بهترین استادیوم های فوتبال جهان

عماد جعفری
عماد جعفری جمعه، ۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
بهترین استادیوم های فوتبال جهان

فوتبال با ارتش چند صدمیلیونی هوادارانش، بدون شک محبوب‌ترین ورزش کره خاکی محسوب می‌شود. فوتبال محدودیت آب و هوایی و زمانی نمی‌شناسد و در هر شرایطی می‌توان برگزاری حساس‌ترین مسابقه‌ها را انتظار داشت. فوتبال به‌طور ویژه‌ای با صنعت گردشگری گره‌خورده، و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند برای جذب گردشگر از سراسر دنیا میزبانی مسابقات مهم فوتبال را بر عهده بگیرند. برای آن‌ها که هوادار تیم مشخصی هستند، استادیوم خانگی تیم  موردعلاقه‌شان خانه دوم به حساب می‌آید. امروزه رقابت در دنیای فوتبال نه‌تنها در ۹۰ دقیقه بازی، که در تمامی زمینه‌های دیگر نیز در جریان است. داشتن استادیومی بزرگ یا با جوی پرشور، بر وزن تیم می‌افزاید. با کجارو همراه باشید تا شمارش معکوسی برای  ۷ مورد از بهترین ورزشگاه‌های جهان را آغاز کنیم.

۷.سن سیرو میلان

_MG_5502-Edit Duty Free Express

سن سیرو در میلان که به‌عنوان یکی از پایتخت‌های مد جهان نیز شناخته می‌شود، واقع‌شده است. سن سیرو گنجایش پذیرش ۸۵۰۰۰ نفر را دارد، و استادیوم خانگی دو تیم آ.ث میلان و اینتر میلان، دو تیم بزرگ و پرطرفدار ایتالیا و جهان است. به لطف حضور تماشاگران ایتالیایی، تماشای فوتبال در سن سیرو به تئاتر شباهت پیدا می‌کند.

san-siro-stadium-3_italycreative

در جای‌جای ورزشگاه پرچم‌های بزرگ و نمادهای هر یک از این دو تیم موج می‌زند، صدای هماهنگ تشویق‌ها به گوش می‌رسد، آتش‌بازی برقرار است و تمام ورزشگاه باهم سرودهای ایتالیایی را یک‌صدا فریاد می‌زنند. ایتالیایی‌ها یکی از پرشورترین هواداران فوتبال در جهان هستند. اگر به میلان سفر کردید تماشای یک مسابقه فوتبال در سن سیرو را از دست ندهید.

۶.ایبراکس اسکاتلند

ibrox

ورزشگاه ایبراکس که در شهر گلاسکو رنجرز قرار گرفته، استادیوم خانگی تیم محبوب گلاسکو رنجرز تلقی می‌شود. این استادیوم ۵۱۰۰۰ نفر گنجایش دارد. رقیب سنتی تیم گلاسکو رنجرز، تیم سلتیک اسکاتلند نیز در شهر گلاسکو قرار گرفته، اما استادیوم خانگی آن‌ها به‌هیچ‌وجه قابل‌ مقایسه با ایبراکس نیست. ایبراکس نه‌تنها برای حضور پرشور تماشاگرانش که از لحاظ طراحی و معماری نیز ستایش برانگیز است.

_81045037_ibrox3

هواداران فوتبال اسکاتلندی متین‌تر از ایتالیایی‌ها هستند و در طول مسابقه یک‌صدا سرودهایی با وزن معنایی و ادبی بالایی می‌خوانند. به خاطر داشته باشید گلاسکو شهر بسیار شلوغی است و اگر قصد سفر به این شهر را داشتید از مدت‌ها قبل هتل موردنظر خود را رزرو کنید.

۵.استادیوم المپیک برلین

ابتدا در مکان کنونی این استادیوم، ورزشگاهی برای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۶ ساخته شد (آن بازی‌ها به‌علت جنگ جهانی اول، برگزار نشدند). اما ورزشگاه کنونی برای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ ساخته شد و در همان بازی‌ها نیز افتتاح شد. معماری آن کار ورنر ماخ است. در زمان ساخت این ورزشگاه آلمانی‌ها قصد داشتند استادیوم چندمنظوره‌ای بسازند که یکی از بهترین استادیوم‌های دنیا باشد. از زمان ساخت این ورزشگاه تاکنون، مسابقه‌های حساس فوتبال بسیاری به‌همراه چندین جشن و مراسم بزرگ در ورزشگاه برگزارشده است.

520px-Bundesarchiv_Bild_183-R82532,_Berlin,_Olympia-Stadion_(Luftaufnahme)

استادیوم المپیک میزبان سه بازی در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ بود و در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ هم میزبان شش بازی و از جمله بازی فینال بود. فینال جام حذفی آلمان نیز هر سال همین جا برگزار می‌شود . این استادیوم امروزه استادیوم خانگی تیم هرتابرلین آلمان محسوب می‌شود. اگرچه این تیم، در شمار تیم‌های پرطرفدار آلمان و جهان قرار نگرفته اما داشتن چنین استادیوم بی‌نظیری بر وزن آن افزوده است.

۴.ماراکانا برزیل

Maracana_stadium

استادیوم ماراکانا در سال ۱۹۵۰ میلادی و برای برگزاری مسابقات جام جهانی در شهر ریو دوژانیرو احداث شد. بسیاری از مسابقات حساس فوتبال برزیل از جمله مسابقات تیم‌های بوتافگو، فلامینگو و واسکوداگاما در این ورزشگاه برگزار می‌شود. در فینال مسابقات جام جهانی آن دوره ۱۹۹۸۵۴ نفر در استادیوم حاضر شدند، که رکورد بالاترین حضور تماشاگر در تاریخ یک مسابقه فوتبال محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین موج مکزیکی نیز توسط تماشاچیان حاضر در این ورزشگاه زده‌شده است.

1355187275_42048

در حال حاضر حدود ۸۰۰۰۰ صندلی برای این ورزشگاه تعبیه‌شده و بسیاری از جشن‌ها و کنسرت‌های موسیقی در ماراکانا برگزار می‌شود.

۳.بومبونرا آرژانتین

la-bombonera-boca

استادیوم بومبرنرا که در خیابان بوکا شهر بوینس آیرس واقع‌شده، استادیوم خانگی یکی از محبوب‌ترین تیم‌های فوتبال آمریکای جنوبی، بوکاجونیورز است. اگرچه این ورزشگاه معماری و طراحی چشمگیری ندارد، اما هواداران آرژانتینی جوی باورنکردنی در این ورزشگاه رقم می‌زنند، تا حضور در این استادیوم یکی از به یادمانی‌ترین خاطرات تماشای فوتبال در طول زندگی‌تان باشد. هواداران آرژانتینی برخلاف آنچه در ورزشگاه‌های انگلیسی رخ می‌دهد، هوادارانی مؤدب و دارای ظرفیت شکست هستند.

استادیوم بومبونرا آرژانتین

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Maggi Bautista)

آن‌ها به ورزشگاه می‌آیند تیم موردعلاقه‌شان را شور و اشتیاق وصف‌ناشدنی تشویق می‌کنند و حتی اگر پیروز میدان نباشند و بعد از مسابقه با دلی شاد به یکی از کافه‌های اطراف رفته و سرگرم می‌شوند. اگر به آرژانتین سفر کردید، ماندن در اقامتگاه‌های ساحلی یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود.

۲.استمفورد بریج انگلستان

chelsea

استادیوم استمفورد بریج که ورزشگاه خانگی تیم چلسی محسوب می‌شود، سال ۱۹۰۴ در لندن و با ظرفیت ۴۲۰۰۰ صندلی ساخته شد. هواداران وفادار این تیم برای تمام بازی‌ها در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند، تا فارغ از نتیجه بازی تیم مقابل را جادو کنند. استمفوردبریج یکی از نخبه‌گرا ترین ورزشگاه‌های جهان است.

Stamford_Bridge_Chelsea_v_Spurs

هواداران تیم چلسی که در ورزش گاه حاضر می‌شوند معمولا متشخص‌تر از متوسط هواداران سایر تیم‌ها هستند و جو ورزشگاه کمی متمدن‌تر از سایر ورزشگاه‌ها به نظر می‌رسد. بنابراین تماشای یک مسابقه در استمفورد بریج شاید تجربه متفاوتی از تماشای سایر مسابقات فوتبال باشد.

۱.نیو کمپ اسپانیا

Camp_Nou_A

اگر می‌خواهید فوتبال را در بالاترین سطح روز جهان ببینید، باید به نئو کمپ ورزشگاه تیم بارسلونا یکی از پرطرفدارترین تیم‌های سراسر دنیا بروید. ورزشگاه نیو کمپ با ظرفیت ۱۱۸۰۰۰ نفر، بزرگ‌ترین ورزشگاه اروپا است.

Camp-Nou-Stadium-1

پروژه ساخت نیو کمپ در سال ۱۹۵۴ کلید خورد و در سال ۱۹۵۷ به اتمام رسید، عظمت و شکوه این بنا به حدی است که از آن به‌عنوان استادیوم معجزه یاد می‌شود. جو و فضای حاکم بر این ورزشگاه مملو از شور و اشتیاق، تعصب و وفاداری هواداران این تیم است. منبع: travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه