مناطق عرفانی جهان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
مناطق عرفانی جهان

شاید تاکنون پیش آمده تا با افرادی مواجه شوید که علاقه‌مند به آرامش و کشف ناشناخته‌ها در اقصی نقاط دنیا هستند. از این‌رو، برای سفر نیز مناطق عرفانی و خاص را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز علاقه‌مند به چنین مکان‌های خاص و ناشناخته‌ای هستید با کجارو همراه شوید!

اکثر مردم معمولا برای رفع خستگی و گذران تعطیلات فصلی سواحل آفتابی یا پیست‌های اسکی را انتخاب می‌کنند. اما گاهی باید به دور از هیجان،‌ دنبال کشف ناشناخته‌ها رفت. اگر علاقه‌مند به دیدن نقاط عرفانی دنیا هستید، با ما همراه شوید تا به نقاطی سفر کنیم که گردشگران کمتری به آنجا تردد می‌کنند!

تپه Glastonbury

Glastonbury Tor Chalice Well بازدید از این تپه برای دو گروه دارای جذابیت است: طرفداران موسیقی و علاقه‌مندان به جام مقدس. ولی اگر شما در این دو گروه جای ندارید، می‌توانید در پایین تپه و در کنار سمبل جام مقدس به انجمن Glastonbury با هواداران آرتور بپیوندید. این سمبل به‌شکل جامی است که درون آن آبی قرمز رنگ قرار دارد. بنا به گفته‌ها، یوسف‌ الرامی جام حاوی خون حضرت مسیح را در این مکان قرار داده است. بر اساس اعتقادات پگانیسم، این جام نماد جنس مونث و تپه نماد جنس مذکر محسوب می‌شود. طبق اسناد و شواهد قدمت این جام به ۲۰۰۰ سال نیز می‌رسد و عده‌ای بر این باورند که آب داخل آن شفابخش است. در هر حال، برحسب کنجکاوی یا عقیده، بازدید از Glastonbury انتخاب مناسبی برای افرادی است که در جست‌و‌جوی عرفان در حین سفر هستند.

 سدونا (Sedona)

Sedona سدونا را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد " هیجان‌انگیز".  حتی برخی‌ها کلمه "جادویی" را نیز برای این مکان به کار برده‌اند. ولی به واقع راز این منطقه در میان صحرای آریزونا چیست؟ علاقه‌مندان معنویت بر این باورند که گرداب‌های انرژی این منطقه را به مکانی برای التیام و جلای روح تبدیل کرده است. به عبارت دیگر، شهر سدونا شهرت خود را مدیون نیروگاه معنوی و افسانه‌ای آن است. افرادی که وارد این منطقه می‌شوند می‌گویند، آرامشی عرفانی آن‌ها را در بر می‌گیرد.  بر اساس افسانه‌ها، در حالت طبیعی، گرداب‌ها می‌توانند در هر مکانی نظیر در اثر چرخش مایعات (آب) با انرژی بسیار ایجاد شوند، ولی گرداب‌های انرژی این منطقه، نه توسط هوا یا آب، بلکه به‌وسیله انرژی معنوی خاصی ایجاد شده‌اند. این انرژی در اعمال خاصی مانند مراقبه، درمان معنوی، نماز و نیایش وجود دارد و در اثر تعامل با بعدی فراتر از عرصه‌های مادی و فیزیکی پدیدار می‌شود.

ماچوپیچو (Machu Picchu)

Machu Picchu نکته شگفت‌انگیز در مورد ماچوپیچو این است که بشر برای مدت‌ها در آنجا ساکن بوده ولی هیچ اثری و ردپایی از خود برجا نگذاشته است. ولی کاوش‌های باستان‌شناسی در پی کشف نشانه‌ها و حقایق بیشتری از ماچوپیچو است. برخلاف اینکه شهر تاریخی کوسکو (Cusco) در نزدیکی این منطقه قرار دارد ولی اسپانیایی‌های حاکم در دوران قرون وسطی موفق به کشف آن نشدند. اشتباه رایج در مورد کوه‌های ماچوپیچو این است که با شهر گمشده اینکاها به اشتباه گرفته می‌شود، ولی باید در نظر داشت که محل این کوه‌های اسرارانگیز به هیچ عنوان از پایین قابل‌مشاهده نیست. عده‌ای از محققان پس از کشف این شهر در صدد یافتن علت ناپدیدشدن آن بودند ولی مطالعات آن‌ها تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. عده‌ای بر این باورند که این مسئله در نتیجه عقب‌نشینی اتفاق افتاده ولی برخی دیگر نیز معتقدند که ترک آنجا در اثر فتح اسپانیایی‌ها بوده است. سوای اینکه حقیقت ماجرا چیست، ماچوپیچو یک پدیده شگفت‌انگیز معماری به شمار می‌رود.

اولورو / صخره آیرز (Uluru/Ayers Rock)

Uluru/Ayers Rock اولورو یا صخره آیرز، صخره سنگی بزرگی در استرالیای مرکزی است و یکی از نشانه‌های خاص این کشور محسوب می‌شود. برای درک ارزش معنوی این صخره لازم است تا چند سال در تاریخ، به زمان سکونت مردمان بومی، در این منطقه بازگردیم. در واقع، اورلو یک بنای تاریخی به یادگار مانده از نیاکان به شمار می‌رود و ازاین‌رو دارای ارزش معنوی بالایی در افسانه‌ها و روایات قومی است. این کشتی سنگی عظیم در میان صحرا چشم‌انداز شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده است. حتی اگر اجازه صعود از این صخره به گردشگران داده شود، این کار از جانب مردم بومی بی‌احترامی به احساسات و عقاید آن‌ها تلقی می‌شود. زیرا بر اساس اعتقاداتشان این صخره راهی برای اتصال به سرچشمه معنویت محسوب می‌شود.

کوه کایلاش (Kailash)

Mount Kailash کنکاش در رمز و رموز کوه کایلاش را نمی‌توان بدون ذکر نام تبت آغاز کرد. این منطقه به نام سرزمین برف و همچنین بام جهان شناخته شده است.تبت همواره به‌عنوان سرزمین رمز و راز برای جهان غرب به شمار می‌رود. جویندگان معنویت و صلح از برای مشاهده شواهد عینی به این سرزمین مراجعه می‌کنند. در این سرزمین معنوی، کوه مقدس کایلاش، در میان کوه‌های سربرافراشته هیمالیا، خودنمایی می‌کند و سمبل معنوی ادیان قدیمی جهان از جمله هندوئیسم، بودیسم، جین و حتی آیین بن است. برخلاف اینکه این منطقه نماد قدرت معنوی به شمار می‌رود ولی تعداد بازدیدکنندگان آن بسیار اندک است.شاید این مسئله به‌دلیل مسیر صعود پر زحمت یا شرایط دشوار سیاسی تبت است. ولی بر اساس اعتقادات، زیارت این کوه بخشی از تقدیر است. به هر حال افرادی که به این کوه مراجعه می‌کنند باید بر اساس اعتقادات خود در اطراف این کوه طواف کنند (آیین‌های هند و بودا در جهت عقربه‌های ساعت و آیین‌های جین و بن در خلاف آن).

متئورا (Meteora)

Meteora افرادی که برای کسب آرامش روحی و معنوی به کشور یونان سفر می‌کنند، به‌جای سواحل میکونوس یا سانتوری به‌طور مستقیم به متئورا می‌روند. متئورا به‌معنای واقعی کلمه تجربه حس تعلیق در هوا است و از لحاظ ریشه‌ای دارای ارتباط با اجرام آسمانی است. همچنین این منطقه منزلگاه مجموعه‌ای بزرگ از صومعه‌ای ارتدوکس شرقی است که روی پایه‌های طبیعی از جنس ماسه سنگ ساخته شده‌اند. طبق شواهد و اشیای به دست آمده از این غارها، قدمت سکونت در آن‌ها به عصر سنگی بازمی‌گردد. ولی از قرن نهم عده‌ای از راهبان برای زهد و گوشه‌نشینی در این غارها و در ارتفاع ۵۵۰ متری از سطح زمین ساکن شدند. محیط آرام و دنج این غارها مکان مناسبی را برای این عارفان و زاهدان فراهم کرده و البته جاذبه‌های توریسیتی امروزی ذره‌ای از شهرت و جاذبه این بهشت معنوی نکاسته است.

کوه سینا (Sinai)

Mount Sinai کمابیش اکثر مردم نام کوه سینا را شنیده‌اند. بنا به اعتقادات ادیان ابراهیمی، این کوه مکانی است که در آن ده فرمان به حضرت موسی ابلاغ شده است. صرف‌نظر از کلیه موارد، این کوه دارای حکمتی معنوی برای افرادی است که برای جست‌و‌جوی معنویت به مصر سفر می‌کنند. صومعه کاترین مقدس، قدیمی‌ترین صومعه مسیحیت در جهان، بر پایه این کوه قرار دارد. علاوه بر آن، بر فراز قله کوه سینا یک مسجد و کلیسای اتدوکس نیز قرار دارد. ولی آیا در حال حاضر، قادر به دریافت انرژی معنوی از دیواره‌های دست‌ساز بشر هستیم؟ پاسخ این سوال بسیار دشوار است ولی در عوض می‌توان طبق راهنماها در یک شب مهتابی از کوه بالا رفت و صبح روز بعد تماشای منظره زیبای طلوع خورشید را بر فراز قله کوه سینا تجربه کرد. این تجربه دل‌انگیز حتی به‌اندازه ذره‌ای کوچک نیز حواس معنوی شما را بیدار خواهد کرد.

Great Barrier Reef

Great Barrier Reef چه چیزی می‌تواند در آن اعماق آبی وجود داشته باشد؟ عبادتگاه، کشتی شکسته یا شهری گمشده! پاسخ، هیچ‌کدام! آنچه که Great Barrier Reef را در لیست مناطق عرفانی قرار داده، تصویری است که از عالم اموات به ما نشان می‌دهد. جهانی که در آن برخلاف هوش و ذکاوتمان کاملا ناتوان هستیم. در واقع مشاهده این تصویر به ما یادآوری می‌کند که در میان اجزا عالم هستی ذره‌ای کوچک هستیم و اینکه همه امور تحت کنترل و اراده ما نیستند. بعبارت دیگر، در مواجهه با مادر طبیعت، تنها واکنش ما تسلیم کامل است. علاوه بر این مناطق، برای کسب آرامش و حس معنویت می‌توان بر فراز قله اورست صعود کرد یا به‌تنهایی برای دیدن شفق شمالی عازم شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه