقاط فکوس خودکار به صورت دستی است. این مساله بدین معنی است که برای مثال وقتی درحال عکاسی از یک پرتره هستید، می‌توانید روی چشم به صورت خودکار فوکوس کنید هرچند چشم در مرکز تصویر نباشد. focus mode

تعداد نقاط فوکوس از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است. برای مثال این تعداد دوربین‌های کانن به این صورت است: 1200D تعداد 9نقطه.760D و 70D تعداد 19 نقطه. 7Dm2 تعداد 61 نقطه. 5Dm3 و D1X تعداد 51 نقطه. مترجم: اگر این موضوع برایتان مهم است در زمان انتخاب دوربین توجه داشته باشید که چند نقطه ازین نقاط Cross Type هستند . چون نقاط فکوس خودکار Cross Type دقیق‌تر عمل می‌کنند.

کنترل فوکوس

برای انتخاب دستی نقاط فوکوس خودکار، دکمه‌ی انتخاب نقاط فکوس خودکار بر روی دوربینتان را بفشارید و در چشمی نگاه کنید. focus mode

حال با استفاده از دکمه‌ی چرخشی بالای دوربین یا دکمه‌های جهت پشت دوربینتان نقطه‌ای که مدنظرتان است را هایلایت کنید. سپس دکمه‌ی شاتر را تا نیمه بفشارید و پس از قفل شدن فکوس عکستان را بگیرید. مترجم: معمولا در دوربین‌های کمی جدید‌تر می‌توانید این نقاط را بر روی نمایشگر دوربین پس از انتخاب با دکمه‌ی OK یا Set  تایید کنید.

focus mode

نکته‌ی مفید این است که این نقاط بر روی خطوط نامرئی افقی و عمودی 1/3 قرار گرفته‌اند. با استفاده از این موضوع می‌توانید قانون یک سوم‌ها را برای ترکیب‌بندی رعایت کنید. اگر در زمان فکوس خودکار همزمان چند نقطه فعال شد، دوربین در حالت انتخاب خودکار نقاط فکوس است( که معمولا کار را خراب می‌کند- م) نویسنده: در قانون یک سوم‌ها تصویر به 9 مستطیل مساوی تقسیم می‌شود و نقاط مهم کادر را مثل چشم‌ها، گل اصلی و ... در محل تقاطع دو خط عمودی و افقی در یک سوم بالا و سمت راست قرار می‌گیرد. focus mode

فوکوس خودکار تک نقطه‌ای یا   One Shot AF

این حالت بیشترین کاربرد را در عکاسی پرتره دارد. یا البته‌ هر سوژه‌ای که نسبتا ساکن و بی‌حرکت است. این حالت به شما اجازه می‌دهد یک نقطه را به صورت دستی برای فکوس خودکار انتخاب کنید. در‌حالت پیش‌فرض تمامی دوربین‌ها نقطه‌ی انتخاب شده همان نقطه‌ی مرکزی است که البته همیشه دقیق‌ترین نقطه نیز می‌باشد.

فوکوس ‌خودکار منطقه‌ی داینامیک Dynamic Area AF

این حالت بهترین حالت برای فکوس بر روی اجسام متحرک است. مخصوصا اگز سرعت سوژه بالا باشد یا به صورت نا منظم حرکت کند. برخی از دوربین‌ها بیش از 50 نقطه‌ی فکوس خودکار دارند. شما یکی را انتخاب می‌کنید ولی اگر سوژه از آن نقطه کنار رفت، دوربین بر نقطه‌ی فکوس مجاور نقطه‌ی انتخاب شده فکوس می‌کند.

فوکوس تک فرمان یک عکسی یا Single Servo/One Shot

این حالت پرکاربردترین حالت فکوس خودکار در دوربین است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دوربین را به سمت سوژه بگیرید، دکمه‌ی شاتر را تا نیمه فشار دهید و لنز بر روی نقطه‌ی مد نظر فکوس می‌کند. تا زمانی که دکمه‌ی شاتر را تا نیمه نگه داشته‌اید به طور قاطعی نقطه‌ی فوکوس بر روی جایی از سوژه که فکوس کرده‌اید قفل می‌ماند. با این کار شما می‌توانید کادر را تغییر دهید ولی نقطه‌ی مورد نظر همچنان فکوس می‌ماند. شما فقط زمانی که فکوس قفل است می‌توانید عکس بگیرید( اگر لحظه‌ای از قفل خارج شود عکس گرفته نمی‌شود- م). البته در منوی تنظیمات می‌توانید این موضوع را تغییر دهید.

فوکوس چند فرمان پیوسته یا Continuous /Al Servo

این حالت مناسب اجسام در حرکت است. مثل سوژه‌ها در زمان عکاسی ورزشی و حیات وحش. تفاوت اصلی این حالت و حالت قبلی در این است که اینجا لنز دائما بر روی نقطه‌ی مد نظر فکوس می‌کند.( در حالت قبلی یک بار فکوس می‌کرد و بر روی آن قفل می‌ماند). سیستم فکوس خودکار سوژه را ردیابی می‌کند تا اطمینان حاصل شود در تصاویر گرفته شده همیشه واضح است. در حالت پیش‌فرض این سیستم چه سوژه در فوکوس باشد و چه نباشد عکس گرفته می‌شود. البته این حالت محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال در زمان عکاسی از اتومبیل‌رانی اگر اتومبیل با سرعت بیشتری از سرعت تغییر فکوس به سمت شما بیاید، دوربین در فوکوس کردن کم می‌آورد. اگر این اتفاق افتاد بهتر است بر روی حالت Single Servo  بروید و بر روی نقطه‌ی مد نظر پیش-فوکوس کنید. (همانطور که پیش از این در مقاله‌ی 60 ترفند فوق العاده‌ی عکاسی توضیح دادیم- م) مقاله‌ی مرتبط: ۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت نهم)

حالت انتخاب خودکار فرمان یا Auto-Select/Al Focus

در این حالت فکوس خودکار، دوربین تشخیص می‌دهد که آیا سوژه حرکت می‌کند یا ساکن است. سپس خودش بین حالت One Shot  و  Continuous انتخاب می‌کند.

حالت دستی یا Manual

عکاسی در نور کم، سوژه‌هایی مسطح و صیقلی وعکاسی از پشت شیشه همه حالت‌هایی هستند که گران‌ترین لنز‌ها نیز از فوکوس در آنها باز می‌ماندد. تمامی فوکوس‌های خودکار از فکوس بر روی لبه‌ها عاجزند. در این‌ حالت‌ها به سادگی دوربین را بر روی فوکوس دستی بگذارید (معمولا دکمه‌ای برای آن روی لنز وجود دارد- م)، رینگ فکوس روی لنز را آنقدر بچرخانید تا نقطه‌ی مد نظر واضح شود و عکس بگیرید. مترجم: برخی از دوربین‌های جدید در حالت کم نور بسیار خوب فوکوس می‌کنند. مثل کانن EOS 6D که در این زمینه مشهور است.

حالت‌هایی شاتر زنی یا Drive Mode

focus mode

شاتر زنی تک عکسی یا Single-Frame Shooting

دوربین با هر بار که دکمه‌ی شاتر را می‌فشارید یک عکس می‌گیرد. این بهترین حالت برای عکاسی از سوژه‌های ساکن مثل منظره یا پرتره است. زمانی که نیازی نیست تعداد زیادی عکس بگیرید تا یکی از آنها لحظه‌ی زودگذر و موقتی را ثبت کند.

عکاسی پیاپی یا Continuous Shooting

در این حالت تا زمانی که دکمه‌ی شاتر را نگه داشته‌اید، دوربینتان با بیشترین نرخ ممکن  به صورتی مسلسلی و پشت سرهم عکاسی می‌کند. این حالت برای عکاسی ورزشی ( و خبری، جنگی و ...- م) مناسب است. البته برای این کار نیاز به کارت حافظه‌ای پر سرعت دارید تا همه‌ی عکس‌ها به سرعت و پشت سر هم بر روی آن ذخیر شوند.

تایمر( Self-Timer)

با دو انتخاب بین 2 یا 10 ثانیه، بر روی تایمر خودکار دوربین خودش پس از زمان مشخص شده عکس می‌گیرد. برای مثال زمانی که بر روی سه‌پایه است و می‌خواهید از خودتان عکس بگیرید. این حالت همچنین برای از بین بردن لرزش دوربین در اثر فشردن دکمه‌ی شاتر مناسب است. نویسنده:  در زمان عکاسی با سرعت پایین یا Long-Exposure حتما از این حالت استفاده کنید.   ما همیشه در کجارو منتظر اشتراک نظرات و تجربیات شما عزیزان با دوستانتان هستیم.

در ادامه از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه