۱۰ صومعه در دنیا که باید ببینید

علی نظرپور
علی نظرپور دوشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
۱۰ صومعه در دنیا که باید ببینید

اگر دنبال مکانی می‌گردید که به‌خوبی فرهنگ را با طبیعت پیوند داده باشد بهتر است نیم‌نگاهی به صومعه‌ها داشته باشید. پناه‌گاها یا مکان‌های معنوی‌ای که برای پرورش روح مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا در خیره‌کننده‌ترین نقاط طبیعت ساخته می‌شوند، طبیعتی که گویا به‌تنهایی تلاش می‌کند انسان را به خدا نزدیک‌تر کند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

در این مطلب سعی کرده‌ایم ۱۰ صومعه‌ی برتر دنیا را به شما معرفی کنیم‌. به هرکدام نگاهی بیاندارید و در پایان نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

۱۰. کاپادوکیه، ترکیه

کاپادوکیه، مکانی نمادیک در ترکیه است که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی محسوب می‌شود. در میان خانه‌ها، کلیسا‌ها و بناهای دیگری که بین قرن چهارم و سیزدهم درون ستون‌های نرم حجاری شده‌اند، تعدادی صومعه هم اینجا تاسیس شده است. اگر روزگاری به ترکیه سفر کردید، این مکان یکی از جاهایی است که تیم کجارو بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر تمایل دارید از این ناحیه بازدید کنید تور‌های تفریحی در Göreme گزینه‌ی مناسبی هستند.

wpid-top-10-monasteries-cappadocia-photo-by-coolbiere.-a.jpg wpid-top-10-monasteries-cappadocia-photo-by-birukov-yury.jpg

۹. صومعه‌ی Thikse Gompa، لداخ، هندوستان

صومعه‌ی Thikse Gompa با وجود اینکه در هند واقع شده است اما یک صومعه‌ی تبتی است و زیبایی معماریِ بودایی در آن موج می‌زند. این صومعه که در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد مالکیت مجموعه‌ی ۱۲ داستان تاثیرگذار را به دوش می‌کشد. Thikse Gompa شبیه کاخ Potala در تبت است. ویژگی این صومعه، داشتن مناظر شگفت‌انگیز و معماری تاریخی آن است. در منطقه‌ی لداخ که تنها ۱۸ کیلومتر از این صومعه فاصله دارد تورهایی  برای بازدید از منطقه به مسافران پیشنهاد می‌شود.

wpid-top-10-monasteries-india-thikse_gompa_photo-by-manish-gajria.jpg wpid-top-10-monasteries-india--thikse-gompa-photo-by-palash.jpg

۸. صومعه‌ی Paro Taktsang، بوتان

صومعه‌ای که به‌عنوان آشیانه‌ی ببر هم شناخته می‌شود، در میان بودائیان هیمالیا مکان مقدسی به شمار می‌رود و نمادی از کشور بوتان است.  این صومعه در صخره‌های کنار دره‌ی Paro واقع شده است. آشیانه‌ی ببر پس از اینکه بودای دوم در غارهای این ناحیه به عبادت مشغول شد، ساخته شده است. همچنین صومعه‌ی Paro Taktsangزیباترین و محبوب‌ترین نقطه‌ی گردشگری در کشور بوتان محسوب می‌شود. برای بازدید از این منطقه، پس از اینکه توسط هواپیما به Paro پرواز کردید، می‌توانید با پای پیاده یا توسط اسب به‌همراه یک راهنما به این صومعه سفر کنید.

Bhutan.jpg wpid-top-10-monasteries-bhutan.jpg wpid-top-10-monasteries-bhutan-photo-by-peter-west-carey.jpg wpid-top-10-monasteries-bhutan-photo-by-csilla-zelko.jpg

۷. پاگان، منطقه‌ی ماندالی، میانمار

پاگان که زمانی یک‌ مرکز مهم سیاسی، اقتصادی و‌مذهبی در میانمار بود، امروزه جاذبه‌ی توریستی محبوبی در این کشور به شمار می‌رود. این شهر باستانی مملو از هزاران بنای یادبود ساخته شده بین قرن هفتم و ۱۹ میلادی است که به‌خوبی هم حفظ شده‌اند. برای بازدید از این ناحیه می‌توانید از یانگون یا ماندالی توسط هواپیما، اتوبوس و قطار به این سمت سفر کنید.

wpid-top-10-monasteries-bagan-photo-yara-gb.jpg wpid-top-10-monasteries-bagan-photo-by-csilla-zelko.jpg

۶. صومعه‌ی Sumela، ترابزون، ترکیه

صومعه‌ی Sumela درون کوه‌Melá حجاری شده‌ است و به نظر می‌رسد غیر قابل دسترس‌ترین ساختمانِ کره‌ی زمین است، با این وجود, بازدیدکنندگان می‌توانند از راهی میان جنگل با تقلا کردن به این صومعه دسترسی پیدا می‌کنند.  این صومعه که به مریم مقدس اختصاص دارد و مربوط به ارتدکس‌های یونان است  هم از معماری یونانی و هم معماری ترکی اثر گرفته است. به واقع مناظر و معماری این بنا شگفت‌انگیز جلوه می‌کند‌. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید می‌توانید از تورهای گردشگری در ترابزون استفاده کنید.

wpid-top-10-monasteries-turkey-sumela-monasteries-photo-by-ferzan-ugurdag.jpg wpid-top-10-monasteries-turkey-sumela-monasteries-photo-by-ayhan-duran.jpg

۵. صومعه‌ی Key Gompa، دره‌ی Spiti، ایالت هیماچال پرادش، هندوستان

صومعه‌ی Key Gompa در ایالت هیماچال پرادش(سرزمین کوه‌های برفی-ویکیپدیا) واقع و اعتقاد بر این است که در قرن ۱۱ میلادی به‌عنوان مرکزی برای پرورش لاما(نوعی شتر) تاسیس شده باشد. این صومعه، مجموعه‌ی بزرگی از نقاشی‌های دیواری، عکس‌های بودا و کتاب‌ها را در خود جای داده است. با اینکه دره‌ی Spiti مکانی دورافتاده است اما زیبایی ان ارزش بازدید را دارد.

wpid-top-10-monasteries-key-photo-by-oaky-isra2.jpg wpid-top-10-monasteries-key-photo-by-oaky-isra.jpg

۴. مون سن میشل، نرماندی، فرانسه

جزیره‌ی مون سن میشل دارای مجموعه‌ی شاخصی است که به‌خوبی جامعه‌ی فئودال قرون وسطی را تعریف می‌کند:  یک صومعه و راهبانی بر بالای آن، چراکه آن‌ها به خدا نزدیک‌تر هستند، اشراف، نوکران، ماهیگیران و کشاورزان که به‌ترتیب پایین‌تر قرار می‌گیرند و به اعتقاد آن‌ها طبقه‌ی پست‌تر جامعه در آن زمان محسوب می‌شوند. این صومعه یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر فرانسه به شمار می‌رود. تنها را ورود به جزیره سفر کردن توسط ماشین یا اتوبوس از طریق گذرگاهی است که به آن کشیده شده است. پس دنبال هیچ راه دیگری نباشید چراکه در غیر این صورت غرقِ در گِل‌هایی می‌شوید که اطراف صومعه را پوشانده است.

wpid-top-10-monasteries-mont-saint-michel-france-photo-by-wim-denijs.jpg wpid-top-10-monasteries-france-photo-by-jibstudios.jpg wpid-top-10-monasteries-france-photo-by-sus-bogaerts.jpg

۳. لیون راک(Lion Rock)، سریلانکا

صومعه‌ی لیون راک که به نام  Sigiriya هم شناخته می‌شود، سنگ عظیمی است که از ماگمای به جا مانده از فوران آتشفشانی که در حال حاضر فعالیت ندارد به وجود آمده است. این صومعه در قرن ۵ میلادی به‌عنوان پایتخت استفاده می‌شده است. با این وجود بعدها تغییر کاربری داد و به صومعه‌ی بودایی مبدل گشت. سازمان یونسکو، این مکانِ معماری‌گونه‌ی طبیعی را جز آثار جهانی به ثبت رسانیده و از آن به‌خوبی محافظت می‌کند. همچنین این صومعه در کیلومتر‌ها دورتر از دشت‌های وسیع قابل‌مشاهده است. لیون راک که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سریلانکا محسوب می‌شود به‌راحتی توسط اتوبوس یا tuk -tuk(نوعی وسیله‌ی نقلیه‌ی سه چرخ) از سمت Dambulla در دسترس است.

wpid-top-10-monasteries-lion-rock-sri-lanka-photo-by-vinaya-mohan.jpg wpid-top-10-monasteries-lion-rock-sri-lanka-photo-by-nicolas-pelletier.jpg

۲. بنای یادبود Santa Maria de Montserrat، اسپانیا

صومعه‌ای که در ارتفاعات کوهِ  مونتسرات(Montserrat)ساخته شده است و علاوه بر زیبایی, مجموعه‌ی به جامانده و بی‌نظیری از هنرمندانی همچون پیکاسو، سالوادور دالی و اِل گرکو را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه بنا همچنین دارای یک باغ زیبا و اجرای برنامه توسط گروه کُر پسران مونتسرات است. این ناحیه تنها ۴۸ کیلومتر از بارسلونا فاصله دارد که می‌توانید این مسیر را توسط اتوبوس یا ماشین طی کنید. wpid-top-10-monasteries-santa-maria-de-montserrat-spain-photo-by-wojciech-toman.jpg

۱. صومعه‌ی Meteora، یونان

صومعه‌ی Meteora روی ستون‌های صخره‌ای ماسه سنگی ساخته شده است. مجموعه‌ای از ۶ صومعه‌ی ارتدکس شرقی که بزرگترین و مهم‌ترین مجموعه‌ی مذهبی یونان در نوع خود به شمار می‌رود. Meteora که با مناظر هیجان‌انگیز دلربایی می‌کند، تحت حفاظت سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته است. آب و هوا در این ناحیه شدید است، یعنی در تابستان گرم و در زمستان سرد. پس بهتر است در بهار و پاییز از این نقطه بازدید کنید. برای سفر به این منطقه توسط اتوبوس، ماشین یا قطار از Volos به‌سمت Kalampaka حرکت کنید.

Meteora

  منبع: placestoseeinyourlifetime

مطالب مرتبط:

دیدگاه