زیباترین پارک های شهری جهان

سیما احدی
سیما احدی جمعه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
زیباترین پارک های شهری جهان
هنر طراحی پارک‌ها و فضای سبز تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد مخصوصا در زمان‌های قدیم که پارک مفهومی کاملا متفاوت با آنچه که امروز شاهدش هستیم داشت. ساخت فضاهایی جدید آن‌هم در وسط شهرهای شلوغ به روحیه‌ی انسان حس تازگی می‌بخشد. در ادامه به سراغ تعدادی از این مکان‌های تفریحی جذاب در گوشه و کنار دنیا می‌رویم که باید حتما یک‌بار سری به آن‌ها زد و از دیدن ذوق به کار رفته در طراحی این پارک‌ها لذت برد. با کجارو همراه شوید.
هنگامی‌که مسافران از شلوغی، ترافیک و ساختمان‌های بلند خسته می‌شوند نیاز به یک مکان برای استراحت و آرامش دارند. پارک‌های عمومی به این منظور و عمدتا در مراکز شهر ساخته می‌شوند و فضایی سبز و لذت‌بخش دارند. فضای پارک‌ها با درختان سرسبز و بلند، درختچه‌ها، بوته‌ی گل‌ها به‌علاوه‌ی حوضچه‌ها و آب‌نما‌ها پر شده است که این پارک‌ها را برای قدم زدن یا دویدن مهیا ساخته است. در اکثر این پارک‌ها باغ‌وحش یا آکواریوم وجود دارد که خبری از سرو‌صدای شهر نیست.

۱۰. پارک گلدن گیت (Golden Gate Park)، کالیفرنیا

Golden Gate Park گلدن گیت یکی از پارک‌های پرطرفدار در کالیفرنیا است. این پارک شهری از تلماسه‌ها تشکیل شده و مسیر‌های پیاده‌روی، باغ‌ها، زمین‌های بازی، آلاچیق‌های پیک‌نیک، مجسمه‌ها و موزه‌ها به این پارک جلوه‌ی خاصی داده‌اند. دیگر امکانات پارک گلدن گیت زمین گلف، آسیاب بادی و مناظر دلنشین و برجسته است. این پارک هم‌چنین محل برگزاری رویداد‌های مهم است. جای تعجب ندارد که پارک روزانه ۱۳ میلیون بازدیدکننده دارد.

۹. پارک گوئل (Parc Guëll) بارسلون

Parc Guëll پارک گوئل در بارسلون محیطی ساکت برای افراد متفکر است. این محیط در اصل برای توسعه‌ی املاک مسکونی با چشم‌انداز زیبا طراحی شده بود، اما از آن پروژه فقط دو خانه ساخته شد و زمین آن به شهرداری فروخته شد و تبدیل به یک پارک جنگلی شد. بعدها این پارک تبدیل به خانه‌ی مجسمه‌ساز معروف سمندر شد. معماری خانه‌ها نیز با طراحی معماران معروف صورت گرفت که منظره‌ای خیره‌کننده دارد که حس یک تجربه‌ی جاپویی را القا می‌کند.

۸. پارک بلبوآ (Balboa Park)، سان‌دیگو

Balboa Park بلبوآ در سان‌دیگو تنها یک پارک نیست بلکه وجود فضای سبز، گیاهان و جانوران به طور طبیعی و همین‌طور داشتن ۱۵ موزه، چرخ‌و‌فلک، راه‌آهن مینیاتوری به اضافه‌ی باغ‌وحش معروف سان‌دیاگو و تئاتر تاریخی و قدیمی گلوب، این پارک را از سایر پارک‌ها متمایز کرده است. لیست موزه‌ها شامل موزه‌ی تاریخ طبیعی، هوا‌و‌فضا، علوم، انسان و موزه‌ی هنری زوجین که با موزه‌های دیگر این پارک متفاوت است. فضای سبز این پارک به گیاهان بومی، گل رز، کاکتوس و یادبود‌های شهدا اختصاص داده شده است.

۷. پارک لومفینی (Lumphini Park)، بانکوک

Lumphini Park لومفینی، یکی از پارک‌های طبیعی و شلوغ بانکوک است و از کلبه‌های چوبی که با دست ساخته شده‌ و با گل‌های زیبا تزیین شده‌اند، از ویژگی‌های این پارک است. محلی بی‌سروصدا که در آن مردم می‌توانند در مسیرهای قدم‌زنی راه بروند، سوار قایق‌های پدالی شوند یا می‌توانند بنشینند و استراحت کنند و در عصر تمرین‌های روزانه خود را انجام دهند. بازدید کنندگانی که  در اطراف حوضچه قدم می‌زنند خزنده‌های زیادی مانند مارمولک می‌بینند. کنسرت‌های رایگان نیز در فضای باز این پارک هر بعد از ظهر یکشنبه برگزار می‌شود.

۶. پارک انگلیشچر (Englischer Garten)، مونیخ

Englischer Garten نامگذاری پارک انگلیشچر به این دلیل است که انگار بخش کوچکی از انگلیس در آلمان واقع شده است. این پارک در سال ۱۷۸۶ بر اساس پارک تاریخی انگلیس طراحی شده و در طی زمان قهوه‌خانه‌ی ژاپنی، زمین‌های فوتبال، بت‌خانه‌های چینی، یک کافه با ۷۰۰۰ صندلی و مسیر‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی اضافه شده است. رودخانه‌ی ایسار (Isar) از این پارک می‌گذرد، بنابراین انگلیشچر یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های دنیا به شمار می‌رود. منظره‌ی شهر از بالای مونوپتروس (Monopteros) بسیار جذاب و دیدنی است.

۵. پارک هاید (Hyde Park)، لندن

Hyde Park معروف‌ترین و بزرگ‌ترین پارک لندن هاید پارک است. این پارک به‌خاطر برگزاری تظاهرات و سخنرانی‌ها در انتهای پارک و نیز وجود چشمه‌ی یادبود پرنسس دایانا که در سمت دیگر پارک بسیار ساده ساخته شده، شهرت دارد. در این میان نیز  مسیر‌هایی برای پیاده‌روی، ورزش و سوارکاری وجود دارد. زمین‌های گلف، تنیس، شنا و مجسمه‌ها و بنا‌های تاریخی از دیگر امکانات این پارک است. امکان قایق‌سواری در مسیر‌های مارپیچی با قایق‌های پدالی و شاتل‌های خورشیدی وجود دارد.

۴. پارک استنلی (Stanley Park)، ونکوور

Stanley Park استنلی، پارکی محبوب از سال ۱۸۸۸ برای نسل خود بوده است. مسیر‌های پیاده‌روی داخل جنگل‌های قدیمی تا امتداد دیوار سد دریایی ونکوور‌هاربر ادامه دارد. مجسمه‌های توتم باعث شگفتی و حیرت گردشگران می‌شوند؛ مجسمه‌هایی که به احترام مردم بومی مدت‌ها پیش از تبدیل این مکان به پارک، ساخته شده‌اند. در طول این سال‌ها رستوران‌ها و آکواریوم‌هایی به اضافه شده است؛ با این حال دوست‌داشتنی‌ترین پارکی به شمار می‌رود که بدون تغییر باقی مانده است. موجوداتی مانند آهو، سگ‌آبی، اردک و سور‌چه‌ها در این پارک زندگی می‌کنند که باید مراقب آنها باشید.

۳. پارک اوئنو (Ueno Park)، توکیو

Ueno Park با نگاهی به پارک اونئو امروزی، تصور می‌شود که این پارک در قسمتی از معبد باشکوهی ساخته شده که در زمان جنگ جناح‌های داخلی ژاپن در قرن ۱۹ نابود شده بود. امروزه این پارک در مرکز شهر توکیو قرار گرفته است. پارک اوئنو چندین موزه و نخستین باغ‌وحش ژاپن را در خود جای داده است. بهترین زمان برای بازدید ماه‌های مارس و آوریل هنگامی‌ است که هزاران درخت گیلاس شکوفه داده‌اند.

۲. پارک جاردین‌دو‌لوکزامبورگ (Jardin du Luxembourg)، پاریس

Jardin du Luxembourg پارک لوکزامبورگ دومین پارک بزرگ پاریس است. افراد می‌توانند برای پیک‌نیک به این پارک عزیمت کنند یا در چمن‌زار قدم بزنند. باغ‌های رسمی یا باغستان‌ها مجسمه‌های هنری و فواره‌های بسیاری دارند. برای سرگرمی یا ورزش کردن هم مسیر‌ها و تجهیزات ورزشی مانند زمین تنیس فراهم شده است. کودکان می‌توانند به تماشای نمایش‌های عروسکی، بازی در زمین‌های بازی،قایق‌سواری در برکه یا سوارکاری با اسب‌های پونی (poni) بپردازند.

۱. پارک مرکزی (Central Park)

Central Park وقتی از بالا به شهر نیویورک نگاه می‌کنید، پارک مرکزی مستطیل شکل، سبز و بزرگی است که در وسط شهر منهتن قرار دارد. این پارک پر از درخت‌ها‌ی عظیم، دریاچه‌ها  و ساختمان‌ها است و توسط آسمان‌خراش‌ها احاطه شده است. قدمت این پارک به قرن نوزدهم برمی‌گردد و اولین پارک عمومی کشور است و سالانه ۴۰ میلیون بازدیدکننده دارد. از دیگر ویژگی‌های این پارک می‌توان به مجسمه‌ها، بنا‌های یادبود، چشمه‌هایی برای قایق‌رانی و مسیر‌های پیاده‌روی با مناظر خارق‌العاده اشاره کرد. منبع: touropia

مطالب مرتبط:

دیدگاه