۱۰جاذبه‌ گردشگری ترکیه که باید ببینید

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
۱۰جاذبه‌ گردشگری ترکیه که باید ببینید

کشور ترکیه دارای مجموعه‌ای غنی از جاذبه‌های گردشگری برای بازدیدکنندگان است. این کشور علاوه بر دریای زلالش دارای مجموعه‌‌ای بی‌نظیر از بناهای باشکوه با پیشینه‌ی غنی فرهنگی و مساجد ساخته‌شده در دوره عثمانی  است. با کجارو همراه باشید تا گذری کوتاه به تعدادی از مکان‌های جالب این کشور داشته باشیم.

پاموکاله (Pamukkale)

aida-tours-pamukkale-hierapolis-pamukkale-travertenleri-1-03.12

لغت پامو‌کاله در ترکی به معنی «قلعه‌ای از جنس کتان» است. این مکان تاریخی در غرب ترکیه قرار دارد و شهرت جهانی آن به‌دلیل ایوان‌های سفیدی است که از سنگ تراورتن ساخته‌شده‌اند. پادشاهان پرگامون شهری باستانی بنام هیراپلیس را برفراز چشمه‌های آب گرم بنا‌ کرده‌‌ بودند و درست در‌ پایین شهر باستانی (که امروزه تخریب شده‌)، ساختارهای صخره‌ای همانند آبشارهای سفیدی نمایان‌ شده‌ است. این اعجاز طبیعی در لیست آثار تحت محافظت یونسکو‌ قرار دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌هایی محسوب می‌شود که نباید بازدید از آن را در سفر به ترکیه از دست داد.

کوه نمرود (Mount Nemrut)

Nemrut10

کوه نمرود که به نمروت‌داغی شهرت‌ دارد به‌ ارتفاع ۲۱۳۴ متر (۷۰۰۱پا) است. بنا به‌ برخی افسانه‌ها آنتونیوس اول برای نمایش عظمت و اقتدار جایگاه خود بناهایی را با نشان دو عقاب، دو شیر و نمادهای خدایان ایرانی و یونانی در ۶۲ سال قبل از میلاد مسیح بنا‌ کرده‌ است. اکنون این بنا در میان خرابه‌ها به‌صورت پراکنده برفراز کوه قرار دارد.

ساحل پاتارا (Patara)

ioy8u98dryhd80ryhg8dx]

پاتارا یکی از سواحل شنی دریای مدیترانه است که در ترکیه قرار دارد. امتداد آن در حدود ۱۴کیلومتر (۹مایل) بوده و در حاشیه خرابه‌های لیکیا و روم باستان واقع‌ شده‌ است. هیچ بنا یا ساختمانی را به‌جز کافه‌ای کوچک در این ساحل نمی‌توان مشاهده‌ کرد. از این ساحل به‌عنوان زیستگاهی برای حفظ و پرورش گونه‌ای لاک‌پشت در معرض خطر انقراض استفاده‌ می‌شود.

قلعه بدروم

Bodrum_castle_3

قلعه بدروم توسط صلیبیون در قرن پانزدهم بنام قلعه سنت‌پیتر ساخته‌ شده‌ است. امروزه این قلعه به‌ عنوان یکی از آثار باستانی معروف در جهان شناخته‌ شده‌ که قدمت آن به قرون وسطی بازمی‌گردد. در حال‌حاضر، کاربری این قلعه به موزه تغییر یافته و هرساله پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران است. مهم‌ترین جاذبه آن موزه آثارباستانی اشیای زیرآب است.

افه‌سوس (Ephesus)

Ephesus

افه‌سوس یکی از معروف‌ترین شهرهای باستانی ترکیه است که میزبان بقایای معماری رومی و یونانی است. این شهر در نوار ساحلی آیونیا قرار دارد. سه مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه، معبد هادریان، کتابخانه سلسوس و تئاتر باستانی است.

گورمه، دودکش‌های پریان (Göreme)

KBoyce_Balloons1

کاپادوکیا جز معروف‌ترین و منحصربه‌فردترین ساختارهای صخره‌ای در جهان است. شهر گورمه نیز مکانی است که در آن می‌توان‌بخش از این ساختارهای سنگی را مشاهده‌کرد که به‌شکل دودکش هستند.  این مخروط‌ها در اثر عملکرد تدریجی دو عامل عمده یعنی آب و باد به‌ وجود آمده‌اند. و البته فرسایش لایه‌ای آتشفشانی نیز نقش مهمی در ایجاد این مخروط‌ها داشته‌ است. از آنجا که این روزنه‌های آتشفشانی به‌راحتی تراشیده‌ می‌شوند، ازاین‌رو بسیاری از این دودکش‌ها برای ساخت خانه‌ها، کلیسا و انبار غلات استفاده‌ می‌شود.

قصرتوپکاپی

Topkapı Palac

این قصر در استانبول در دوره حکومت سلاطین عثمانی و در حدود ۴۰۰ سال قبل ساخته‌ شده‌ است. در قرن پانزدهم، این مکان  مرکز سیاسی و تجاری محسوب‌ می‌شد و در لیست آثار تحت پوشش یونسکو ثبت‌ شده‌ است. این کاخ نمونه بارزی از شاهکارهای معماری دوره عثمانی است و آثار بی‌نظیری از تاریخ اسلام و مسیحیت در آن نگهداری می‌شود.

آب‌انبار سلطنتی

Basilica Cistern

در حدود ۶ قرن پیش از میلاد مسیح ساخته‌ شده و قدیمی‌ترین آب‌انبار با گنجایش ۸۰۰۰۰ مترمکعب حجم و دارای ۳۳۶ ستون است. پایه دو ستون‌ نیز به‌شکل سر مدوسا است. به‌عنوان یکی از بهترین سایت‌های بیزانس، این آب‌انبار نمایانگر ویژگی‌های سقف طاقی و کنده کاری تزئین شده از خدایان باستانی است.

مسجد ایاصوفیا

Hagia Sophia

این مکان در‌ اصل قبل از تغییر کاربری آن ، از سال ۵۳۷ تا ۱۴۵۳کلیسای ارتدوکس یونانی بوده‌ که توسط سلطان محمد‌ دوم تبدیل به مسجد شده و از سال ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۱ تحت‌عنوان موزه استفاده‌ شده‌ است. امروزه نیز در استانبول تبدیل به موزه شده‌ و در حین سفر به استانبول بازدید از آن اجتناب‌ناپذیر است. این مسجد بعدها به‌عنوان الگویی برای ساخت سایر مساجد عثمانی نظیر مسجد‌ کبود قرار گرفت.

دره ساپادره

20140620_rch_3505 sapadere_canyon_picture-e1412673265555 Waterfall-and-Pool-at-Sapadere-Canyon-Alanya-Turkey

پس از بازدید از کل جاذبه‌های ترکیه برای رفع خستگی، بهتر است به‌سمت این دره در ۴۴ کیلومتری آلانیا بروید. این دره با مناظر نفس‌گیر خود خستگی را از تن گردشگران دور می‌کند. آب‌های جاری از آبشارهای این منطقه خواص درمانی و طراوت‌بخشی دارد. موارد ذکرشده بخشی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه است ولی همه آن‌ها را دربرنمی‌گیرد. درصورتیکه علاقه‌مند به جهانگردی هستید، می‌توانید از سایر نقاط نیز دیدن‌ کنید زیرا این نقاط در فاصله‌های نردیکی از هم قرار‌ دارند. منبع: mapsofworld

[divider]بهترین قیمت‌های ترکیه[/divider] Booking.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه