بهترین شهرهای هند برای تحصیل

علیرضا ندری
علیرضا ندری دوشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
بهترین شهرهای هند برای تحصیل

تحصیل در هند یک جهش اعتقادی است. هند کشوری کاملا متفاوت از هر کشور دیگری در کره‌ی زمین است، شبه قاره‌ای دربرگیرنده‌ی نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان. هند، سرزمین امپراطوران و سلاطین بزرگ است، بهشت گرمسیری با تنوع زیستی فوق‌العاده و مادر روشن‌گر بسیاری از ادیان جهان.

آرامگاه همایون، دهلی نو

آرامگاه همایون، دهلی نو / عکاس: دومینیک فاسکو

اگر تصمیم به تغییر و تحول گرفته‌اید و می‌خواهید در هند تحصیل کنید، ممکن است سر از یکی از شهر‌های در حال توسعه‌ی آن جا در بیاورید. هند نزدیک به ۵۰ شهر با جمعیت بیش از ۱ میلیون نفر دارد، که گواهی بر عظمت مطلق این کشور است. هر شهر با توجه به فعالیت‌های اقتصادی، پیچیدگی فرهنگی و فقر قابل‌توجه، منحصربه‌فرد است. با این حال،‌ تعدادی از شهرهای هند وجود دارند که در میان دیگر شهرها برای ادامه‌ی تحصیل مناسب‌تر هستند. در ادامه پنج شهر برتر برای تحصیل در هند را معرفی کنیم.

دهلی نو (New Delhi)

دهلی نو دهلی نو، پایتخت شلوغ و پرجمعیت هند است. این شهر در طول هزاران سال به‌طور مداوم ساکنان بسیاری را در خود دیده است و شاهد بسیاری از دوره‌های تاریخی هند بوده است. از خرابه‌های باستانی توقلاک آباد گرفته تا محله‌های مستعمره‌ی راج بریتانیا تا پیشرفت‌های مداوم آن در مجتمع‌های تجاری مدرن و مال‌های عظیم، تاریخچه‌ی دهلی نو در خیابان‌های آن نوشته شده است. Delhi_New new-delhi-06 paharganj دهلی نو، واقع در قلب شمالی کشور، از لحاظ بزرگی دومین شهر هند بوده و منزلگاه بیش از ۲۰ میلیون نفر است. با چنین جمعیت شهر‌ی‌ و ریکشاهایی (خودروهای سه چرخه‌ی مخصوص هندی) که مثل مور و ملخ در ترافیک جابه‌جا می‌شوند، زندگی در دهلی نو برخی اوقات می‌تواند پر هرج و مرج باشد. ولی از همه مهم‌تر، این شهر برای خود یک آموزگار فوق‌العاده است. هر دفعه که از آپارتمان خود خارج می‌شوید یک ماجراجویی جدید است و هر روز برای شما یک درس زندگی است.

مومبای (Mumbai)

غروب آفتاب در مومبای

غروب آفتاب در مومبای / عکاس: دومینیک فاسکو

این شهر که قبلا با نام بمبئی شناخته می‌شد، پرجمعیت‌ترین شهر هند و در عین حال ثروتمندترین شهر این کشور است. علاوه بر اینکه مومبای مرکز اصلی تجارت و امور مالی است، به‌عنوان مرکز سرگرمی هند نیز شناخته می‌شود چون صنعت بالیوود را در خود جای داده است. مومبای، با توجه به اینکه قرن‌ها یکی از بنادر مهم دریای عربی بوده، بدون شک یکی از تاثیرگذارترین شهرهای کل آسیا است. Mumbai_Train_Station Mumbai-Suburbs Navi_Mumbai_Skyline به هر حال،‌ موقعیت ممتاز و خط افق مومبای، نمی‌تواند به‌طور کامل فقر بی‌ اندازه‌ی آن جا را هم‌زمان با خلق موفقیت‌های شهر پنهان کند. بیش از نیمی از ساکنان شهر در محله‌های زاغه زندگی می‌کنند و مسکن‌سازهای غیر رسمی نیز خانه‌ها را با تراکم بسیار بالا در کنار هم می‌سازند. احتمالا مومبای بیش از هر شهر دیگری تناقض هند مدرن را در بدنه‌ی خود دارد، اعتبار فاحش و وعده‌ی حضور در عرصه‌ی جهانی که از طرفی با چالش‌های دست‌وپنجه نرم کردن با فقر خدشه دار شده است.

حیدرآباد (Hyderabad)

حیدرآباد حیدرآباد، مرکز فرهنگی اصلی کشور، مکانی فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند در هند ادامه تحصیل دهند و در عین حال علاقه‌مند به سیاحت از جنوب هند هستند. این شهر به‌دلیل مرکزیت آن در تجارت مروارید و الماس به «شهر مرواریدها» معروف بوده که به‌مدت طولانی تحت سلطنت نظام بوده است (نظام، صدها سال بر آن جا حکمرانی کرده است). hyderabad1 hyderabad-night امروزه،‌ حیدرآباد ترکیب رنگارنگی از بازارچه‌ها، موسیقی و معماری خیره‌کننده است. این شهر مرکز اصلی بیوتکنولوژی و تحقیقات دارویی در هند است، که برچسب «دره‌ی ژنوم» را از آن خود کرده است. حیدرآباد، ترکیبی شگفت‌انگیز از مدرنیته و سنت، گزینه‌ای فوق‌العاده برای تحصیل در هند است و نقطه‌ی شروع عالی‌ای برای مسافرت به قسمت‌های جنوبی کشور نیز محسوب می‌شود.

جیپور (Jaipur)

نمایی از معبد میمون شهر جیپور

نمایی از معبد میمون شهر جیپور / عکاس: دومینیک فاسکو

جیپور، بزرگ‌ترین شهر در استان غربی راجستان هند و بخشی از مثلث طلایی (همراه با دهلی و آگرا) معروف هند است. این شهر به خاطر معماری منحصر به فردشکه  لقب «شهر صورتی» را یدک می‌کشد، یکی از معروف‌ترین مقصدهای گردشگری کشور است. برخی از جاذبه‌های اصلی جیپور عبارت‌اند از: کاخ شناور جال محل، رصدخانه‌ی جانتار ماتار و قلعه‌ی ناهارگار، مجتمعی عظیم مشرف بر شهر در بالای تپه‌های آراوالی. 37_jaipur_hawa-mahal Jaipur_bird_view Jaipur-950_11 جیپور شاید اصولا به‌عنوان مقصد گردشگری شناخته شود، ولی همچنین شهری پررونق است که منطقه‌ای مناسب برای دانشجویان جویای علم در هند به شمار می‌رود. بازار، معبد، فیل‌سواری، هر چیزی که به ذهنتان خطور کند در جیپور هست. همچنین این شهر به این موضوع شهرت دارد که یکی از بهترین نمونه‌های برنامه‌ریزی شهری در دنیا با طرح‌های زیربنایی است که حمل و نقل در اطراف شهر را مثل رعد سریع کرده است.

پونه (Pune)

پونه پونه یکی از پرسرعت ترین پیشرفت‌ها را در شهرهای هند تجربه کرده است و پس از حیدرآباد، از لحاظ کیفیت زندگی در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. پونه، واقع در ساحل شرقی کشور که چند ساعتی بیشتر با مومبای فاصله ندارد، مرکز اصلی هنر و فرهنگ در هند است، همچنین به‌طور فزاینده‌ای در حوزه‌هایی چون فناوری اطلاعات و ساخت اتومبیل در حال پیشرفت است. 4940478740_68465a39a8_b Pune cncity007ck1 جواهرلال نرهو، زمانی پونه را «آکسفورد و کمبریج هند» عنوان می‌کرد و توسط خیلی‌ها این شهر به‌عنوان مرکز برتر آموزشی و تحقیق در کشور در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه پونه منزلگاه دومین دانشگاه هند (دانشگاه پونه) از لحاظ بزرگی است، جمعیت قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان در شهر قابل رویت است.   نظر شما درباره‌ی تحصیل در هند چیست؟ منبع: Go Abroad  

مطالب مرتبط:

دیدگاه