۳ غار یخچالی شگفت انگیز جهان

مهدیه عباس‌زاده
مهدیه عباس‌زاده چهار شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
۳ غار یخچالی شگفت انگیز جهان

غارها در زمره‌ی الهام‌بخش‌ترین شگفتی‌های آفرینش محسوب می‌شوند که در طول قرون مختلف به عناوین متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند مانند پناهگاه یا اماکن مذهبی برای مردمان باستان، که در آن زمان به ابزارهای فنی و پیشرفته دست نیافته بودند.

امروزه غارها به جاذبه گردشگری اصلی در میان توریستهای ماجراجو تبدیل شده که با زیبایی استثنایی و خیره‌کننده‌ی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، لذتی وصف ناشدنی را به ارمغان می‌آورند. غارهای آهکی به وجود آمده از ترکیب باران و سولفید هیدروژن داخل زمین، تا غارهای گدازه‌ای که از جاری شدن آتشفشان‌ها شکل گرفته یا غارهای دریایی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، همه‌ی این حفره‌ها واقعا شگفت انگیزند و نباید فرصت دیدنشان را از دست داد. غارهایی که به‌طور کامل از یخ تشکیل شده‌اند، غارهای یخچالی نامیده می‌شوند (نباید آن‌ها را با غارهای یخی که نوعی از غارهای کارست یا تونل‌های گدازه‌ای بوده و به‌طور دوره‌ای و محدود یخ زده‌اند یکسان بدانیم) .

غار یخچالی پاتانوگیا

غارهای یخچالی بسیار پویا بوده و می‌توانند از سالی به سال دیگر با فرسایش یا ذوب شدن تغییر شکل یابند. آن‌ها را می‌توان در شمال غربی اقیانوس آرام یافت در حالی که غارهای یخی در نواحی مختلفی که دما به زیر انجماد می‌رسد مشاهده می‌شوند. کسانی که فرصت طلایی دیدن برخی از این غارهای یخچالی تماشایی جهان را داشته‌اند معتقدند که غارها، آن‌چنان جادویی هستند که مناظر بی‌نظیرشان نفس هر بیننده‌ای را در سینه حبس می‌کند.

غار یخچالی

با کجارو همراه باشید تا در ادامه برخی از شگفت انگیزترین غارهای یخچالی جهان را  بررسی کنیم.

غارهای یخچالی پاتاگونیا (Patagonia)

اگر به‌دنبال یک ماجراجویی عالی هستید، پاتاگونیا یکی از تمام نشدنی‌ترین مقاصد ماجراجویی روی زمین است که با برخورداری از مناظر دیدنی و جذاب در قسمت جنوبی آرژانتین قرار دارد. پاتاگونیا جایی است که بیش از ۷۵۰۰۰۰ هکتار از میراث جهانی یونسکو در آن جای گرفته است. پارک ملی یخچال‌ها (Parque Nacional Los Glaciares) پوشیده با اشکال یخی غول پیکر و غارهای یخچالی است که در این میان یخچال مورنو (Moreno Glacier) مورد توجه ویژه قرار گرفته و روزانه هزاران بازدیدکننده را به سوی خود می‌کشد. مورنو از آبهای جاری میان یخچال‌ها شکل گرفته که این ویژگی خارق العاده از بطن طبیعت، تجربه‌ی بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی ‌خواهد بود.

غار یخچالی مورنو

غارهای یخچالی آلاسکا

آلاسکا مملو از گنجینه‌های طبیعی است، اما آنچه شما در پارک ملی خلیج یخچالی خواهید دید، چیزی بیش از یک ماجراجویی است: صحرای یخی، جریان آبهای شیرین، قله‌های بلند و حیات وحش دریایی وسیع. آلاسکا با داشتن شمار بالایی از جذاب‌ترین غارها، از جمله غار معروف یخچالی ماتانوسکا (Matanuska) که در کوههای چوگچ (Chugach) قرار گرفته به خود می‌بالد. حقیقت جالب در مورد ماتانوسکا فعال بودن این یخچال است که در روز حدود ۰.۳ متر پیشروی دارد.

غار یخچالی آلاسکا

غارهای یخی Kverkfjöll در ایسلند

غارهای یخی Kverkfjöll در مرکز ایسلند نیز از معروف‌ترین غارهای یخچالی جهان هستند. با اینکه غارها، بخشی از بزرگترین مناطق گرمایشی زمین به شمار می‌روند و به‌کلی ایزوله هستند اما فرصت منحصر بفردی برای علاقه‌مندان به پیمایش در این مناطق، محسوب می‌شوند. ۲ کیلومتر از غارهای یخی Kverkfjöll، اولین بار توسط یک تیم اکتشاف فرانسوی در دهه‌۸۰، گشایش مسیر شد.

غار یخی ایسلند

عکس از وب‌سایت ijsland-info.nl (عکاس: نامشخص)

منبع: TravelVivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه