اسناد تجاری ۱۰۰ سال گذشته در بازار وکیل شیراز کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
اسناد تجاری ۱۰۰ سال گذشته در بازار وکیل شیراز کشف شد

به گفته‌ی مشاور امور موزه‌های فارس، هنگام مستند نگاری و تهیه طرح مرمت تیمچه احمدی بازار وکیل شیراز تعداد قابل توجهی از اسناد و مدارک و نامه‌ها و مکاتبات تجار و کسبه بازار کشف شده است.

بنا بر گزارش‌های مردمی و بازدید کارشناسان یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس، اسناد و مدارک و نامه‌ها و مکاتبات تجار و کسبه بازار و همچنین نظام نامه داخلی شورای مالی تجارت، وزارت مالیه، اداره مالیه ایالتی فارس و بنادر جنوب و همچنین دفاتر و اوراق ثبت و ضبط خرید و فروش، قیمت و ورود و خروج کالاهای جاریه و مورد معامله در قسمت گاوچاه تیمچه احمدی متعلق به یکصد سال قبل کشف شده است. مهدی نجفی اعلام کرد:

بررسی اولیه توسط کارشناسان این اداره کل بر ارزشمند بودن این آثار تاکید دارد و همچنین حفظ و نگه داری این استاد که به صورت بسیار نامناسب و نامطلوبی روی هم انباشته و در حال از بین رفتن بود ضروری است.

نجفی افزود:

برخی از این مکاتبات در نامه‌های شخصی کسبه و تجار بازار، نامه‌های اداری و دولتی، اطلاعیه‌ها و اعلان‌ها، اداره تراموزان، کارگزاری وزارت خارجه، وزرات داخله، عدلیه ، جنگ و ... را شامل می‌شود که پاره‌ای از فرهنگ عامه تجار و تجارت بازاریان شیراز را به‌همراه دارد . بر همین اساس و با هماهنگی بعمل آمده با هیات امنا و مالکان محترم تمیچه نسبت به انتقال این اسناد ارزشمند به کتابخانه و مرکز اسناد میراث فرهنگی فارس اقدام شد تا با تاکید بر دانش سند شناسی که امروز شاخصه علمی مستقلی به حساب می‌آید بر استخراج و انتشار این منابع که برجنبه‌های تاریخی، ادبی، جغرافیایی و از همه مهمتر اقتصادی و تجاری و مبادله کالا می‌پردازد اقدام کنیم. هرچند بخش زیادی از این اسناد به دلایل مختلف از جمله مکان نامناسب و شیوه نگه داری نادرست آسیب جدی دیده یا از بین رفته، ولی به نظر می‌رسد رسیدگی به همین تعداد اسناد باقی مانده و شناخت دقیق و ویژگی‌های انواع سندها می‌توان دریافت درستی از منظرهای مغفول مانده در باب تاریخ تجارت و به خصوص تاریخ گذشته تجارت در بازار شیراز را بر ما روشن سازد و این تاریخ حفظ و به نسل های بعدی نیز منتقل شود.

مشاور امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود:

همچنین آشنایی هر چه بیشتر پژوهندگان و دست اندرکاران با وجوه مختلف و موضوعات این اسناد می‌تواند به ایجاد هر چه بیشتر زمینه‌های لازم برای امور پژوهشی چون تهیه فهرست‌های دقیق و همهجانبه و طبقه بندی و نگهداری اطلاعات و محتویات این اسناد فراهم آورد. آگاهی از سوابق تاریخی و تحولات بازار، نسب شناسی خاندان تجار و بزرگان و متولیان بازار و نیز منطبق کردن مقیاس‌های دوره‌های گذشته با مقیاس‌های امروز از جمله اموری است که بر اساس اصول سند شناسی علمی و دقیق بدست خواهد آمد. لذا اداره کل میراث فرهنگی فارس در نظر دارد با برخورد علمی و برنامه ریزی درست، سبک شناسی این اسناد را مورد توجه قرار دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه