چگونه تعمیرات ساده خودرو را خودمان انجام دهیم

مینا سلیمانی
مینا سلیمانی چهار شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
چگونه تعمیرات ساده خودرو را خودمان انجام دهیم

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که در خیابان یا جاده به‌دلیل نقص فنی اتومبیل‌مان ساعت‌ها معطل شده‌ایم و بعد از رسیدن امدادخودرو متوجه شده‌ایم که مشکل خاصی نبوده و اگر کمی آگاهی در این زمینه داشتیم هرگز زمان زیادی را از دست نمی‌دادیم. بنابراین اگر کمی شناخت و آگاهی از مسائل فنی خودرو داشته باشیم، دیگر برای تعمیرات ساده به مکانیک مراجعه نمی‌کنیم بلکه خودمان دست به آچار می‌شویم و پول زیادی از جیبمان هم نخواهد رفت؛ به‌علاوه، عیب‌های دیگری هم روی خودرو نخواهند گذاشت. در ادامه به پنج مورد از تعمیرات ساده خودرو خواهیم پرداخت؛ با کجارو همراه باشید.

تیغه برف پاک کن

۱. تیغه‌های برف‌پاک‌کن را تعویض کنید

معمولا تیغه‌های برف‌پاک‌کن عمر کوتاهی دارند. اینکه شما در چه شرایط آب و هوایی زندگی می‌کنید، رابطه مستقیم با دوام چندماهه تیغه‌ها دارد. تعویض تیغه‌ها کار راحتی است و فقط چند ثانیه زمان می‌برد؛ بنابراین اگر اجرتی بابت این کار بدهید، پولتان را هدر داده‌اید. تیغه مناسب خودرو را خریداری کنید. سایز هر خودرو با دیگری متفاوت است و سایز یک‌طرف شیشه جلو با دیگری تفاوت دارد. در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، از شما می‌خواهند که سال تولید خودرو و مدل آن را در سایت وارد کنید تا تیغه مناسب به شما ارائه شود؛ اما اگر به یک فروشگاه قطعات یدکی بروید، خودتان می‌توانید گزینه مناسب را بیابید یا از فروشنده کمک بگیرید. بازوی برف پاک کن را بلند کنید (قسمتی که به ماشین متصل است) و تیغه قدیمی را خارج کنید. راه‌های متعددی وجود داد ولی به‌طور معمول باید تیغه را عمود بر بازو بچرخانید و به پایین فشار دهید. اگر با این شیوه، موفق نشدید، به جهت تیغه‌های جدید و طراحی آن دقت کنید و سپس بر اساس آن تعویض کنید. کل زمان تعویض هر تیغه، یک دقیقه است.

فیوز

۲. فیوز معیوب را تعویض کنید

هرگاه یک قسمت الکتریکی خودرو متناوباً از کار بیفتد، مانند رادیو، بالابر شیشه یا هر دو چراغ جلو، صفحه فیوز اولین جایی است که باید بررسی شود. کتابچه راهنما را ورق بزنید تا اطلاعات صفحه فیوز را بیابید. کتابچه به شما نشان می‌دهد که هر فیوز با چه قسمتی در ارتباط است. نگران نباشید که چطور فیوزها را پیدا کنید چون همه فیوزها شماره بندی شده‌اند. به‌سادگی می‌توانید فیوز را بیرون بکشید. در اکثر ماشین‌ها برای بیرون کشیدن فیوز، یک وسیله پلاستیکی به‌شکل انبر وجود دارد. خواهید دید که یک قطعه فلز از وسط آن رد شده است. اگر این فلز مانند فلز لامپ روشنایی سوخته بود یا خراب‌شده بود، عیب خودرو را یافته‌اید. یک فیوز با همان رنگ و شماره بخرید و در جای خود قرار دهید. دیگر، مشکل حل‌شده است.

باتری به باتری

۳. باتری به باتری کنید

این کار احتیاج به مهارت دارد زیرا اگر غلط انجام شود، می‌تواند به دزدگیر خودرو صدمه وارد کند. اگر باتری خودرو تمام شده و کابل باتری به باتری و خودروی کمکی نیز موجود است، اقدامات زیر را انجام دهید: خودروی کمکی و خودروی خودتان را از سر نزدیک به هم پارک کنید یا هر دو خودرو در کنار هم پارک شوند. کاپوت هر دو را بالا بزنید. قطب مثبت و منفی را روی هر دو باتری پیدا کنید. (باتری بعضی از خودروها در صندوق‌عقب یا در قسمت‌هایی هستند که دسترسی به آن‌ها مشکل است اما آن‌ها هم راهی از زیر کاپوت برای دسترسی دارند) کابل مثبت (قرمز) را به قطب مثبت باتری خالی و سر دیگر کابل را به قطب مثبت باتری کمک وصل کنید. کابل منفی (مشکی) را به قطب منفی باتری کمک و سر دیگر آن را به قطب منفی باتری خالی وصل کنید (همچنین سر دیگر کابل را می‌توان به قسمتی از بدنه خودروی باتری خالی کرده که نزدیک‌ترین ناحیه به دینام است وصل کنید). از اتصال قطب‌های غیر همنام دو باتری به یکدیگر اجتناب کنید. خودروی کمکی را استارت برنید. چنانچه مسئله غیرعادی از قبیل بوی عجیب، صدای ناهنجار، جرقه بیش‌ازاندازه توجه شما را جلب کرد، خودرو را خاموش و کابل‌ها را جدا کنید. درزمانی که کابل‌ها وصل هستند، خودروی معیوب را استارت بزنید. اگر روشن شد کارهای بعدی را انجام دهید؛ وگرنه، به صدای استارت خوب گوش دهید که آیا صدای آن مانند قبل از باتری به باتری کردن است یا موتور آماده روشن شدن می‌شود. اگر مثل صدای تیک‌تیک یا ناله ضعیف بود، دوباره اتصال‌ها را چک کنید و استارت بزنید؛ چنانچه تغییری نکرد، ممکن است مشکل جدی‌تر از آن باشد که با باتری به باتری کردن حل شود. اگر صدا بهتر شده بود، چند دقیقه صبر کنید و دوباره استارت بزنید. به‌محض این‌که استارت زده و خودرو روشن شد، کابل‌های باتری به باتری را برعکس زمانی که وصل کردید، جدا کنید. توجه کنید که به‌هیچ‌وجه، سر آزاد کابل‌ها را مادامی‌که سر دیگرشان به باتری وصل است، لمس نکنید. بعدازاینکه کابل‌ها را در صندوق‌عقب گذاشتید و کاپوت‌ها را بستید (و از راننده خودروی کمکی تشکر کردید)، برای شارژ شدن باتری، مسیر نسبتاً طولانی را با خودرو طی کنید. اگر سیستم سوخت خودرو دارای حالت Eco است، اطمینان پیدا کنید که سیستم Eco خاموش باشد زیرا دور دینام را کند می‌کند تا در سوخت صرفه‌جویی کند.

چراغ جلو

۴. چراغ جلو را تعویض کنید

چراغ جلو در خودروهای مدل جدیدتر، متنوع است؛ بنابراین ابتدا باید دانست که از چه نوع هستند. اگر زنون یا LED بود، بهترین کار این است که خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا فرد متبحر آن را تعویض کند؛ در غیر این صورت، ممکن است به خودرو صدمه وارد شود. اگر چراغ‌ها از نوع حباب هالوژن هستند می‌توانید طبق توضیحات زیر، آن‌ها را تعویض کنید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که خودرو و چراغ‌های جلوی آن خاموش هستند. بر اساس مدل خودرو، حداقل یک یا چند پوشش محافظ لامپ هستند که باید برداشته شوند. اگر به کتابچه راهنما مراجعه کنید، دراین‌باره توضیح داده است. هنگامی‌که پوشش محافظ را برداشتید و به چراغ رسیدید، آن را خیلی ساده دربیاورید. ممکن است برای این کار به یک پیچ‌گوشتی دو سو نیاز داشته باشید. حباب را کمی در خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید و مستقیم بیرون بکشید. برای نصب چراغ جدید، همین کار را در جهت مخالف انجام دهید. توجه داشته باشید تا چراغ‌ها با انگشتانتان تماس پیدا نکنند تا مجدد مجبور به تعویض آن نشوید؛ گرچه کار نیکو کردن از پر کردن است.

شمع

۵. در خودروهای قدیمی‌تر، شمع را تعویض کنید

این پیشنهاد برای خودروهای قدیمی‌تر است چون خودروهای جدید الف) به‌اندازه قدیمی‌ها احتیاج به تعویض شمع ندارند، ب) موتور به‌قدری سفت و محکم است که دستیابی به شمع بدون ابزار خاص و جدا کردن تعداد زیادی پانل غیر مکن به نظر می‌رسد؛ اما اگر حداقل ده سال از عمر ماشین می‌گذرد و مکان این کار در زیر کاپوت مشخص است، می‌توانید به این روش عمل کنید: به یک سوکت شمع (محفظه‌ای باریک و توخالی) و آچار فیلر (مجموعه‌ای از تیغه‌ها با ضخامت‌های مختلف جهت اندازه‌گیری) نیاز دارید. با استفاده از آچار فیلر فاصله الکترود از پلاتین را اندازه بگیرید؛ چنانچه احتیاج به بسته‌تر یا بازتر کردن داشت، آن را تنظیم کنید. شمع جدید را در سوکت می‌گذاریم و با دست آن را سفت می‌کنیم تا در جای خود قرار گیرد. با آچار آن را یک‌چهارم دور بپیچانید. اگر بیشتر از آن بپیچانید، احتمال شکستن شمع وجود دارد که باعث می‌شود خرده‌ریزه‌ی پورسلین به درون موتور برود و بعد مشکل ساز می‌شود. وایرهای شمع را دوباره روی شمع‌ها ببندید. منبع:msn

مطالب مرتبط:

دیدگاه