۱۰ کشوری که بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان را دارند

محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
۱۰ کشوری که بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان را دارند

سیر مهاجرت فزاینده به کشور انگلستان پس از جنگ جهانی دوم مزایای بسیار چشمگیری برای این کشور به ارمغان آورد و آمیزش با فرهنگ‌ها و سنت‌های فرامرزی رنگ و لعاب تازه‌ای به فرهنگ آن بخشید. باوجود اینکه تاکنون پدیده مهاجرت فرامرزی برای بریتانیا منفعت سرشاری در پی داشته است اما باز هم جای طرح یک پرسش باقی است. برای پرداختن به این موضوع و آشنایی مختصر با چند کشور تراز اولی که بیشترین میزان مهاجر درجهان را دارند با کجارو همراه شوید.

طرح پرسش: به نظر شما کدام کشورها بیشترین آمار مهاجرت به قلمرو پادشاهی بریتانیا را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند و این پدیده از دیدگاه شهروندان انگلیسی و مهاجران خارجی چگونه ارزیابی می‌شود؟ در فهرست زیر نام ۱۰ کشور تراز اول جهان از حیث بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان مورد بررسی قرار گرفته است.

۱. کانادا

1 کشور کانادا از سال ۲۰۱۲ تاکنون با ثبت آمار مهاجرت ۹۰۰۰۰ نفری در انگلستان در فهرست ۲۰ کشور تراز اول از این حیث قرارگرفته است. پدیده مهاجرت در میان کشورهای مشترک‌المنافع پدیده نامتداولی نیست، بنابراین ممکن است در آینده شاهد آن باشیم که اتباع کانادا مجددا به کشور خود بازگردند. اما در این میان، مطلب قابل‌توجه دلیل مهاجرت شهروندان استرالیایی به انگلستان است. چنان که پیدا است بسیاری از این مهاجران، عقبه نژادی انگلیسی یا اسکاتلندی دارند و با هدف بازگشت به زادگاه خویش دست به مهاجرت  می زنند که این موضوع، از نگاه برخی از کارشناسان جالب ارزیابی می‌شود. برخلاف جریان مهاجرت بسیاری از اتباع بیگانه که با ورودشان  به انگلستان چشم‌انداز فرهنگی تازه‌ای به‌همراه می‌آورند، شهروندان کانادایی متقابلا با هدف کسب «هویت ناب انگلیسی» به بریتانیا بازمی‌گردند. این همان حسی است که مشاهیر بزرگی مانند شکسپیر، Evelyn Waugh، Turner، Gilbert و Sullivan در آثار خود بدان اذعان کرده‌اند.

۲. جمهوری ایرلند

england در یک‌کلام، پادشاهی بریتانیا و جمهوری ایرلند در دوره‌های مختلف روابط پرفرازونشیبی داشته‌اند. برای نمونه تاخت‌وتازهای پیاپی انگلستان در ایرلند، تحمیل پادشاهی الیور کرامول (Oliver Cromwell) سردار انگلیسی به  این کشور، بروز قحطی مشهور به (Potato Famine) در سرزمین ایرلند و متعاقبا مهاجرت گسترده مردم آن به انگلستان، حملات تروریستی ارتش جمهوری ایرلند به شهروندان انگلیسی و وقایع پرشمار ازاین‌دست بین دو کشور قابل ذکر است. درمجموع می‌توان گفت خصومت دیرینه‌ای همواره در روابط این دو کشور همسایه حاکم بوده است. england در سال‌های اخیر خوشبختانه نشانه‌های امیدبخشی از کاهش این خصومت‌ها بین دو کشور دیده‌شده است؛ به‌طور مثال پدیده مهاجرت را می‌توان به‌عنوان یکی از همین نشانه‌ها تلقی کرد. در سال ۲۰۰۱ میلادی طبق آمار، بیش از پانصد هزار مهاجر ایرلندی در خاک انگلستان سکونت داشته‌اند. شمار زیادی از این مهاجران در ایرلند شمالی ساکن بوده و هستند که این منطقه گوشه‌ای از قلمرو بریتانیای کبیر است. افزون بر این، شهرهای لیورپول، Cardiff و البته لندن که کانون اجتماعات بزرگ بین‌المللی است جمعیت قابل‌توجهی از شهروندان ایرلندی را در خود جای‌داده‌اند. با توجه به اینکه آمار شهروندان ایرلندی مقیم انگلستان در حال حاضر به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد می‌توان گفت آمار مهاجرت اتباع این کشور به انگلستان کمی کاهش‌یافته است. از دلایل این امر می‌توان به افزایش نسبی ثبات در این کشور جزیره‌ای اشاره کرد. به‌علاوه، جمهوری ایرلند بر مبنای آمار شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، به‌عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان در سال۲۰۱۳ معرفی شده است. اگرچه موضوع اخیر به ظن قوی یکی از دلایل مهم کاهش آمار شهروندان ایرلندی در انگلستان محسوب می‌شود،  اما درهرحال نمی‌توان اثرات مهاجرت این قشر به انگلستان را نادیده انگاشت. بسیاری از این مهاجران همچنان تمایل دارند به‌عنوان بخشی از جامعه بزرگ بریتانیا در این کشور زندگی کنند.

۳. هندوستان

watergardends کشور هندوستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مستعمرات بریتانیا سابقه طولانی مهاجرت به این کشور را در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است. داستان مفصل استعمار این کشور به دست بریتانیا و رخدادهای پس ازآن، موجبات مهاجرت شهروندان یک کشور همسایه و هم‌مرز، یعنی پاکستان را نیز به انگلستان فراهم کرد. در بیان داستان مفصل استعمار هندوستان به همین میزان اکتفا می‌کنیم:  در شرایط دشواری که بریتانیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ مثلا فشار افکار عمومی در داخل بریتانیا، مخارج شرکت در دو جنگ جهانی برای این کشور و با تلاش‌های یک شخصیت انقلابی نام‌آشنا به نام گاندی، ملت هندوستان توانست استقلال خود را از پادشاه جزیره باز پس‌گیرد. البته تحقق این آرمان برای هندوستان بدون هزینه نبود. ماجرای تجزیه و تقسیم‌بندی این کشور تااندازه ای مفصل است که باید در چندین جلد کتاب در مورد آن بحث کرد. این ماجرا از یک‌سو منجر به پیدایش سه کشور هندوستان، پاکستان و بنگلادش شد و از سوی دیگر، درگیری‌های نژادی از بدو پیدایش این کشورهای مستقل در شبه‌قاره هند ظهور یافت. تقسیم‌بندی‌های سیاسی موجب حصاربندی اقلیت مسلمان در میان اکثریت     هندو مذهب در هندوستان شد و به‌طور متقابل، بسیاری از هندوها در پاکستان به‌عنوان اقلیت مذهبی در معرض تهدیدات اکثریت مسلمان قرار گرفتند. India-377-demo-2-11-Jan-14-1 با وجود همه این تنش‌ها هندوستان در عصر حاضر روابط اقتصادی بسیار نزدیکی با بریتانیا دارد. این دو کشور با گذشت چندین دهه از روابط پیشین خود همواره در جهت تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی متقابل فعالیت کرده‌اند. بنابراین جنبه تقویت مناسبات سیاسی از یک‌سو و شکوفایی روابط اقتصادی دوجانبه از سوی دیگر موجب شده تا آمار مهاجرت اتباع هندی به بریتانیا در خلال چندین دهه با افزایش چشمگیر همراه شود. شایان ذکر است که مهاجرت هندی‌ها به انگلستان پیش‌تر در هر دوره آمار تقریبا ثابتی داشت، اما در دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم که این آمار از ۴۲۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۱ به ۷۲۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

۴. پاکستان

england چرایی و چگونگی تشکیل دو کشور پاکستان و هندوستان و روابط متزلزل این دو کشور حکایتی است که بحث دخالت انگلستان در امر این کشورها را یکبار دیگر مطرح می‌کند. البته همین موضوع را باید به‌عنوان علت اصلی مهاجرت پرشمار اتباع پاکستانی به بریتانیا در نظر گرفت. همان طور که پیش‌تر به آن پرداختیم تقسیم‌بندی شبه‌قاره هند به سه کشور فرآیندی تلخ، مصیبت‌بار، خونین و بلندمدت بود و کشور پاکستان را هم در شرایط فعلی مانند هندوستان در وضعیتی قرارداده که خواسته یا ناخواسته پیوند اجتماعی و اقتصادی‌اش را با بریتانیا حفظ کند.   england یکی از دلایل افزایش مهاجرت شهروندان پاکستانی به انگلستان خشونت پایدار در شبه‌قاره هند است. از نمونه این خشونت‌ها می‌توان به تنش‌های دو کشور پاکستان و هندوستان با یکدیگر و درگیری‌ گروهک‌های تکفیری در داخل پاکستان اشاره کرد.

۵. آلمان

German_Embassy_in_London آلمانی‌ها سابقه طولانی در مهاجرت به بریتانیای کبیر دارند و قدمت مهاجرت آن‌ها به کوچ قوم آنگلوساکسون و سفر این قوم در دریای شمال (North Sea) بازمی‌گردد. نزدیک به ۳۰۰ هزار شهروند آلمانی در انگلستان ساکن هستند که برخی از بزرگ‌ترین اجتماعات آن‌ها در ریچموند (Richmond) و برخی در غرب لندن دیده می‌شوند. آلمانی‌ها تاثیر زیادی بر فرهنگ و هنر انگلستان گذاشته‌اند. از میان آثار مشهور هنرمندان آلمانی‌تبار می‌توان به چند نمونه معروف اشاره کرد: تصنیف اپرای مشهور Wagner در اشعار T.S. Eliot --- داستان (خواهران Schlegel و Brangwen) در رمان Howards End به قلم E.M. Forster --- و رمان (The Rainbow and Women in Love) (رنگین‌کمان و زنان عاشق) از D.H. Lawrence .

۶. ایالات‌متحده آمریکا

american-fountain انگار این مورد خلاف واقع به نظر می‌رسد این‌طور نیست؟ اما واقعیت دارد. شکی نیست که شالوده کشور ایالات‌متحده با مهاجرت انگلیسی‌ها به قاره آمریکا بنا نهاده شد، اما به هر روی در سال ۲۰۱۲ بالغ ‌بر ۲۱۷ هزار شهروند امریکایی مقیم انگلستان بوده‌اند. امریکایی‌ها نیز سابقه دیرینه‌ای در مهاجرت معکوس به سرزمین اجدادی خود دارند و هم‌جواری با نزدیک‌ترین متحد سیاسی‌شان را در بسیاری از اوقات ترجیح می‌دهند. هنری جیمز (Henry James) نویسنده امریکایی در برخی از آثار خود مانند Portrait of a Lady و Daisy Miller روابط و وقایع جاری بین دو کشور را به‌ترتیب زمان نقل کرده است. در نمونه‌ای دیگر T.S. Eliot شاعر، بازگشت به بریتانیا را هدف زندگی خویش قرار داد. او در سنت لوییس (St. Louis) آمریکا زاده شد، تحصیلات خود را از دانشگاه Harvard  آمریکا آغاز و بعدها در دانشگاه Oxford انگلستان پی گیری کرد و بیشترین دوره زندگی شاعرانه‌اش را در انگلستان گذراند. وی در نهایت تبدیل به یک شهروند انگلیسی شد. TS-Eliot-014 در هر صورت آمار شهروندان امریکایی علاقه‌مند به پادشاه جزیره در دوره‌های اخیر پیوسته در حال افزایش است. از شواهد این موضوع می‌توان به جنبش فرهنگی (British Invasion) در سال‌های ۱۹۶۰، برخی از فیلم‌های امریکایی مانند Harry Potter، Doctor Who، Downton Abbey و بسیاری دیگر از آثار ادبی، فیلم ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد اقبال جوانان امریکایی اشاره کرد که در انگلستان تهیه و تولید می‌شوند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که دو ملت انگلستان و آمریکا بخشی از وجود یکدیگرند. یک نکته مهم دیگر که باید به آن ‌هم توجه کرد این است که در جهان امروز، بیشتر از هر دوران دیگری با یک هویت منسجم و چند فرهنگه روبه‌رو هستیم؛ بدین معنی که نسل جوان امروز به‌معنای واقعی کلام با گرایشی قوی نسبت به فرهنگ‌های دیگر پرورش‌یافته است.   مردم آمریکا و بریتانیا دست‌کم از حیث گفتاری به یک‌زبان صحبت می‌کنند و اگر شخصی یادگیری زبان انگلیسی را در جزایر بریتانیا تجربه کرده باشد، بی‌گمان تصدیق می‌کند که این قلمرو یکی از کانون‌های اصلی جهان برای یادگیری زبان بین‌المللی محسوب می‌شود. در آخر باید به این حقیقت اذعان کرد که پوند انگلستان ارزشمندتر از دلار امریکاست و ازاین‌رو تاجران امریکایی با اقامت در بریتانیا موقعیت‌های اقتصادی آسان‌تر و به‌صرفه‌تری جهت سرمایه‌گذاری به دست می‌آورند.

۷. بنگلادش

Richmond در این فهرست بنگلادش سومین کشوری است که سیل مهاجرت مردم آن به انگلستان از تبعات حضور بریتانیا در شبه‌قاره هند بوده است. منطقه Tower Hamlets  و شهرهای بیرمنگام (Birmingham) و برادفورد (Bradford) دارای اکثریت جمعیت بنگلادشی هستند. در انگلستان حضور ده‌ها هزار مهاجر جوان بنگلادشی به‌چشم می خورد و پیدا است که این جمعیت  باگذشت زمان بیشتر هم خواهد شد. آمار مهاجران بنگلادشی در سال ۱۹۶۱ فقط ۶ هزار نفر بوده که هم‌اکنون به ۴۵۰هزار نفر رسیده است.

۸. جاماییکا

VO-1535-p3-_LEAD_STORY_LEAD_PIC_ یکی دیگر از مستعمرات بریتانیا و یکی دیگر از کشورهای اصلی مهاجر فرست به انگلستان، جاماییکا است. Lennox Lewis قهرمان پیشکسوت بوکس و Zadie Smith  نویسنده پرافتخار انگلیسی دارای اصل و نسب جاماییکایی هستند و همانند آن‌ها بالغ‌بر ۸۰۰ هزار تبعه جاماییکایی در انگلستان زندگی می‌کنند. از این آمار، حدود ۱۴۵ هزار نفر مهاجران جدیدالورود به قلمرو بریتانیا هستند. جمعیت پرشمار شهروندان جاماییکایی در مناطق مختلف درون و اطراف لندن اقامت گزیده‌اند. درمجموع می‌توان گفت بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین جوامع جاماییکایی مقیم خارج از کشور را در خود جای‌داده است.

۹. افریقای جنوبی و کنیا

england هر دو کشور به خاطر سابقه استعمارگری بریتانیا در سرزمینشان هم‌اکنون با انگلستان پیوند دارند. به‌طور تقریبی بین ۱۴۱ تا ۲۰۹ هزار نفر از شهروندان افریقای جنوبی و بین ۱۲۹ تا ۱۴۲ هزار نفر تبعه کنیایی در حومه‌ شهرهای بریتانیا زندگی می‌کنند. هم‌اکنون اتباع این دو کشور به‌همراه اتباع پاکستان بیشترین جمعیت مهاجران مسلمان در بریتانیا را تشکیل می‌دهند. england

۱۰. استرالیا

england در پایان به کشوری می‌رسیم که باز هم شالوده جمعیتی آن را مهاجران انگلیسی تشکیل داده‌اند. تقریبا ۱۱۰ هزار شهروند استرالیایی در بریتانیا زندگی می‌کنند. در اینجا بازهم یادآوری می‌کنیم که مهاجرت در میان کشورهای مشترک‌المنافع مثل بریتانیا و استرالیا پدیده نامانوسی نیست. اگرچه بیشتر شهروندان استرالیایی مقیم خارج کشور در بریتانیا ساکن هستند، اما پس از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ جمعیت آن‌ها در این کشور به‌شدت کاهش یافت. به نظر شما مهاجرت روزافزون از اقصی نقاط دنیا به کشورهای توسعه یافته چه مزایا و معایبی برای این کشورها در پی دارد؟ منبع: IMMIGROUP

مطالب مرتبط:

دیدگاه