راهنمای استفاده از تکنولوژی در سفر

مهدیه عباس‌زاده
مهدیه عباس‌زاده پنجشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
راهنمای استفاده از تکنولوژی در سفر

یکی از مشغله‌های فکری قبل از سفر این است که کدام‌یک از وسایل الکترونیکی را به‌همراه ببرید و چگونه می‌توان از تمام مزایای تکنولوژی در طول سفر استفاده کرد. از روزهایی که واکمن‌ها و هندی‌کم‌ها تنها ابزار الکترونیکی همراه بودند زمان زیادی می‌گذرد. به احتمال زیاد هم‌اکنون اطراف شما با لپ‌تاپ‌، تبلت‌، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال احاطه شده است. شاید هم لوگوی درخشان و ملایم اپل خاصیت چسبندگی خاصی را به بعضی از آن‌ها داده باشد! اغلب مردم فراتر از نیاز واقعی خود در سفر ابزار الکترونیکی به‌همراه می‌برند.

با کجارو همراه باشید تا از تجربیات Dave Dean که بر اساس سال‌ها تجربه‌ی سفر و کار آنلاین به دست آمده است، استفاده کنیم.

وسایل الکترونیکی درون کیف

لپ‌تاپ

به لطف شبکه‌های اینترنتی بی‌سیم، کافه‌های اینترنتی کم‌کم در حال ناپدید شدن هستند. در این‌چنین فضایی وجود یک لپ‌تاپ قطعا ارزش فکر کردن به آن را دارد. چراکه آسان‌ترین راه برای ارتباط با دیگران، تهیه نسخه پشتیبان از عکس‌ها و گذراندن وقت است. اگر قصد دارید که در حین سفر به کارهای خود نیز بپردازید از لپ‌تاپ پیشرفته‌تری استفاده کنید، در غیر این صورت و برای استفاده معمولی یک لپ‌تاپ نازک و سبک که قیمت‌های مناسبی هم دارند، جوابگوی تمامی نیازهای شما خواهند بود. نکات مهمی که برای تهیه این لپ‌تاپ‌ها باید در نظر بگیرید:

سایز:

سعی کنید اندازه صفحه نمایش دستگاه بیشتر از ۱۳ اینچ نباشد و وزن آن هم حدود ۱ کیلوگرم باشد. هرچه وزن دستگاه کمتر باشد بهتر است. ضمنا به‌اندازه و وزن آداپتور برق آن هم دقت کنید، گاهی همین مورد می‌تواند سنگین و بزرگ باشد.

استحکام:

لپ‌تاپی انتخاب کنید که از مواد محکم و درجه یک ساخته شده باشد تا به هنگام ضربه ناگهانی یا افتادن، درون کیف شما  تکه‌تکه نشود. برای جلوگیری از صدماتی مانند خط و خش یا فرورفتگی یک کاور مخصوص که دارای الیاف محکم و اسفنج است برای لپ‌تاپ خود تهیه کنید و حتما درباره استحکام آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

عمر باتری:

دستگاه‌هایی که طول عمر باتری آن‌ها حداقل ۵ یا ۶ ساعت است مناسب هستند، اما اگر سفرهای شبانه طولانی با اتوبوس یا قطار در برنامه شما وجود دارد بهتر است سراغ باتری‌های با طول عمر بیشتر از ۸ ساعت بروید.

فضای ذخیره‌سازی:

فضای ذخیره‌سازی را دست‌کم نگیرید، ۱۲۸ گیگابایت کمترین میزان فضایی است که باید در نظر بگیرید. هرچقدر فضای شما بیشتر از این باشد بهتر است، چراکه همه عکس‌ها و فیلم‌هایی که دانلود کرده‌اید بسیار بیشتر از آنچه تصورش را بکنید فضا اشغال می‌کنند.

درگاه SD card:

این مورد حیاتی نیست، اما چنانچه لپ‌تاپ شما دارای همچین درگاهی باشد بسیار به‌دردبخور است. با فرض اینکه دوربین دیجیتال شما از SD card استفاده می‌کند( اکثر دوربین‌ها این‌طور هستند) وجود درگاه مخصوص روی لپ‌تاپ، کپی کردن عکس‌ها و فیلم‌ها را بسیار آسانتر می‌کند. تنها لازم است کارت را درون درگاه گذاشته و عملیات انتقال را انجام دهید.

هزینه:

هرچقدر کمتر هزینه کنید پول بیشتری برای خرج کردن در سفر دارید! این را هم در نظر بگیرید که هر چقدر کامپیوتر شما ارزانتر باشد امکان جایگزینی آن در صورت اتفاقات احتمالی بیشتر است، ضمنا هدف خوبی هم برای دزدی نخواهد بود. اگر بودجه کافی برای خرید لپ‌تاپ ندارید یا نیاز‌های شما بسیار کمتر از موارد ذکر شده است، می‌توانید به سراغ تبلت‌ها بروید. تکنولوژی‌های قدیمی‌تر مانند نت‌بوک‌ها هم می‌توانند نیاز شما را مرتفع کنند. اما این روزها پیدا کردن نت‌بوک‌ها کمی سخت شده است.

فردی با لپ تاپ کنار ساحل

تبلت

کوچکتر، سبکتر، ارزانتر و طول عمر باتری بیشتر نسبت به لپ‌تاپ. اینها برتری‌های تبلت در برابر لپ‌تاپ هستند. مشهورترین مثال برای تبلت‌ها، محصول معروف کمپانی اپل یعنی آی‌پد است.در حالی که این محصول بهترین کارایی را برای یک مسافر دارد، اگر به‌دنبال محصولات ارزانتری هستید به سراغ دستگاه‌های اندرویدی بروید. محصولاتی مانند نکسوس ۷ یا ۱‍۰ کمپانی گوگل یا ده‌ها محصول از کمپانی ‌های معتبر دنیا. حرف‌های زیادی برای گفتن در باب مصارف تبلت‌ها وجود دارد. وب‌گردی، خواندن کتاب و ایمیل یا تماشای فیلم و حتی مصارفی چون نوشتن و ویرایش ویدئو. دوباره تاکید می‌کنم مدلی را انتخاب کنید که فضای ذخیره‌سازی زیادی داشته باشد(ترجیحا دارای درگاه microSD card باشد یا از آن پشتیبانی کند). برای تهیه نسخه پشتیبان از عکس‌ها، دستگاه‌های اپل و همچنین اندرویدی به شما اجازه می‌دهند که کارتخوان‌های خارجی SD card را به آن‌ها متصل کنید. پس درصورت نیاز حتما به فکر تهیه یکی از این کارتخوان‌ها باشید. اما اگر شما هیچ راه چاره دیگری نداشتید، می‌توانید از دوربین تبلت خود برای گرفتن عکس‌ استفاده کنید.

تبلت در دست یک خانم

کارت خوان اکسترنال

تلفن همراه

به‌همراه داشتن یک تلفن همراه هوشمند که توانایی ذخیره موزیک‌ها، عکس‌ها، نرم‌افزاها و سرگرمی‌های متنوع را دارد می‌تواند تبدیل به قطعه‌ای ضروری برای سفر با تکنولوژی شود. مطمئن شوید که نسخه بدون قفل از تلفن همراه خود تهیه کنید تا بتوانید از سیم‌کارت‌های اعتباری موجود در سراسر دنیا برای برخورداری از تماس‌ها و اینترنت ارزانتر، استفاده کنید. چراکه در صورت استفاده از شماره شخصی خود، اپراتور‌ها در همه جای دنیا هزینه گزافی با عنوان رومینگ از شما برای برقراری تماس یا استفاده از اینترنت دریافت می‌کنند. زمانی که پا به کشوری می‌گذارید استفاده از سرویس اپراتور‌های محلی به‌صرفه‌تر است. بارها اتفاق افتاده است که مسافران فراموش کرده‌اند بخش دیتای موبایل خود را به هنگام ورود به کشوری دیگر خاموش کنند و زمانی که به خانه بازگشته‌اند با فیش ماهیانه‌ی بسیار زیادی مواجه شده‌اند. پس اگر به هر دلیل مجبورید که تلفن همراه خود را روشن نگه دارید، حداقل بخش دیتای آن را خاموش کنید تا هزینه‌ سرسام‌آور کمتری را تجربه کنید. نرم‌افزارهای مخصوص سفر زیادی وجود دارند، اما سه نمونه از بهترین‌ها را در اینجا معرفی می‌کنم: اسکایپ(Skype): در حال حاضر این نرم‌افزار تبدیل به قهرمان بلامنازع برای برقراری تماس بین‌المللی اینترنتی(wifi,3G) شده است. بسیار سریع و آسان است و با خرید چند دلار اعتبار اسکایپ می‌توانید ساعت‌ها با هر شماره‌ای در هر کجای دنیا تماس برقرار کنید.

تصویری از اسکایپ

تریپ‌ایت(TripIt): راه‌های زیادی برای کنترل رزرواسیون هواپیما، هتل، رستوران، اجاره ماشین و هر برنامه دیگری که برای سفر دارید موجود است. اما این سرویس راحت‌ترین آن‌ها است. بسیاری از ایمیل‌های تائیدیه رزرواسیون را می‌توانید به این سرویس ارسال کنید تا به لیست شما اضافه شوند. پس از آن تریپ‌ایت همه ایمیل‌های شما را به یک برنامه سفر اصلی برای همه سفرهای شما تبدیل می‌کند، به‌طوری که همه برنامه‌های شما یک‌جا جمع می‌شوند. نسخه Pro این نرم‌افزار امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید از آخرین تغییرات جدول زمانی و تاخیر بلیط‌هایی که تهیه کرده‌اید اطلاع پیدا کنید.

تصویری از نرم افزار تریپ ایت

مترجم گوگل(Google Translate): گوگل اخیرا به‌روز رسانی جدیدی برای نرم‌افزار مترجم خود ارائه داده است، که به شما اجازه می‌دهد بسته‌های زبان را برای استفاده آفلاین دانلود کنید. حتی قبل از به‌روز رسانی جدید، این نرم‌افزار به ما کمک می‌کرد که در موقعیت‌های بسیاری منظور و هدف نوشته‌ها یا تصاویر را به زبان‌های مختلف متوجه شویم. حالا که شما می‌توانید از آن در هر زمان و مکانی استفاده کنید، جزو ضروریات شده است.

تصویری از مترجم گوگل

کتابخوان الکترونیکی

بسیاری از مردم طرفدار کتاب خواندن به روش سنتی هستند. اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود محصولاتی مانند کیندل کمپانی آمازون توجه‌ها به سوی کتابخوان‌های الکترونیکی جلب شد. این محصولات به شکلی باور نکردنی کوچک و سبک هستند، همچنین تا حدودی شبیه‌سازی بافت کاغذ در آن‌ها رعایت شده است. توانایی ذخیره‌سازی صد‌ها کتاب، راهنماهای سفر و هرچه که شما نیازمندید را دارد. یکی از مزایای غیر منتظره در برخی از مدل‌های این دستگاه امکان وبگردی، چک کردن ایمیل‌ها و حتی گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی است. اما در اکثر آن‌ها تنها اجازه دسترسی به ویکی‌پدیا و فروشگاه آمازون را دارید. اگر علاقه‌مند به مطالعه در حین سفر هستید. کیندل آمازون گزینه‌ای سبک، کوچک و ارزان قیمت است. عمر باتری آن به‌جای ساعت، با روز و هفته محاسبه می‌شود. عملکرد صفحه نمایش در نور آفتاب بسیار بهتر است و شما می‌توانید به‌راحتی در کنار ساحل لم بدهید و مطالعه کنید. کیس‌های ارزان قیمتی نیز برای این محصول وجود دارد که حتی جلوه‌ای مانند تبلت به آن می‌دهد.

کتابخوان دیجیتال

پشتیبان‌گیری

بارها اتفاق افتاده است که مسافران، اطلاعات،عکس‌ها و فیلم‌های غیر قابل بازگشتی را از دست داده‌اند. پیشنهاد می‌کنم تنها به فضای ذخیره‌سازی موجود در دستگاه‌ها اکتفا نکنید و همیشه یک هارد اکسترنال در کیف خود برای پشتیبان‌گیری داشته باشید. هر شب عکس‌ها و فیلم‌های خود را روی لپ‌تاپ یا تبلت و هارد اکسترنال کپی کنید. همیشه آرامش در سفر مهمترین مسئله بوده و هست، پس خاطرات دیجیتال خود را در معرض خطر قرار ندهید.

هارد در کنار لپ تاپ

سایر موارد

به غیر از شارژرها و کابل‌ها که همیشه به نظر می‌رسد خود را به هم گره می‌زنند، ابزارهای دیگری که به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید یک آداپتور برق همه کاره و یک سه راهی برق است.ترکیب این دو ابزار به‌رغم هزینه مناسب و جای کمی که در کیف شما اشغال می‌کنند، هنگامی که در یک هاستل به سر می برید و در آنجا تنها یک پریز برق برای ۱۲ نفر وجود دارد بسیار لازم و نجات دهنده است.

شارژر با چند پورت

چند انتخاب هوشمندانه و محدود کردن خود به نیازهای واقعی، به شما این امکان را می‌دهد که از تمام مزایای تکنولوژی در سفر استفاده و از جنبه‌های منفی آن اجتناب کنید. صرف کمی پول و زمان برای درست انجام دادن کارها، قبل از خروج از خانه، شما را از گزند سرخوردگی‌های ناامید کننده در سفر محافظت می‌کند. منبع nomadicmatt

مطالب مرتبط:

دیدگاه