هنر انسان‌ های ماقبل تاریخ در غار

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
هنر انسان‌ های ماقبل تاریخ در غار

نقش و نگارهایی که قدمت‌شان به بیش از ۳۰ هزار سال می‌رسد، یادگار اجداد بشر برای نسل‌های بعد است. این نقاشی‌ها نه تنها نخستین تجربه‌های هنری انسان هستند، بلکه اطلاعات مهم و جالبی را درباره تاریخ جهان در اختیار باستان‌شناسان و مورخان هنری می‌گذارند. در این مقاله با کجارو باشید تا این نقاشی‌ها را ببینیم که باستان‌شناسان پس از بررسی‌های بسیار، قدمت آنها را از ۱۵۰۰ تا ۳۲ هزار سال تخمین زده‌اند.

غار دی لاس مانوس، آرژانتین (Cueva de las Manos)

DSC04053 نقاشی‌های بی‌نظیر و باورنکردنی روی دیواره‌های این غار در استان سانتا کروز آرژانتین کشف شد. بین نقاشی‌های غار دی لاس مانوس تصاویر حیوانات و شکار آن‌ها به چشم می‌خورد، اما مهم‌ترین بخش این نقاشی‌ها، اثر دست‌های ساکنان هزاره‌های  پیش این منطقه است. جالب است که بیشتر این دست‌ها، ‌دست چپ هستند. کارشناسان بر این باورند که هنرمندان باستانی این نقاشی‌ها، با دست راست و توسط یک لوله رنگ را روی کف دست چپ‌شان می‌ریختند و سپس اثر آن را روی دیوار ثبت می‌کردند. قدمت این نقاشی‌ها از ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سال تخمین زده شده است.

غار آلتامیرا، اسپانیا (Altamira)

Cueva-de-Altamira نقاشی‌های غار آلتامیرا از بهترین نمونه‌های نقاشی غار باستانی در جهان محسوب می‌شود. مارسلینو سانز دوسائوتوالا اواخر قرن نوزدهم این آثار هنری را کشف کرد. عمر این نقاشی‌ها بین ۱۴ هزار و ۱۸ هزار و ۵۰۰ سال تعیین شده است. این کشف‌ و جزییات دست‌نخورده نقاشی‌ها و رنگ‌های درخشان جامعه هنری را شگفت‌زده کرد. سالم و باکیفیت بودن این نقاشی‌هاتا جایی جلب توجه می‌کرد که برخی احتمال دادند که جاعلان هنری اقدام به نقاشی آن‌ها کرده باشند، اما سرانجام در سال ۱۹۰۲  اصل بودن این نقاشی‌ها اثبات و اعلام شد.

غار لاس گال، سومالی (Laas Gaal)

laas-gaal-3071 ترکیب‌بندی و رنگ شفاف نقاشی‌های غار سومالیایی استثنایی هستند. قدمت این نقاشی‌ها بین ۵۰۰۰ تا ۱۱ هزار سال تخمین زده شده است. این نقاشی‌ها از بکرترین نمونه‌ها در کل قاره آفریقا محسوب می‌شوند .

پناهگاه‌های صخره‌ای بیمبتکا، هند (Bhimbetka)

bhimbetka_caves بیمبتکا در مرکز هند متشکل از ۶۰۰ پناهگاه صخره‌ای است. اکثر نقاشی‌های این منطقه به رنگ سفید و قرمز کشیده شده‌اند. به گفته کارشناسان، قدمت این نقش و نگارها به ۱۲ هزار سال می‌رسد. به تصویر کشیده شدن حیواناتی مثل کروکودیل‌، شیر و ببر در تعداد کمی از نقاشی‌های باستانی وجود دارند.

غار لاسکاکس، فرانسه (Lascaux)

lascauxmainhallunicorn قدمت نقاشی‌های روی دیوارهای این غار فرانسوی بیش از ۱۷ هزار سال تخمین زده شده است. نقاشی‌های آن چنان در عمق این حفره قرار دارند که هنرمندان برای دیدن آن مجبور به استفاده از نور شمع شدند، چون نور خورشید تا آن فاصله نفوذ نمی‌کند. بازدید از این غار دیگر برای عموم میسر نیست، چون احتمال آسیب دیدن به این اثر باستانی وجود دارد. دولت فرانسه برای جلوگیری از صدمه به این میراث طبیعی و فرهنگی‌، نمونه‌های کپی آن را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

غار سرا دا کاپیوارا، برزیل (Serra da Capivara)

Serra_da_Capivara_-_Several_Paintings_2b قدیمی‌ترین نقاشی پارک ملی سرا دا کاپیوارا قدمتی ۲۵ هزار ساله دارد. در این نقاشی‌ها می‌توان تصاویری از شکار و آیین‌های باستانی آن زمان را به وضوح مشاهده کرد. نقش‌هایی از حیوانات و درختان در جای‌جای دیوارهای این غار برزیلی دیده می‌شود.

کوه‌های آکاکوس، لیبی (Tadrart Acacus)

Tadrart_Acacus_1 نقاشی‌های بی‌مانند «تدرارت آکاکوس» از هزار سال پیش از میلاد تا ۱۰۰ سال پس از میلاد قدمت دارند. این نقاشی‌ها نشان می‌دهند بیابان ساهارا زمانی دشت‌های سرسبز و برکه‌های آب را در خود داشته است. نسل‌های قدیمی بشر، گونه‌های مختلفی از حیوانات را روی دیواره‌های این غار ترسیم کرده‌اند.

صخره‌های اوبیر، استرالیا (Ubirr, Kakadu National Park)

aboriginal-rock-painting-nourlangie-kakadu-national-park-australia_7716126_l صخره‌های اوبیر واقع در پارک ملی «کاکادو»ی استرالیا دارای حدود ۵۰۰۰ نقاشی بومی روی صخره‌ها است. تاریخ قدیمی‌ترین نقاشی‌های این منطقه به ۲۰ هزار سال هم می‌رسد. این آثار هنری تنها شامل حیوانات نمی‌شود، انسان‌ها هزاران سال پیش اسکلت حیواناتی مثل قورباغه را هم تصویر کشیده‌اند. تصویر اجداد گونه‌های حیوانی چون گربه‌ماهی، شاه‌ماهی، ماهی باراموندی، لاک‌پشت‌های گردن‌دراز، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، کانگوروهای گردن قرمز و ... را می‌توان روی صخره‌های این منطقه تماشا کرد.

غار ماگورا، بلغارستان (Magura Cave)

2501958 نقاشی‌های این غار به وسیله فضله خفاش کشیده شده‌اند و همین امر به خاص بودن این نقاشی‌ها اضافه می‌کند. تاریخ تکمیل نقاشی‌های غار ماگورا بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش است. انواع و اقسام حیوانات مراسم شکار و آیین و رسوم باستانی سوژه هنرمندان آن زمان شده‌اند و این یادگاری‌ها را برای ما بر جای گذاشته‌اند.

غار شووه، فرانسه (Chauvet)

w1-s1-chauvet-a-201406245588 این اثر هنری زیبا در سال ۱۹۹۴ کشف شد. در «شووه» فرانسه غار تصاویری از ماموت‌، شیر، خرس‌ و حتی کرگدن حک شده است. این نقش و نگارها که قدمت ۳۲ هزار ساله‌ دارند، عنوان قدیمی‌ترین نقاشی این فهرست را به  خود اختصاص داده‌اند. منبع: 10mosttoday

مطالب مرتبط:

دیدگاه