۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت سوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت سوم)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، ۶۰ فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.  

۱۳ـ نمایشگر دوربین هم به شما دروغ می‌گوید

نمایشگر پشت دوربین معمولا تصاویر را خیلی با شکوه و زیبا نشان می‌دهد. روشن، براق و با طراوت. مشکل اینجاست که نمایشگر دوربین شما حتی عکس‌هایی که نوردهی بدی داشته‌اند را نیز خوب نشان می‌دهد، این موضوع باعث می‌شود تصور اشتباهی از عکسی که گرفته‌اید به دست آورید. ترفند عکاسی همانطور که قبلا اشاره کردیم نمایش هیستوگرام در کنار عکس گرفته شده باعث می‌شود دید دقیق‌تری از تیرگی‌ یا روشنی نوردهی واقعی تصویر گرفته شده داشته باشید. متناوبا می‌توانید همزمان با عکاسی تصویر را به کامپیوتر خود انتقال دهید تا بتوانید تصویر را در نمایشگر کامپیوتر و دوربین مقایسه کنید. همه‌ی تنظیمات نور خودکار نمایشگر دوربین را خاموش کنید سپس به صورت دستی نور را طوری تنظیم کنید که بیشترین شباهت را به نمایشگر کامپیوتر داشته باشد.

۱۴- چطور تصویر چشمی دوربین را شارپ‌تر کنیم؟

اگر در چشمی تصویر خیلی نرم است ولی شاخص فوکوس بر روی نمایشگر نشان از صحیح بودن فوکوس لنز دارد، پس شاید نیاز باشد تنظیمات دیوپتر dioptre روی چشمی را تغییر دهید. دیوپتر به حلقه‌ی کوچک کنار بخش لاستیکی چشمی توجه کنید. در زمان تنظیم به تصویر درون چشمی نگاه نکنید، بجای آن به نوشته‌های زیر آن دقت کنید. زمانی که نوشته‌ها کاملا واضح بودند، کارتان را به درستی انجام داده‌اید.

۱۵- در شب به صورت دستی فوکوس کنید

شب هنگام سیستم فوکوس خودکار دوربین‌های دیجیتال عملکرد مناسبی ندارند. همه‌ی ما زمانی را دیده‌ایم که لنز جلو و عقب می‌رود تا نقطه‌ای برای فوکوس پیدا کند. مخصوصا در مکانی‌هایی که میزان سیاهی بسیار زیاد است. تکنیک عکاسی برای حل این موضوع تنظیم فوکوس روی لنز را در حالت دستی قرار دهید و با کمک نمایش زنده Live view و هماهنگی بین دست و چشم خود سعی کنید به فوکوس مناسب برسید. برای این کار نقطه‌ی فوکوس را یافته و آن قسمت را بر روی نمایشگر بزرگنمایی کنید. سپس با کمک حلقه‌ی فوکوس بر روی لنز، فوکوس مورد نظر خود را به‌دست بیاورید.

۱۶- دوربین خود را ریست (Reset) کنید

اگر در شرایط تنظیمات افراطی مثل ایزوی بالا یا جبران نوردهی عکاسی می‌‌کنید، همیشه به یاد داشته باشید تنظیمات را پس از پایان کار به حالت عادی برگردانید. برای خودتان تنظیمات پیش فرض تعیین کنید. مثلا ایزوی ۴۰۰ در حالت تقدم دیافراگم، ارزیابی فاصله‌ای پیشرفته، فوکوس تک شات و ... و پس از هر بار عکاسی به تنظیمات برگردید. این‌طور می‌توانید همیشه سریعا دوربین را جلوی چشمتان بگذارید و به تنظیمات دلخواه برسید.

۱۷- برای ارتقای ترکیب‌بندی و فکوس از لرزشگیر اپتیکال ( سخت افزاری ) استفاده کنید

بر روی لنزهای VR نیکون و ISکانن سیستم لرزشگیر اپتیکال را فعال کنید. خواهید دید که تصاویر در چشمی سریعا بخاطر پایداریشان ( نبود لرزش ) پویا و زنده‌ می‌شوند. لرزشگیر این سیستم نه تنها بخاطر مقابله با لرزش باعث راحتی گرفتن عکس‌های شارپ می‌شوند، بلکه تصاویر ساکن کمک می‌کنند سیستم فوکوس خودکار تک نقطه‌ای راحت‌تر روی سوژه قفل شود.

۱۸- حالت پی‌درپی( Continuous drive mode) فقط برای عکاسی ورزشی نیست

این یک ایده‌ی ساده است: عکس های بیشتری بگیرید تا شانس بیشتری برای ثبت تصویری که شما را خوشحال می‌کند داشته باشید. برای مثال این روش امکان داشتن تصاویر شارپ را افزایش می‌دهد. ترفند عکاسی وقتی فقط یک عکس می‌گیرید عمل فشردن دکمه‌ی شاتر باعث می‌شود تصویر نرم شود. اما وقتی در یک دوره‌ی کوتاه چند عکس پشت سرهم می‌گیرید، تصاویر بعدی شارپ‌تر هستند. در زمان عکاسی پرتره دوربین خود را روی حالت عکاسی پشت سر هم(Burst ) بگذارید تا شانس ثبت تصاویر ماهرانه‌تر افزایش یابد. این عمل زمان ادیت عکس شما را کوتاه‌تر نمی‌کند ولی گزینه‌های بیشتری را برای شما فراهم می‌کند! نظر شما چیست؟ ایا تا کنون از این تکنیک ها استفاده کرده اید؟ منبع Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه