۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم پنجشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت اول)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، 60 فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

۱. اول زوم کنید بعد فوکوس

zoom لنزهای زوم معمولا از قابلیت سویچ فوکوس استفاده می‌کنند. به این صورت که می‌توانید اول روی نقطه‌ی مورد نظر زوم کرده و بعد از قفل فوکوس اقدام به عمل بک-زوم برای یافتن بهترین فریم کنید. اما معمولا نتیجه‌ی کار کاملا شارپ نیست. پیشنهاد ما: اول زوم کنید بعد فوکوس و پس از آن در اسکرین دوربین (مانیتور) عکس گرفته شده را بزرگنمایی کنید تا از شارپ بودن نقاط اصلی مطمئن شوید.

۲ . هنگام عکاسی بر فایل RAW، استایل تنظیمات را روی گزینه Neutral  بگذارید

هیستوگرام دوربین اطلاعات خود را از نسخه‌ی JPEG به دست می‌آورد. یک فایل RAW اطلاعات بیشتری را در خود نگه‌ می‌دارد. بنابراین اطلاعاتی که معمولا هیستوگرام درباره‌ی سایه‌ها و نورها به نمایش می‌گذارد بر طبق اطلاعات RAW  نیست. برای تخمین بهتر عکس RAW روی هیستوگرام، تنظیمات کنترل خود را روی حالت خنثی یا همان‌ Neutral بگذارید.

۳ . هیستوگرام را در حالت RGB قرار دهید

RGB Histogram هیستوگرام نوردهی اطلاعات خوبی را درباره‌ی سایه روشن‌ها و در کل نور به شما ‌می‌دهد اما درباره‌ی رنگ عکس کمکی‌ نمی‌کند. تنظیمات کنترل را روی حالت RGB ( قرمز، سبز، آبی) قرار دهید تا مطمئن شوید رنگ‌ها در عکس‌تان اشباع نشده باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید هیستوگرام برای نور بسیار شبیه هیستوگرام رنگ سبز است. پس به این دلیل که رنگ‌های آبی و قرمز برای گرفتن عکس خوب بسیار اهمیت دارند چک کردن هیستوگرام‌شان مفید است.

۴ . ابتدا باید سرعت شاتر را تنظیم کنید

اگر سرعت شاتر پایین باشد، با لرزش کوچک دوربین یا حرکت سوژه، قسمت‌هایی از عکس محو می‌شود. البته گاهی محو بودن عمدی قسمتی از تصویر می‌تواند مفید باشد که حتی در این صورت هم لازم است ابتدا سرعت شاتر را تنظیم کنیم.

۵ . به ویزور(چشمی) دوربین نگاه کنید

در حالت تقدم شاتر یا تقدم دیافراگم، اطمینان حاصل کنید که دوربین قادر به تنظیم دیافراگم یا سرعت شاتر مناسب است. اگر تصویر درون ویزور خاموش و روشن می‌شود یا علامت Hi/Lo می‌دهد لازم است که تنظیمات را اصلاح کنید.

۶ . تکنیک تنظیم نور از راست یا ETTR کاربردی است

ETTR برای ثبت  بالاترین کیفیت تصویر با کمترین نویز، روی حالت RAW عکاسی کرده و کاری کنید که بخش بالایی هیستوگرام متمایل به گوشه‌ی سمت راست باشد. برای جلوگیری از خراب شدن سایه روشن‌ها تلاش کنید در این کار زیاده روی نشود. اگر لازم است تن سوژه تیره باشد، بعدا در نرم‌افزارهای فرآوری عکس مانند Adobe Lightroom  یا Adobe Camera Raw، نوردهی را کاهش دهید. در مقاله‌های بعدی بخش‌های دیگر ترفندهای عکاسی را ارائه می‌کنیم. منبع : Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه