سه محموله تاریخی به ایران بازگردانده شد

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
سه محموله تاریخی به ایران بازگردانده شد
سه محموله اشیاء تاریخی فرهنگی که ۵۰ سال پیش از کشور خارج شده بود، توسط سازمان میراث فرهنگی به نمایندگی از دولت موفق شد که این اشیای تاریخی و فرهنگی را به کشور بازگرداند.
به گفته‌ی سلطانی‌فر، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های در حوزه‌ی میراث فرهنگی، بازگرداندن سه محموله اشیاء تاریخی فرهنگی است که ۵۰ سال پیش از کشور خارج شده بود و سابقه نداشته که سازمان میراث فرهنگی چه در گذشته و چه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعلی به نمایندگی از دولت موفق شود این تعداد مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی را به کشور بازگرداند. معاون رئیس جمهور تصریح کرد:
ظرف حدود ۸ ماه سه مجموعه فرهنگی تاریخی به کشور بازگردانده شد، اولین مجموعه در دی ماه سال گذشته، مجموعه دوم در اردیبهشت سال جاری و سومین مجموعه آثار که پس از رایزنی‌ها و پیگیری های گسترده در حال حاضر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم نگهداری می‌شود و ظرف یک ماه آینده پس از برطرف شدن مسائل گمرکی و حقوقی یا مجموعه ارزشمند به کشورمان بازگرداند می شود.
وی همچنین به بخش دیگری از موفقیتهای سازمان در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود:
علاوه بر بازگرداندن محموله اشیاء تاریخی و فرهنگی که یک اتفاق بی نظیر تاریخی بود، ثبت جهانی شهر سوخته، منظر فرهنگی میمند و شوش در یونسکو، موفقیت دیگری بود که توسط مجموعه این سازمان به دست آمد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد:
بخش هایی از موزه ملی ایران که به مدت نزدیک به ۱۷، ۱۸ سال مورد استفاده قرار نمی گرفت با تلاش همکاران ما آماده شده است که این فضا به عنوان بخش‌هایی از پروژه‌های سازمان میراث فرهنگی در هفته دولت بازگشایی می‌شود، فضای نمایشگاهی موزه ملی ایران نزدیک به ۴ برابر افزایش می باید و شرایطی به وجود می آید که یک گردشگر باید ۳ تا ۴ ساعت برای بازدید از این موزه زمان صرف کند.
سلطانی‌فر، حفظ و حراست از بناها، سایت ها و محوطه های تاریخی را یکی از مهمترین دغدغه های این سازمان دانست و یادآور شد:
با توجه به امکانات مختلف سخت افزاری و نیروی انسانی، هنوز نگرانی‌های زیادی داریم، ما برای حل مشکلات و معضلات این بخش فعال کردن نیروهای مردمی و انجمن‌های میراث فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم.
منبع: میراث آریا      

مطالب مرتبط:

دیدگاه