حقایق باورنکردنی و عجیب در مورد راه‌آهن هند

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
حقایق باورنکردنی و عجیب در مورد راه‌آهن هند

همان‌طور که میدانید هند کشور عجایب است و در هر گوشه از آن می‌توان پدیده‌ای دور از ذهن و باورنکردنی دید. این عجایب تنها در مورد مسائل مذهبی و تاریخی نیستند و حتی جلوه‌های نسبتا مدرن تکنولوژی نظیر قطار نیز در این کشور شکلی عجیب به خود می‌گیرند و از دیدگاه‌های مختلف مثل نحوه‌ی مدیریت، تعداد، انواع مختلف، امکانات و ... با دیگر کشورها تفاوت دارند. برای آشنایی با حقایق باورنکردنی در مورد راه‌آهن هند با کجارو همراه باشید.

راه‌آهن مهم‌ترین وسیله حمل‌ونقل و شاهرگ حیاتی هند است و به همین دلیل تشکیلات اداری عظیم و شاخه‌های فراوانی دارد. تشکیلات راه‌آهن هند توسط یک وزارتخانه مستقل و گسترده به همین نام اداره می‌شود که از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و اقتصاد هند به نحوه‌ی عملکرد آن بستگی دارد. ۲۰ حقیقت باورنکردنی در مورد راه‌آهن هند به این شرح هستند:

۱. هند دارای بزرگ‌ترین شبکه‌ی راه‌آهن زیر نظر یک دولت واحد و سومین شبکه‌ی حمل‌ونقل ریلی طولانی  دنیا به طول ۱۲۷ هزار و ۷۶۰ کیلومتر است.

راه‌آهن هندوستان

راه‌آهن هند سالانه به‌طور متوسط ۸۴۲۱ میلیون نفر مسافر دارد که توسط ۹۹۹۱ قطار با ۷۱۷۲ ایستگاه در سراسر کشور مسافرت می‌کنند. گفته می‌شود که تعداد مسافرهای قطار در هند در یک روز از جمعیت بعضی از کشورها بیشتر است. راه‌آهن این کشور در سال ۱۰۱۴ میلیون تن بار و اثاثیه جابه‌جا می‌کند.

 ۲. طولانی‌ترین ایستگاه راه‌آهن دنیا، ایستگاه گورکهپو هند با ۱۳۵۰ متر طول است. قبل از آن نیز ایستگاه خارگهپو با ۸۳۳ متر طول دارنده‌ی این عنوان بود.

ایستگاه گورکهپو هندوستان

۳. دو مورد از بخش‌های تاریخی راه‌آهن هند در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار دارند؛ پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی و راه‌آهن کوهستانی.

راه‌آهن کوهستانی هند

راه‌آهن کوهستانی از سه بخش تشکیل شده است؛ راه‌آهن هیمالیایی دارجلینگ، راه‌آهن کوهستانی نیلگیری و راه‌آهن کالکا شیملا. این سه مسیر از ۱۰۰ سال پیش مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی

پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی ترکیبی کلاسیک و منحصربه‌فرد از مکتب هنری گوتیک و معماری هندی است.

۴.  راه‌آهن هند پنج قطار ویژه‌ی لوکس توریستی دارد که عبارت‌اند از: قطار سلطنتی راجستان کاخی روی چرخ (راجستان) ارابه‌ی طلایی (شروع حرکت از کارناکاتا و گوا) مهاراجه اکسپرس (شروع حرکت از دهلی به مقاصد متفاوت بر اساس برنامه‌ی سفر) اودیسه‌ی دکن (شروع حرکت از ماهاراشترا به مقاصد متفاوت بر اساس برنامه‌ی سفر) این قطارها موجب افتخار و سربلندی راه‌آهن هند هستند و جایگاه ویژه‌ای در بین قطارهای لوکس دنیا دارند. کاخی روی چرخ قدیمی‌ترین قطار لوکس هند است.  

قطار سلطنتی راجستان

کاخی روی چرخ هند

۵. طولانی‌ترین مسیر راه‌آهن در هند متعلق به قطار ویوک اکسپرس (دیبروگره به کانیا کوماری) با ۴۲۷۳ کیلومتر طول و کوتاه‌ترین مسیر متعلق به سرویس‌های فصلی و محدود ناگپور به آجنی با ۳ کیلومتر فاصله است.

ویوک اکسپرس هند

۶. سریرامپور و بلاپور دو ایستگاه متفاوت در ناحیه‌ی ماهاراشترا هستند که دقیقا در یک نقطه از مسیر راه‌آهن ولی در دو طرف ریل قرار دارند.

سریرامپور و بلاپور هند

۷. تقاطع ماتورا محل عبور بیشترین تعداد قطار در راه‌آهن هند است. بیشترین ترافیک این تقاطع مربوط به براود گیج‌های (Broad Gauge – قطاری که چرخ‌های آن فاصله‌ای بیشتر از حد استاندارد دارند) مسیر آگرا گانت، بهاراتپور، الوار، دهلی، آکنرا، وریندیوان و قطار استاندارد هاتراس است.

تقاطع ماتورا هند

۸. طراحی سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای این واگن‌ها به صورتی انجام می‌شود که میزان لرزش و نوسان آن‌ها در حدود ۷۲ ضربه در دقیقه یا ۱.۲ هرتز ثابت بماند. قلب انسان با فرکانس ۱.۲ هرتز می‌تپد و به همین دلیل مسافرت با وسیله نقلیه‌ای که با ریتمی مشابه نوسان دارد، بسیار راحت و آرامش‌بخش است (علت خواب راحت و شیرین در هنگام مسافرت با قطار). 

واگن‌ها قطار هندوستان

۹. راه‌آهن هند از هر یک روپیه ی دریافتی، ۹۴ پیسا برای ارائه‌ی خدمات هزینه می‌کند و تنها ۶ پیسا سود این شرکت را تشکیل می‌دهد.

قطارهای هندوستان 3

۴ درصد از این سود برای نوسازی استفاده می‌شود که مبلغ ناچیزی است و به همین دلیل راه‌آهن هند مشکلات زیادی برای گسترش دارد. افزایش قیمت بلیت نیز همیشه با اعتراض و گلایه‌ی مردم مواجه می‌شود و عملا امکان‌پذیر نیست.  

تقاطع الماس هند

۱۰. تقاطع الماس در ناگپور. شکل خاص ریل‌ها و مسیر آن‌ها به چهار جهت اصلی دلیل این نام‌گذاری است.

راه‌آهن هندوستان 4

۱۱. راه‌آهن هند در حال ساخت بلندترین پل ریلی دنیا بر روی رودخانه‌ی چناب است.  این پل ۱۳۱۵ متر ارتفاع دارد و ۲۵ هزار تن فولاد در ساخت آن استفاده خواهد شد. ایده‌ی ساخت پل در سال ۲۰۰۸ مطرح شد اما بنا به ملاحظات امنیتی ادامه پیدا نکرد. در سال ۲۰۱۰ عملیات ساخت پل آغاز شد و انتظار می‌رود که در سال جاری به اتمام برسد.  

تونل پیر پنجال هند

۱۲. تونل پیر پنجال در ایالت جامو و کشمیر به طول ۱۱.۲۵ کیلومتر، طولانی‌ترین تونل راه‌آهن هند است.  

 ایستگاه هاورا هند

 ۱۳.ایستگاه هاورا در کلکته، شلوغ‌ترین ایستگاه راه‌آهن هند است. روزانه ۹۷۴ قطار برای گذشتن از آن وادار به توقف و انتظار می‌شوند.  

 ۱۴. همه تجهیزات الکتریکی واگن‌های قطار مثل پنکه و لامپ، به‌جای ولتاژ ۲۲۰ ولت استاندارد هند با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می‌کنند. این اقدام، ترفند بسیار مؤثری برای مقابله با سارقین است.

 قطارهای هندوستان 5

۱۵. نماد خوش‌شانسی راه‌آهن هند، یک فیل است که در ۱۶ آوریل ۲۰۰۲ توسط موسسه ملی طراحی ترسیم شده و پولو (Bholu) یا پولو فیل نگهبان نامیده می‌شود.

پولو فیل نگهبان هند
  ۱۶. فیری کوئین (Fairy Queen) قدیمی‌ترین لوکوموتیو فعال هند است که تا چندی پیش هنوز با موتور بخار کار می‌کرد.

فیری کوئین هند

این لوکوموتیو در سال ۱۸۵۵ کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۰۹ بازنشسته شد ولی در سال ۱۹۹۷ برای به حرکت درآوردن یک قطار توریستی بین دهلی و الوار دوباره مورد استفاده قرار گرفت. فیری کوئین قادر است با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.


راه‌آهن هندوستان 6

۱۷.راه‌آهن هند با ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار کارمند، هشتمین موسسه‌ی بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

۱۸.رزرو کامپیوتری بلیت قطارهای هند، از سال ۱۹۸۶ در دهلی‌نو آغاز شده است. راه‌آهن هندوستان 7

۱۹. راه‌آهن هند در ۱ دسامبر ۲۰۰۷ (روز جهانی ایدز)، یک قطار کمپین اطلاع‌رسانی در مورد بیماری ایدز راه‌اندازی کرد. این قطار ویژه‌ی روبان قرمز (Red Ribbon Express) نام دارد.

قطار روبان قرمز هند

۲۰. هند ۸ موزه‌ی راه‌آهن دارد که در شهرهای دهلی، پونه، کانپور، مایسور، کلکته، چنایی، گوم و تیروچیراپالی واقع شده‌اند. علاوه بر این، موزه‌ی ملی راه‌آهن دهلی بزرگ‌ترین موزه‌ی راه‌آهن آسیا به شمار می‌آید.

موزه‌ی راه‌آهن هند

مطالب مرتبط:

منبع TheBetterIndia

دیدگاه