متقاعد کردن والدین برای تحصیل در خارج از کشور

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۳۰
متقاعد کردن والدین برای تحصیل در خارج از کشور
بسیاری از دانشجویان مستعد سودای ادامه تحصیل در خارج از کشور را در سر دارند و حتی تعدادی از آن‌ها از توانایی لازم برای کسب موقعیت تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها برخوردارند ولی نکته تامل برانگیز در این رابطه عدم آشنایی با تجربه زندگی در خارج از کشور برای این جوانان بااستعداد است.
Study-Abroad-1024x592عدم آشنایی با نحوه زندگی در خارج از کشور سبب می‌شود تا بسیاری از والدین نسبت به زندگی و ادامه تحصیل فرزندشان در سایر کشورها ابراز نگرانی کرده و نظر مثبتی در این خصوص نداشته باشند. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند تا فرزند دلبندشان در یکی از دانشگاه‌های داخلی و در کنار آن‌ها ادامه تحصیل دهد. ولی در صورتیکه با وجود این مخالفت‌ها طرفدار ادامه تحصیل و کسب تجربه زندگی در کشوری جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم با کجارو همراه باشید!

قدم اول: کاریابی

M2---People اولین فاکتور کلیدی در زندگی مستقل داشتن درآمد مکفی برای تامین هزینه‌هاست. علیرغم کمک مالی والدین در این مواقع بهتر است تا شغلی پاره وقت برای خود داشته باشید. زیرا در اینصورت می‌توانید به اندازه کافی پس‌انداز کرده و به رویای تحصیل در خارج از کشور تحقق ببخشید. بسیاری از افراد ثروتمند دنیا با افتخار از نخستین تجربیات شغلی خود نظیر کار در فروشگاه محل، رستوران‌های زنجیره‌ای، عروسک‌های تبلیغاتی و غیره سخن می‌گویند. همین حالا زمان تصمیم و شروع به کار است! با این اقدام به والدین خود ثابت می‌کنید که در تصمیم خود مصمم هستید و ضمنا روش‌های صرفه‌جوئی در هزینه‌ها را نیز یا خواهید گرفت. ولی به یاد داشته باشید که از ابتدای راه باید برنامه مناسبی برای کلیه هزینه‌های احتمالی این سفر بزرگ از جمله بلیط هواپیما و گذرنامه، خوراک، حمل و نقل، شهریه دانشگاه داشته باشید و حتی هزینه‌های غیر مترقبه را نیز در این برنامه مالی پیش‌بینی کنید.

قدم دوم: پس‌انداز

0ac9ccc610f048ab_shutterstock_132478748.jpg.xxxlarge_2x در این مرحله باید بدانید تا چگونه درآمد خود را برای دستیابی به رویای طلائی‌تان پس‌انداز کنید. بعبارت دیگر باید از مخارج اضافی و غیر ضروری جلوگیری کرده و تا حد امکان صرفه‌جویی کنید تا بر میزان پس‌اندازتان افزوده شود. برخی از دانشجویان حساب مستقلی برای این منظور در بانک افتتاح می‌کنند و بخشی از درآمد خود را مستقیما به این حساب واریز می‌کنند. به یاد داشته باشید که در صورت لزوم حتی باید مخارج خود را به ۱/۳ کاهش دهید! در این رابطه برخی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای تلفن‌های همراه وجود دارد که به شما در صرفه‌جوئی و کاهش هزینه‌ها و نیز پس‌انداز بیشتر کمک می‌کند. با انجام این مراحل شما می‌توانید تا حدودی رضایت والدین را درباره مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج را بدست آورید و فراموش نکنید فقط چند قدم کوچک باقی مانده است....

قدم سوم: انتخاب رشته و دانشگاه

cuba-capitol در این مرحله باید کلیه اطلاعات لازم درباره رشته و البته دانشگاه‌ها را جمع‌آوری کرده و با مشورت افراد متخصص در این زمینه گزینه‌های خود را به ۱ الی ۳ مورد کاهش دهید. برای انتخاب دانشگاه صرفا از دوستان خود پیروی نکرده وشنیده‌ها را معیار گزینش قرار ندهید. بلکه فاکتورهای مهم در این رابطه دورنمای شما از آینده شغلی و نیز انتظارات شما از شرایط دانشگاه است. و نکته مهم‌تر اینکه خود را محدود به یک شهر دانشگاه نکنید زیرا دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند. بهتر است در این مرحله برای انتخایب کشور ودانشگاه مقصد با والدین خود نیز مشورت کنید زیرا در چنین حالتی آن‌ها نیز در این تصمیم شما سهیم خواهند بود و البته شناخت آن‌ها از شما بهتر از خودتان است!

قدم نهایی: گفتگوی سرنوشت‌ساز

parents پس از تکمیل کلیه مراحل بالا، اکنون زمان گفتگوی جدی با والدین است. شما پس‌انداز کافی برای این موقعیت جمع کرده و حتی درباره دانشگاه مورد نظر تصمیم قطعی گرفته‌اید و باید آن‌ها را متقاعد کنید که این تصمیم باعث پیشرفت شما در زندگیتان خواهد شد و ابزار کلیدی برای این مسئله ارائه اطلاعات کافی به والدین برای اثبات صحت تصمیم و اراده شماست. در واقع شما به‌عنوان یک انسان بالغ با والدین‌تان گفتگو می‌کنید و آنها در جریان تصمیم‌تان برای ادامه مسیر زندگی‌تان قرار می‌دهید ولی نباید انتظار داشته باشید تا آن‌ها بلافاصله با این تصمیم موافقت کرده و شما را تشویق به رفتن کنند. این مراحل صرفا بعنوان پیشنهاد برای رفع نگرانی والدین نسبت به شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند و کلیه مسئولیت اثبات توانایی اداره زندگی دور از آن‌ها برای مدت ۵ سال یا بیشتر برعهده شماست. بعنوان یک فرد بالغ بخوبی می‌دانید این تجربه بین‌المللی شما را در موقعیت‌های حرفه‌ای بهتری قرار خواهد داد بنابراین با دید بازتری نسبت به این مسئله تصمیم‌گیری کنید. در صورتیکه در این زمینه دارای تجربه هستید، با کجارو در میان بگذارید. منبع: gooverseas

مطالب مرتبط:

دیدگاه