عجیب‌ ترین ساختمان‌ های جهان (قسمت دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷
عجیب‌ ترین ساختمان‌ های جهان (قسمت دوم)

ساخت بناهای خارق‌العاده دشوار است اما ناممکن نیست. گاه بسیاری از طراحان و معماران گرد هم جمع می‌شوند تا آثاری حیرت‌انگیز خلق کنند تا برای قرن‌ها دیدگان گردشگران را به خود خیره کنند. با کجارو همراه باشید تا در قسمت دوم به معرفی چندی دیگر از عجیب‌ترین بناهای عصر حاضر بپردازیم.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس، ایالت میسوری، آمریکا

Library_Garage_photomerge

کتابخانه‌ها معمولا از بناهای خیره‌کننده شهرها به شمار نمی‌روند اما اگر به ایالت میسوری ایالات‌متحده سفر کردید، بازدید کتابخانه شگفت‌انگیز و دیدنی شهر کانزاس را از دست ندهید. این کتابخانه‌یکی از عجیب‌‌ترین بناهای جهان است که دیواره‌های آن به‌شکل کتاب‌های غول‌پیکر ساخته‌شده است. این کتاب‌ها که در قطع مایلر و در ابعاد ۲۵ فوت در ۹ فوت ساخته‌شده‌اند نمای پارکینگ کتاب‌خانه را مزین کرده‌اند. قفسه کتاب‌های ویژه این بنا که در سال ۱۸۷۳ به‌عنوان کتابخانه عمومی افتتاح شد و پس ازآن به مرکز فرهنگی تغییر کاربری یافت به کتاب‌های محبوب شهروندان کانزاس اختصاص‌یافته است. کتاب‌هایی چون ارباب حلقه‌ها، رومئو و ژولیت و شارلوت وب در قفسه قرارگرفته‌اند. این بنا در سال ۲۰۰۴ و با هزینه پنجاه میلیون دلار بازسازی‌شده است

i0him6ar6us2ngoqew4q

هابیتت ۶۷ (Habitat 67)، مونترال کانادا

habitat67

هابیتت (زیستگاه) ۶۷ که در نزدیکی اسکله مارک دورین (Marc-Drouin) که بر رودخانه سن لورانس (Saint Lawrence) قرار دارد واقع‌شده است. موشه سفدی (Moshe Safdie) معمار خلاق کانادایی این بنا را در خیابان پیر دوپوی Pierre Dupuy) ۲۶۰۰) و برای نمایشگاه جهانی که در سال ۱۹۶۷ در مونترال برگزار شد طراحی کرد.

habitat67in1967-08

هابیتت ۶۷ که نمادی از ثبات مدرنیته است، از ۳۵۴ مکعب (مکعب نمادی است از ثبات، هوش و خرد، صداقت و کمال اخلاقی) که به‌شکل اعجاب‌انگیزی روی هم قرارگرفته‌اند ساخته‌شده است. این بنا شامل ۱۴۸ اقامتگاه مجزا می‌شود که هریک از خانه‌ها روی سقف مکعب خانه‌ی همسایه مجهز به یک باغ هستند. ساکنان قدیمی این بنا، هابیتت ۶۷ را قلعه خود می‌نامند و علاقه زیادی دارند تا به تازه‌واردان از دل‌بستگی خود به این بنا بگویند.  

معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple)، دهلی، هند

lotus-temple-delhi-india

این معبد زیبا و دیدنی که ارتفاعی معادل ۴۰ متر و نمایی شبیه به نیلوفر آبی دارد در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کونافت پلیس (Connaught Place) واقع‌شده و به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دهلی‌نو در هند بدل شده است. معبد نیلوفر آبی بنایی بتنی است که با نمایی فوق‌العاده از مرمر، دومولیت و شن تزیین‌شده و طراحی آن شبیه یک گل نیلوفر آبی با ۲۷ گلبرگ سفید است که از ۹ جهت بازشده است.  

tumblr_lv77kvfMZL1qg88vyo1_1280

۹ درب این بنا به یک سال گردهمایی عظیم با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر باز می‌شود. از تنفس هوای تازه در باغش گرفته تا نه استخر زیبای آن، معبد نیلوفر آبی تجربه به‌یادماندنی را برای گردشگران به‌همراه دارد. معماری و طراحی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده تاکنون این بنا جوایز متعددی از جمله جایزه آکادمی گلوب آرت (Glob Art Academy Award) در سال ۲۰۰۰ و جایزه نورپردازی برتر در ۱۹۸۸ را دریافت کرده است. به خاطر داشته باشید سفر به دهلی‌نو بدون بازدید از این معبد به پایان نمی‌رسد.

قصر آرمانی فردیناند شوآل (Ferdinand Cheval’s Ideal Palace)

کاخ ایدئال فردیناند شوال

عکس از وب‌سایت businessinsider.com (عکاس: نامشخص)

گفته می‌شود قصر آرمانی فردیناند شوآل که در روستای هاترویس (Hauterives) در جنوب لیون و مرکز فرانسه واقع‌شده، یکی از دلرباترین و شگفت‌انگیزترین بناهایی است که به دست بشر ساخته‌شده است. آن‌طور که در افسانه‌ها آمده، روزی فردیناند شوآل پستچی فرانسوی در مسیر پیاده‌روی خود به سنگی با شکل عجیب و شگفت‌انگیز برخورد، و ایده ساخت قصر آرمانی خود را از آن سنگ عجیب گرفت و ۳۳ سال از عمر خود را برای ساخت این قصر صرف کرد.

Palais_Ideal_12

شوآل سبک‌های گوناگون معماری از شمال اروپا و الجزایر گرفته تا چین را به هم آمیخت و با استفاده از مواد مختلفی چون صدف و سنگ‌آهک قصر آرمانی خود را بنا کرد.

ferdinand-chevals-building منبع:travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه