مراکز خرید بزرگ با امکانات باورنکردنی؛ از استخر تا پیست اسکی

سیما احدی
سیما احدی چهار شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
مراکز خرید بزرگ با امکانات باورنکردنی؛ از استخر تا پیست اسکی

امروزه مراکز خرید فقط مکان‌هایی برای خرید کردن نیستند. بلکه نسخه‌هایی جدید و مدرن پارکها هستند که مردم در آن‌ها گردش می‌کنند و پرسه می‌زنند و خوش می‌گذرانند و هر چیزی که نیاز داشته باشند در مراکز خرید پیدا می‌کنند. به همین دلیل دولت‌ها وقت و انرژی زیادی برای ساخت و توسعه ساختمان‌های بزرگ تجاری صرف می‌کنند. بعضی از این مراکز آن‌چنان بزرگ هستند که یک روز کامل وقت برای بازدید از آن‌ها لازم است.

مراکز خرید بزرگ، خرید را یک مرحله‌ای می‌کنند. مساحت وسیع منطقه دربرگیرنده ی فعالیت‌های تولید درآمد مانند خرده‌فروشی،ناهارخوری و سرگرمی است. رونق ساخت‌وساز در آسیا، (که زمین در آن  ارزان و هزینه‌های کار پایین است)منجر به ساخت بزرگ‌ترین مراکز خرید در آن است، تنها ۲ مورد از مراکز خرید لیست زیر خارج از آسیا است.

۱۰. سیام پاراگون(۲۹۹،۱۴۸ متر مربع)

Siam Paragon سیام پاراگون در بانکوک یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید تایلند است. در نزدیکی آن فقط مرکز خرید CentralWorld بزرگ‌تر است. این مرکز خرید شامل مجموعه ی بزرگ فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های تئاتر، آکواریوم «اقیانوس سیام»، گالری هنر تایلندی و سالن کنسرت اپرا است. همچنین دارای سالن بولینگ و مرکز کارائوکه (خانه‌ی موسیقی) است.

۹. برجایا میدان تایمز(۳۱۹،۵۸۶ متر مربع)

Berjaya Times Square برجایا برجی که در کوالالامپور ساخته شده است. این برج دوقلو شامل یک مرکز خرید و دو هتل پنج ستاره است. مساحت این مکان ۷۰۰۰مترمربع است که به‌خاطر زیر بنای عظیمش پنجمین ساختمان بزرگ جهان محسوب می‌شود. مرکز خرید شامل بیش از ۱۰۰۰ خرده‌فروش، ۶۵ غذاخوری و سرگرمی‌های مختلفی مانند بزرگ‌ترین پارک سرپوشیده‌ی آسیا دنیای کیهانی است و اولین سینمای دو بعدی و سه‌بعدی IMAX مالزی که در طبقه دهم این مرکز خرید واقع شده است.

۸.جواهیر استانبول (۳۲۲،۳۷۳ متر مربع)

Istanbul Cevahir جواهیر (Cevahir) در قسمت اروپایی استانبول ترکیه است. مرکز خرید جواهیر در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده است که بزرگترین مرکز خرید اروپا به حساب می‌آید. جواهیر شامل ۳۴۳ مغازه، ۳۴ فست‌فود و ۱۴ رستوران منحصر‌به‌فرد است. وجود سالنی بزرگ برای رویداد‌ها، ۱۲ سینما، سالن بولینگ و ترن‌های هوایی از امکانات دیگر این مرکز خرید است.

۷. اس ام مگامال(۳۳۴،۴۵۰ متر مربع)

SM Megamall مرکز تجاری  اس ام مگامال (SM Megamall) در سال ۱۹۹۱ در مترومانیل، به‌عنوان یکی از مراکز خرید بزرگ فیلیپین افتتاح شد. این بازار روزانه ۸۰۰ هزار نفر بازدیدکننده دارد و حداکثر ظرفیت آن ۴میلیون نفر است. بازار از دو ساختمان اصلی تشکیل شده است، ساختمان A‌ که سینما‌ها، سالن بولینگ، اغذیه‌فروشی‌ها و اسباب‌بازی‌فروشی‌ها را در خود جای داده و ساختمان B‌ خرده‌فروشی‌ها را شامل شده است. یک پل هوایی این دو ساختمان را به یکدیگر متصل کرده است. مگامال در حال حاضر در دست گسترش و تعمیرات است. هنگامی‌که این پروژه به پایان برسد این ساختمان بزرگ‌ترین مرکز خرید فیلیپین خواهد شد.

۶. مرکز خرید وست ادمونتون (۳۵۰،۲۴۴ متر مربع)

West Edmonton Mall مرکز خرید وست ادمونتون در آلبرتا‌ی کانادا واقع شده که بزرگ‌ترین مرکز خرید در بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۴ بوده و در حال حاضر بزگ‌ترین مرکز تجاری آمریکا است. علاوه بر وجود ۸۰۰ فروشگاه و سرویس‌های خدماتی، بازار دارای بزرگ‌ترین پارک سرپوشیده‌ی تفریحی در جهانُ بزرگ‌ترین پارک آبی در دنیا و قصر یخی است. جاذبه‌های دیگر این مرکز عبارت‌اند از: ۱۸ زمین گلف کوچک، یک سالن سینما و یک سالن بولینگ.

۵. دبی مال (۳۵۰،۲۴۴ متر مربع)

Dubai Mallدبی مال بخشی از مجموعه‌ی برج خلیفه، بلندترین سازه‌ی دست بشر است. مساحت این مال بیش از ۱۲ میلیون فوت (معادل بیش از ۵۰ زمین فوتبال) است. بازار دبی بزرگترین مرکز خرید در جهان بر اساس مساحت است اما تقریبا هم اندازه‌ی بازار وست ادمونتون است.این مرکز تجاری شامل بیش از ۱۲۰۰ مغازه، از جمله بز رگ‌ترین فروشگاه آبنبات و میدان بازی یخی جهان را دارد. مرکز بازی‌های سگا (SEGA)، هتل لوکس ۵ ستاره، ۲۲ سینما به‌علاوه‌ی ۱۲۰ رستوران و کافه از دیگر امکانات این مکان است. همچنین این بازار دارای یکی از آکواریوم‌های بزرگ جهان است.

۴. مرکز تجاری اس ام آسیا(۳۹۰،۱۹۲ متر مربع)

SM Mall of Asia اس ام مال درمترومانیل فیلیپین در سال ۲۰۰۶ ساخته شد که شامل ۴ ساختمان است که توسط گردشگاه‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. ۲۰ تراموا در اطراف زمین این مرکز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های اس ام مال وجود تئاتر ایمکس(IMAX)ُ، یکی از صفحه نمایش‌های بزرگ و سه‌بعدی دنیا است. این مرکز همچنین دارای زمین یخ هاکی هم‌اندازه زمین المپیک است.

۳. سنترال ورد (۴۲۹،۲۱۲ متر مربع)

CentralWorld بازار مرکز جهان که در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد، بزرگ ترین مرکز خرید در تایلند است. این مرکز خرید، برعکس سیام پاراگون که خود را در رده های بالا قرار داده است، سطح متوسطی دارد. در ۱۹ام ماه می سال جاری این بازار توسط مخالفان دولت به ‌آتش کشیده شد. پس از مدت‌ها این ساختمان ۸۰ درصد از خرده‌فروشی‌های خود  را برای کسب‌وکار بازگشایی کرد.

۲. بازار فروش طلا (۵۵۷،۴۱۸ متر مربع)

Golden Resources Mall بازار‌های خریدوفروش طلا در چین، ۱.۵ برابر بازار آمریکا و  از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵  بزرگ‌ترین مرکز خرید بود. خرید روزانه‌ی این بازار، ۵۰ هزار خرید در روز تخمین زده شده است. اما در سال ۲۰۰۴ این میزان، ۲۰ خرید در ساعت بوده است. یکی از مشکلات این است که قیمت اکثر اجناس فروخته شده به مراتب بیشتر خرید معمولی چینی‌ها است. مشکل دیگر دسترسی نداشتن خارجیان به مراکز فروش طلا است، که خارج از محدوده‌ی شهری پکن واقع شده است.

۱.  بازار بزرگ جنوب چین  (۶۰۰،۱۵۳ متر مربع) (New South China Mall)

New South China Mall بازار جدید چین که در دونگوان (Dongguan) واقع شده، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان است که در منطقه‌ی گوس‌لیزابل است. این بازار ۷ ویژگی شهر‌های مختلف دنیا را داراست. همچنین دارای رولر اسکیت‌های سرباز و سرپوشیده است. از سال ۲۰۰۵ که بازار افتتاح شده، فضای خرده‌فروشی‌ها خالی باقی مانده است. ۹۹ درصد فروشگاه‌ها خالی است. مناطق اشغال شده هم در نزدیکی در ورودی بازار است که فست‌فود‌های زنجیره‌ای غربی آن‌ها را اشغال کرده‌اند. نام مستعار  این بازار را مرکز خرید اشباح نام‌گذاری کرده‌اند. منبع: Touropia

مطالب مرتبط:

دیدگاه