۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت چهارم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت چهارم)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، ۶۰ فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

۱۹- از نقطه‌ی فوکوس خودکار خارج از مرکز استفاده کنید

بسیاری از عکاسان از ترفند " قفل فوکوس و کادربندی" استفاده می‌کنند. برای این ترفند ابتدا نقطه‌ی فوکوس خودکار که در مرکز قرار دارد را روی سوژه قرار دهید و دکمه‌ی شاتر را تا نیمه نگه دارید تا فوکوس شود، سپس کادر خود را رو به بالا یا پایین یا هر جهتی که خواستید تغییر داده و عکس بگیرید. با این کار بدون تغییر نقطه‌ی فوکوس می‌توانید ترکیب بندی مورد نظر را انجام دهید. photography tips با این حال وقتی شما از یک لنز واید در فاصله‌ی نزدیک استفاده می‌کنید، تفاوت فاصله‌ی سوژه و نقطه‌ی جدید ممکن است بسیار زیاد باشد که این باعث محو شدن نقطه‌ی فوکوس می‌شود. برای این کار نقطه‌ی فوکوس خودکار را خارج از مرکز قرار دهید.

۲۰- از قفل آینه بیش از پیش استفاده کنید

حرکت آینه می‌تواند باعث ایجاد لرزش در دوربین بر روی سه‌پایه شود. پس اگر دوربین‌تان حالت "قفل آینه" یا mirror lock-up دارد از آن استفاده کنید. دقت در تفاوت شارپ بودن عکس‌های این دوحالت مخصوصا در سرعت‌های۱/۱۵ تا ۱/۳۰ می‌تواند چشمان شما را بر روی این قضیه باز کند. photography tips اگر دوربین‌تان این حالت را ندارد مشکلی نیست. سعی کنید از حالت نمایش زنده یا  Live view استفاده کنید چرا که این حالت نیز آینه‌ را قفل می‌کند.

۲۱- قوانین ترکیب‌بندی را رعایت کنید!

شما می‌توانید با استفاده از چند قانون ترکیب‌بندی به جای یکی به تنهایی، بر جذابیت و عمق عکس خود بیافزایید. Photography برای مثال می‌توانید برای مکان‌یابی سوژه‌ی اصلی از قانون یک سوم‌ها استفاده کنید. بعد نگاهی به خطوط راهنما Leading lines، جذابیت‌های پیش‌زمینه (  Foreground interest) یا حتی قاب‌های طبیعی بیاندازید.

۲۲- اعداد فرد بهتر جواب می‌دهند

به طور کلی اعداد فرد از اجسام و عناصر تعادل بهتری را در ترکیب بندی نسبت به اعداد زوج‌ می‌دهند. photography tips   برای مثال اعداد مفرد از آدمها در یک پرتره‌ی گروهی به شما کمک ‌می‌کند یک نفر را در نقطه‌ی کانونی قرار دهید و بقیه را اطراف او بچینید.

۲۳- ترفند سطوح افق بسیار مفید است

برخی از دوربین‌های دیجیتال دارای یک تراز دیجیتال تجملی در چشمی خود هستند، اما غالب دوربین‌ها این امکانات را ندارند. برای چک کردن ترازی دوربین سطح و اطمینان از صاف بودن افق، معمولا مجبور به استفاده از کفشک تراز یا تراز روی مانیتور پشتی دوربین هستید. Photography حوصله‌ی این کار را ندارید؟ پس به سادگی خط افق را با ردیف نقاط فوکوس خودکار درون چشمی هماهنگ کنید.

۲۴-برای همه‌ی تصاویر از درجات فیلتر‌ND ‌ استفاده نکنید

یک راه برای مقابله با تفاوت نور آسمان روشن و سوژه استفاده از فیلتر چگالی درجه‌دار خنثی (Neutral Density graduated filter) یا همان ND است. بدون این فیلتر نمایش همزمان جزئیات در زمین و آسمان غیر ممکن به نظر می‌رسد photography tips با این حال در زمان استفاده از فیلتر ‌ND هرچیز که در قسمت بالای افق وجود دارد تیره‌تر می‌شود. حتی با درجات پایین ND نیمه‌ی بالای مناره‌ی کلیسا، فانوس دریایی یا صخره‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسد.برای حل این موضوع می‌توانید از دو عکس، یکی با تنظیم نور آسمان و یکی با تنظیم نور زمین استفاده کرده و بعدا آنها را باهم ترکیب کنید. در مقاله‌های بعدی کجارو بخش‌های دیگر ترفندهای عکاسی را ارائه می‌کنیم. منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه