دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش دوم: کاوشی در دوربین)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۵
دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش دوم: کاوشی در دوربین)

عکاسی. هنر دیدن. هنری که از روز اول پیدایش‌اش پیوندی جدایی ناپذیر با  فناوری و علم داشته است. البته در عکاسی، بدون دانش حداقلی از فناوری به کار رفته در دوربین و چاپ، نمی‌توان  به بالاترین سطح این هنر رسید. لزوم تسلط بر تمام توانایی‌های دوربین پس از انقلاب دیجیتال و هجوم فناوری‌های پیشرفته و مفید دوچندان شده است. با ما در کجارو همراه باشید تا در چند مقاله‌ی پیوسته با دوربین دیجیتال و اصولی پایه‌ای عکاسی دیجیتال آشنا شویم.

با یادگیری تنظیمات پایه‌ای دوربین‌تان در مقاله‌ی قبل، اکنون آماده‌ی شروع عکاسی هستید. اما به زودی خواهید خواست از مشخصات دیگر دوربین‌تان نیز نهایت بهره را ببرید.این مقاله را بخوانید تا مهارت و تسلط‌تان بر دوربین بیشتر شود.

حالت‌های نوردهی

Photography Guid انتخاب حالت صحیح نوردهی به شما کمک می‌کند دیگر نگران انتخاب تنظیمات آغازین نباشید و بیشتر بر روی گرفتن عکس‌های عالی تمرکز کنید. دوربین شما تعدادی حالت خودکار ارائه می‌دهد. از جمله حالت نوردهی برای عکاسی اسپرت یا متحرک، کلوزآپ، پرتره و ... . اما این حالت‌های خودکار می‌توانند محدود کننده باشند و بهتر است به طور کلی آن‌ها را نادیده بگیریم. اگر به حالت‌های نیمه‌خودکار دوربینتان بچسبید پس از مدتی پیشرفت قابل توجهی را در عکاسیتان مشاهده خواهید کرد.

تمام خودکار(A)

این حالت که مختص آماتور‌ها است حداقل کنترل را به شما می‌دهد و دوربین‌تان را تبدیل به یک دوربین خانگی و کوچک ساده می‌کند. تمامی تنظیمات نور‌دهی و عکاسی در این حالت توسط دوربین صورت خواهد گرفت.

برنامه (P)

در این حالت سرعت شاتر و دیافراگم به صورت خودکار تنظیم می‌شود. هر چند شما می‌توانید در صورت تمایل کنترل ایزو، جبران نوردهی و ... را در دست بگیرید.

تقدم شاتر ( S در دوربین‌های نیکون و TV در دوربین‌های کانن)

در این حالت شما سرعت شاتر را تنظیم ‌می‌کنید و دوربین دیافراگم مناسب را برای آن محیط و سرعت شاتر مد نظر شما انتخاب می‌کند. این حالت برای عکاسی با سرعت  بالا جهت ایجاد حس سکون در اجسام متحرک یا برعکس برای سرعت کم جهت ایجاد حس حرکت و بلور کردن اجسام متحرک ( Motion blur) کاربرد دارد.

تقدم دیافراگم ( A در دوربین‌های نیکون و AV در دوربین‌های کانن)

در این حالت شما برای گرفتن اثر مد نظر( از جمله کاهش یا افزایش عمق میدان)، میزان بازی دیافراگم ( عددF ) را انتخاب می‌کنید و وظیفه‌ی تنظیم سرعت شاتر برعهده‌ی دوربین است.( برعکس حالت تقدم شاتر). نکته‌: در هر دو‌حالت شما می‌توانید تصمیم بگیرید که بقیه‌ی تنظیمات از جمله ایزو خودکار باشد یا خیر.

تمام دستی (M)

در حالت تمام دستی شما هم سرعت شاتر را تنظیم می‌کنید و هم میزان دیافراگم را که باعث می‌شود کنترل کامل و خلاقانه‌ای را بر عکس داشته باشید. این حالت به شما کنترل کاملی بر تنظیمات مربوط به سرعت شاتر و دیافراگم می‌دهد. زمان عکاسی با این حالت، شاخص سطح نوردهی دوربین، بر روی چشمی یا نمایشگر به شما هشدار خواهد داد که عکس با نور کم یا زیاد خواهد افتاد.

حالت B یا Bulb

در این حالت که گاهی به صورت مجزا تعریف شده و گاهی در منوی ‌Drive قابل انتخاب است، شاتر تا زمانی که دکمه‌ی آن را نگه داشته‌اید باز می‌ماند. Photography Guid این حالت مناسب عکاسی با زمان بالا (Long Exposure)  که نیاز به سرعت شاتری مثلا ۳۰ ثانیه‌ای یا بالاتر دارد مناسب است. از جمله عکاسی در شب.

قالب فایل (File Format)

Photography Guid همانطور که در مقاله‌ی قبلی توضیح دادیم، اینجا دو قالب کلی داریم: JPEG و raw. فرمت JPEG برای عکاسی دیجیتال ساخته شد و اکنون به صورت فرمتی استاندارد در تمامی دوربین‌ها به کار می‌رود و در تمامی تجهیزات مناسب قابل مشاهده است. در مقابل آن، فرمت raw در محصولات هر کمپانی متفاوت است و برای مشاهده و ویرایش آن به نرم‌افزار‌های مخصوص نیاز دارید. بزرگ‌ترین امتیاز raw  این است که تمامی اطلاعات رنگ، نور و... را در خود حفظ می‌کند و می‌توان با این اطلاعات در نرم‌افزار‌های مخصوص تصویر را بهتر ویرایش و تصحیح کرد. Photography Guid همچنین در فایل raw کیفیت %۱۰۰ عکس حفظ می‌شود. در مقابل فایل JPEG سبک است ولی اطلاعات و کمی از کیفیت را از دست می‌دهد.

حساسیت ایزو (ISO)

حساسیت دوربین DSLR شما نسبت به نور با تنظیمات شاخص ISO مشخص می‌شود. برای ثبت تصویر با کمترین نویز ممکن ( نکته: نویز نقاط ریزی است که گاهی در نور کم روی عکس ایجاد می‌شود و باعث کاهش کیفیت عکس می‌شود)، بهتر است با کم‌ترین عدد ایزوی دوربین‌تان عکس بگیرید. اما این کار همیشه ممکن نیست. برای مثال اگر بخواهید در نور کم عکسی با نور مناسب بگیرید، مجبور به استفاده از سرعت کم شاتر می‌شوید. با این کار لرزش دوربین و حرکت اجسام باعث محو شدن تصویر می‌شود. اگر با باز‌ترین دیافراگم ممکن ( بیشترین حجم ورودی نور) که لنزتان اجازه می‌دهد عکاسی می‌کنید، برای بالابردن سرعت شاتر و اجتناب از محوی تصاویر به دلیل لرزش دوربین، مجبور به بالا بردن حساستISO هستید. digital photography Guid و البته ایزوی بالاتر یعنی تصاویر پر نویزتر.

تراز سفیدی (White Balance)

Photography Guid در بیشتر موقعیت‌ها می‌شود به تراز سفیدی خودکار(AWB) اعتماد کرد. اما گاهی پیش می‌آید که این حالت قابل اتکا نیست. برای مثال زمانی که در تصویر از چند منبع نور استفاده می‌کنید یا سوژه زیر سایه‌های تیره است، تراز سفیدی خودکار ممکن است پخش رنگ را دچار مشکل کند. برای حل این مشکل، تنظیمات پیش‌فرض مناسب نوع نور عکاسی را انتخاب کنید. Photography Guid اگر برای عکسی تراز سفیدی دقیق بسیار اهمیت دارد، با فایلraw  عکاسی کنید چرا که بعدا می‌شود در نرم‌افزار‌های مخصوص، تراز سفیدی را کاملا تغییر داد.

عملکرد‌های کاستوم (  Custom Functions)

Photography Guid وقتی اولین بار وارد منوی تنظیمات کاستوم دوربین خود می‌شوید، پیچیدگی و تعدد تنظیمات شما را متعجب خواهد ساخت. نترسید. تنظیم برخی از این بخش‌ها باعث می‌شود بتوانید بسیار سریع‌تر از حالت‌های پیش‌فرض عمل کنید. برخی از دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند که تنظیمات پرکاربرد خود را در منوی دسترسی سریع ( دکمه‌ی Q بر روی برخی دوربین‌ها) ذخیره کنید یا تنظیمات کاستوم مناسب برای موقعیت‌های مختلف را تعیین کنید. برای دانستن این موضوع به دفترچه‌ی دوربین خود مراجعه کنید. لطفا نظرات خود را با ما در کجارو در میان گذارید.

در پایان از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه