زیباترین معابد جهان

علی نظرپور
علی نظرپور شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
زیباترین معابد جهان

در سراسر دنیا، معابدی با طراحی‌های فوق‌العاده‌‌ وجود دارد که در ساخت چنین بناهایی اوج هنر و زیبایی به کار گرفته شده است. بهتر است با هم نگاهی به مجموعه‌ای از این پناهگاهای امن بندازیم تا زیبایی آن‌ها را بیشتر درک کنیم. با کجارو همراه باشید.

۱۰. معبد گاداپالین (Gawdawpalin)، باگان، میانمار

معبد گاداپالین دومین معبد بلند در باگان است. این معبد شبیه معبد داتبیان‌یو طراحی شده و دارای دو طبقه‌ی بلند، سه تراس در پایین و چهار تراس در بالا است. این معبد در زلزله‌ی سال ۱۹۷۵ به‌شدت آسیب دید و در سال‌های پس از آن دوباره بازسازی شد.

Gawdawpalin.jpg

۹. مسجد جامع شیخ زاید، ابوظبی، امارات متحده‌ی عربی

سازنده و طراح مسجد شیخ زاید سعی کرده در عین زیبایی، در ساختار مسجد، مذهب، تاریخ ‌و ارزش‌های مدرن و امروزی را با هم ترکیب کند. مصالح به کار رفته در ساخت این مسجد از سراسر دنیا جمع‌آوری شده است.

 Shiekh_zayed.jpg Shiekh_zayed.jpg

۸. معبد Heaven، پکن، چین

معبد Heaven در قرن ۱۳ میلادی ساخته شد و  امپراطوران چینی از آن بازدید می‌کردند. این مجموعه و حیاط آن مکان محبوبی برای عبادت و حتی ورزش کردن محسوب می‌شود.

Heaven_temple.jpg

۷. کلیسای سَنت پِیتر(St.peter)، واتیکان

کلیسای سَنت پیتر بزرگترین کلیسای جهان است و توسط میکل آنژ، هنرمند نابغه‌ی دوران رنسانس طراحی شده است. این کلیسا انسان را با زیبایی و عظمت خود مسحور می‌کند. طبق سنت‌های کاتولیک، سنت پتر در این کلیسا به خاک سپرده شده است.

St.peter.jpg St.peter1.jpg

۶. کلیسای جامع سَنت باسیل (st.basil)، مسکو، روسیه

کلیسای حیرت‌انگیز سنت باسیل یک کلیسای ارتُدودِکس است که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده است. طراحی زیبای این کلیسا به‌همراه برج‌های رنگی آن هارمونی شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده که باعث جلب توجه می‌شود.

St_basil.jpg

۵. وات رانگ کان (Wat Rong Khun)، چانگ ری، تایلند

وات رانگ کان، معبد بودایی باشکوه  عصر حاضر است که ساخت کامل آن تا سال ۲۰۷۰ میلادی به طول می‌انجامد. این معبد ساخته‌ی هنرمند توانا، Chalermchai Kositpipat است و معماری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای دارد.

Wat_rong_khun.jpg Wat_rong_khun2.jpg

۴. معبد شویدِگان پاگودا (Shwedagon Pagoda)، یانگون، میانمار

معبد طلایی پاگودا ۹۸ متر ارتفاع دارد و افتخار مذهب بودا محسوب می‌شود. پاگودا مهمترین معبد مذهب بودایی است.

Pagoda.jpg

۳. معبد سری رانگِناتس‌وامی(Sri Ranganathaswamy)، سریرانگام، هند

سری‌رانگناتس‌وامی، معبدی غیر معمول و مهمترین معبد ویشنو محسوب می‌شود. طراحی رنگیِ‌ بنای این معبد مثال خوبی از سبک هنری دراویدین است.

Sri Ranganathaswamy.jpg

۲. معبد پرامبنان (Prambanan)، جاوای مرکزی، اندونزی

معبد هندوی پرامبنان در قرن ۹ میلادی ساخته، و‌به تریمورتی(براهما، ویشنو، شیوا) اختصاص داده شده است. سراسر دیوار‌ه‌های این معبد با کنده‌کاری‌هایی که بازگو کننده داستان‌های مذهبی هستند پوشیده شده است.

Prambanan.jpg Prambanan2.jpg

۱. هارمِندِر سهیب (Harmandir Sahib)، پنجاب، هندوستان

هارمندر سهیب، معبد مذهبی سیک‌ها است که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده است و به نام معبد طلایی هم شناخته می‌شود. این بنا در نزدیکی دریاچه‌ای که بودا و گورو ناناک دو بنیان‌گذار  مذهب سیک در آنجا به انجام مدیتیشن می‌پرداختند، احداث شده است و‌ در ساخت آن سنگ مرمر، طلا و سنگ‌های قیمتی به کار رفته است.

Sahib.jpg

نظر شما درباره‌ی این معابد چیست؟ لطفا نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید. منبع: placestoseeinyourlifetime

مطالب مرتبط:

دیدگاه