۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت پنجم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم پنجشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۸
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت پنجم)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، 60 فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید. مقاله مرتبط: ۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت اول) ۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت دوم) ۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت سوم) ۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت چهارم)  

۲۵- برای ثبت تصاویر شارپتر از کنتراست بالا در نوردهی استفاده کنید

سایه‌هایی که بخاطر کنتراست بالا خطوط مشخص‌تری دارند شارپ‌تر به نظر می‌رسد تا تصاویری که کنتراست کمتری دارند. شاید نور مهار شده به شما جزئیات بیشتری دهد ولی نور مستقیم باعث می‌شود تصاویر شارپ‌تر به نظر برسند.

۲۶- از زانوهای خود محافظت کنید

یکی از ترفند‌های مفید عکاسی منظره وقتی که با لنز واید عکاسی می‌کنید، پر کردن فریم با جزئیات و اجسام پیش‌زمینه است.‌ اگر این کار را نکنید همه چیز بسیار دور و کوچک به نظر می‌رسد. photgraphy یک راه برای انجام این کار عکاسی از زاویه‌ی بسیار پایین است. اما این کار ممکن است زانو‌های شما را بکشد! یک زیرپایی ساده‌ی باغبانی می‌تواند این مشکل را برای شما حل کند. وزنشان تقریبا هیچ ! است و فضای بسیار کوچکی از کیف شما را اشغال می‌کنند. اما یک نعمت بسیار بزرگ برای زانوها‌ی پرکار یک عکاس منظره است.

۲۷- از فایل  Raw به عنوان تور ایمنی استفاده نکنید

وقتی بحث نوردهی مطرح می‌شود، بسیار مهم است که این کار را در همان دوربین ( زمان عکس برداری ) به درستی انجام دهید.حتی زمان عکاسی بر روی فایل RAW . شاید بعدا بتوانید با تغییر کلید نور دهی در نرم افزارتان تصحیح های جزعی را انجام دهید اما نور واقعی هرگز تغییر نخواهد کرد. گشادی دهانه‌ی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو هرگز تغییر نخواهند کرد. photgraphy در نرم‌افزارهای ادیت شما می‌توانید کمی زیادی نور را جبران کنید و بخشی از جزئیات را بازگردانید اما نتیجه طبیعی نخواهد بود. حتی ممکن است زمان افزایش نور عکس‌های کم نور نویز زیادی ایجاد شود.

۲۸- می‌توانید از نوردهی دستی اما ایزوی خودکار استفاده کنید

می‌خواهید از ترکیب دیافراگم و سرعت شاتر خاصی استفاده کنید؟ مثل زمانی که با فلش در فضای بیرونی عکس می‌گیرید؟ این دو را در حالت دستی قرار دهید اما ایزو را روی خودکار بگذارید. photgraphy با این کار دوربین نسبت به نور محیط ایزو را تنظیم می‌کند ولی تنظیمات دیافراگم و شاتر آن چیزی که می‌خواهید می‌ماند.

۲۹- سه پایه ممکن است باعث شود عکستان بدتر به نظر برسد

معمولا گفته می‌شود که سه‌پایه باعث پیشرفت عکاسیتان می‌شود چرا که سرعتتان را می‌کاهد و به شما فرصت می‌دهد دوباره و بیشتر به ترکیب‌بندی دقت کنید. photgraphy ولی با استفاده از سه‌پایه فقط می‌توانید از همان زاویه عکس بگیرید. پیش از گذاشتن سه‌پایه بر روی زمین چرخی در اطراف بزنید و زوایای مختلف را بررسی کنید.

۳۰- برای یافتن بهترین کادر اول زوم کنید سپس زوم‌بک

بهترین و موفق‌ترین ترکیب‌بندی ها معمولا مربوط به چیز‌هاییست که بیرون از کادر رها می‌کنید. برای ارتقاء این قابلیت در خودتان ابتدا یک نقطه‌ی کانونی مناسب بیابید سپس بر روی آن زوم کنید. اکنون به آرامی زوم بک کرده و زمانی که نقطه‌ی کانونی شروع به احاطه شدن توسط اطرافش شد دوباره کمی به درون زوم کنید و عکس خود را بگیرید. اکنون که این مقاله‌ی ۱۰ بخشی که شامل ۶۰ ترفند است به نیمه رسیده، نظر شما چیست؟ آیا تلاش کرده‌اید از ترفندهای جالب آن استفاده کنید؟ با کجارو در بخش‌ها و مقاله‌های بعدی همراه باشید. منبع : Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه