۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت هشتم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت هشتم)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، ۶۰ فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

مقاله مرتبط:

۴۳- به دنبال موقعیت خورشید بگردید

چه زمانی که از مناظر عکاسی می‌کنید و چه پرتره‌های فضای بیرونی، موقعیت خورشید نقشی تعیین‌کننده دارد. پس با کمک وبسایت‌ها و نرم‌افزارهایی از جمله تقویم نجومی عکاسی (The Photographer’s Ephemeris )‌، همیشه بررسی کنید که خورشید کجا خواهد بود. photography tips در غیر این‌صورت وقتی به مکان مناسب می‌روید خواهید دید که خورشید پشت ساختمان یا کوه رفته یا در زاویه‌ی نامناسب می‌تابد.

۴۴- پس زمینه‌ی خودتان را بسازید

وقتی از گیاهان و گل‌ها در محیط بیرونی عکاسی می‌کنید، سعی کنید سطح دوربین را اندازه‌ی بخش اصلی آنها پایین بیاورید ( کاری که با چشم‌ها در عکاسی پرتره می‌کنیم). Photography tips ولی بسیار پیش خواهد آمد که به دلیل بودن در جنگل یا نداشتن شرایط نوری و پس زمینه‌ی مناسب، تصاویری که می‌‌خواهید بدست نمی‌آید. برای حل این مساله‌ می‌توانید با کمک گرفتن از پنل‌های دو طرفه که یک طرفش رفلکتور روشن و طرف دیگرش جاذب نور تیره است، شرایط نور و پس زمینه‌ای بدون درهم ریختگی را داشته باشید. این پنل‌ها وقتی در حال استفاده نیستند نیز فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. فقط مراقب باشید که جاذب نور فاصله‌ی کافی را داشته باشد تا بافت سطحش واضح نباشد.

۴۵- یک خنثی کننده‌ی ساده و ارزان که بتوانید همه جا حملش کنید بسازید

عکاسان ماکرو دوست دارند سوژه نور کافی ولی در سایه (غیر مستقیم‌) داشته باشد تا بتوانند تمام جزئیات را ثبت کنند. برای این کار در یک روز آفتابی لازم است به سایه‌ی مجاور آفتاب بروید یا با کمک یک خنثی کننده‌ی نور شدید (Diffuser) شرایط مشابه را ایجاد کنید. Photography tips به جای خرید یک خنثی کننده‌ی نور از بازار، از ترفند عکاس طبیعت "نیال بنوی" یعنی  استفاده از یک قطعه‌ی پلاستیک فشرده‌ی پلی-پروپیلین بهره ببرید: -         یکی از مزایای این صفحات این است که با تغییر زاویه‌ی نگهداری آن در دستتان، درجه‌ی تیرگیش نیز تغییر می‌کند. بهتر است نوع سفید نیمه شفاف آن استفاده شود. -         آن‌ها به تراکم خنثی کننده‌های متراکم چپقی نیستند ولی بسیار ارزان‌ترند و می‌توانید از هر نوشت‌ابزار فروشی‌ آنها را تهیه کنید. وقتی من از فلش استفاده می‌کنم مطمئن می‌شود که فاصله‌‌ی خنثی کننده تا فلش دو برابر فاصله‌ی آن با سوژه باشد (فاصله‌ی فلش تا خنثی کننده= دو برار فاصله‌ی خنثی کننده تا سوژه)

۴۶- می‌توانید جلوی از دست دادن لوازم جانبی دوربین را بگیرید

فرقی نمی‌کند چقدر عکاس حواس جمعی باشید. در هر حال در طول هر دوره‌ی عکاسی حداقل یکی از لوازم جانبی خود را گم می‌کنید. درپوش روی لنز و کارت مموری‌ها موفق‌ترینِ فراری‌ها هستند. photography tips شاتر‌های کنترل از راه دور نیز همین داستان را دارند. موضوع وقتی دردناک‌تر  است که می‌خواهید لوازم جانبی اصلی را که معمولا قیمت‌های احمقانه‌ای دارند دوباره بخرید. یکی از راه‌های به تعویق انداختن این فاجعه‌ی حتمی!، علامت گذاری آنها با برچسب‌ها و نوار‌چسب‌های رنگی است تا وقتی آن‌ها را زمان عکاسی درجاهایی مثل طبیعت، روی زمین و زیر بوته‌ها انداختید، راحت‌تر دیده شوند.

۴۷- نوع در دست گرفتن دوربین برای سرعت‌های شاتر پایین‌تر را تمرین کنید

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که خواستید با سرعت‌های پایین‌ترِ شاتر عکاسی کنید ولی سه‌پایه نداشتید، می‌توانید دوربین را با کمک گرفتن از محیط اطرافتان ثابت در دست بگیرید. Photography tips به سادگی به یک درخت، دیوار، فنس یا هرچیز محکمی تکیه بزنید تا تصاویر واضحی به دست آیند. اگر چنین جایی در دسترس نبود، روی زمین بنشینید و آرنج‌ها را روی زانو‌ها قرار داده تا وضعیت با ثبات‌تری در نگهداشتن دوربین داشته باشید

۴۸- برای ثبت تصاویر شارپ‌تر از بند دوربین استفاده کنید

بند دوربین را چند بار دور مچ دستتان بپیچید تا دوربین روی کف دستتان محکم شود. این کار باعث افزایش ثبات و امنیت دوربینتان می‌شود.   photography tips همچنین می‌توانید بند دوربین را روی بازو محکم کرده و دوربین را بکشید تا در جا‌هایی که جسم محکمی برای تکیه دادن نیست، بتوانید ثبات بیشتری به دوربین خود بدهید   با کجارو  درمقاله‌های بعدی همراه باشید. منبع : Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه